Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Djurfotograferingens historia?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foxtailphoto

Ny medlem
Håller på med ett skolarbete just nu. Tänkte skriva hur fotograferingen av djur har utvecklats genom tiderna, men hittar ingen bra sida att läsa om sådant på. Förslag på sidor? Eller vet någon här mycket om sådant?

Behöver veta sådant som; hur tekniken att fota djur har förändrats från första fotot av ett djur t.ex.
Förlåt för dålig förklaring.

Sök

Håller på med ett skolarbete just nu. Tänkte skriva hur fotograferingen av djur har utvecklats genom tiderna, men hittar ingen bra sida att läsa om sådant på. Förslag på sidor? Eller vet någon här mycket om sådant?

Behöver veta sådant som; hur tekniken att fota djur har förändrats från första fotot av ett djur t.ex.
Förlåt för dålig förklaring.

Kanske blir svårt att hitta? hade jag varit som du hade jag gått till biblioteket och lånat böcker om naturfoto från olika årtionden. Sedan är det bara och sätta sig ner och analysera. Förmodligen ar det är så du ska göra om du vill ha MVG. En diger litteraturlista som bilaga imponerar garanterat på läraren! Tänk på de stora tekniska stegen också och inte bara olika typer av naturfoto. svartvit/färg -Ljusstarka objektiv - snabbare filmer- mindre filmformat/större televerkan-exponeringsautomatik och andra tekniska framsteg- autofokus-digitalkameran (enligt mitt menande den i särklass största faktorn vad gäller bilden tekniska kvalitet i många naturfotogenren)- digitalkamerans utveckling. Där har du några av de tekniska framstegen som lett till den explosion av högkvalitativa naturfotobilder vi ser idag. Om det sedan är samma utveckling på det konstnärliga planet kan man nog träta om tills dödagar.

Titta efter böcker av Bengt Berg som kom med sin bok om Tåkern 1913 tagna på glasplåtar. Även Paul Rosenius som var en en de första i Sverige att fotografera fåglar.

Va?

Som lärare tvivlar jag på det; simpla rökridåer lurar ingen. I övrigt bra tips =)

Det är väl ingen rökridå om det framgår att man gjort en egen analys av materialet? Menar du att du skulle ge ett bra betyg på ett arbete/uppsats om det saknades en litteraturlista där nämnda fakta i uppsatsen nämns/beläggs eller bevisas? Inte konstigt i så fall att internetfusket (ctrl c - ctrl v) i skolan frodas.

PS jag förstår vad du menar (hoppas jag) men det kan vara bra att tydliggöra ;)

Det är väl ingen rökridå om det framgår att man gjort en egen analys av materialet?

Nej men det var inte riktigt det du skrev: du lät påskina att själva litteraturlistan i sig skulle imponera, "garanterat" dessutom. Ifall det inte framgår att och hur den angivna litteraturen har använts så kommer en diger litteraturlista sannolikt att framstå som ett försök till rökridå, och det skulle kunna ligga studenten i fatet. Därför mitt påpekande, fast jag feltolkade dig uppenbarligen. Syftet var bara att hjälpa frågeställaren.

Tackar allesammans!
Ja kanske vore naturfoto lättare att skriva om(?). Hittade ingenting på internet om djurfoto, så jag sätter mig nog i bibblan!
Tack för tipsen!
Jag är ingen som gillar ctrl+c.. Älskar att skriva och låta mina egna tankar visas och flöda. Har ni mer tips om folk som skrivit böcker osv där man kan se foton från tidigt 1900-tal (djurfoton) så säg gärna till :) Vill inte att mina fotolärare ska tycka att jag får ihop något dåligt.

Jag ska ha dig i åtanke om jag snubblar över nåt användbart material. Det är ett svårt och mycket spännande ämne du ger dig på, hoppas dina lärare uppskattar svårighetsgraden. Lycka till!

En fotograf till -Svante Lundgren- kom ut med sin bok "kameran i naturen" 1954. Ett av kapitlen handlar om fågelfotografering. Utrustning, gömsle, fotoavstånd. Annars tycks det vara svårt att hitta något.

Hans Lidman har också en hel del trevliga bilder i sina böcker från 50-talet och 60-talet. Dessutom imponeras jag av tryckkvaliteten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar