Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ditt bästa objektiv för candids...?

Produkter
(logga in för att koppla)

JOOO

Aktiv medlem
Vilket är ditt bästa objektiv för candids (snapshots på människor som förmodligen inte är medvetna om att de blir fotograferade)...?

Jag gillar att ta bilder på människor "på stan" så det handlar egentligen inte om några "paparazzi" bilder men känner ändå ett visst behov av ett tele ibland...

Egenskaperna hos ett "candid-objektiv" är enligt mitt tycke att det ska vara osynligt (litet) och relativt snabbt, (jag vet, en tämligen svår komination) eller så måste det vara ett ganska så långt och snabbt tele...

Oftast är zoom att föredra då det kan vara svårt att positionera sig i tid... men ljusstarka zoomar är i regel relativt stora och mer iögonfallande.
Kit objektivet funkar ganska bra när ljusförhållandet är bra.
Jag har upptäckt att min 50/1,8 också funkar bra och den funkar ju dessutom ganska så bra i sämre ljus...
Jag har vissa funderingar på om jag ska skaffa mig ett 85/1,8.
Ganska snart kommer jag köpa Sigma's 70-200/2,8 eller Nikon's 70-200VR men de känns alldeles för stora för att ränna omkring och ta "smygbilder" på okända människor...

Det optimala för mig vore nog en skarp 30-90/3,5. Det skulle ha ett bra omfång och vara relativt snabbt samtidigt som det inte skulle behöva vara så stort...
 
Jag gillar min Hexanon M 50 f2 på min mätsökarkamera. Den är härlig!

Tele på stan diggar inte jag,, Om jag inte fotar utsnitt på tex byggnadsstrukturer eller så.

/MVH Niclas,
 
Mitt bästa gatuobjektiv är mitt leica summicron
35mm bl 2. Litet ljustarkt och framförallt en brännvidd som jag trivs med på stan.
 
Ojdå, ber om ursäkt.. Läste inte vilket forum den låg i.
Men brännvidden 35 mm finns ju på nikon också :)
Och den brännvidden tycker jag är trevlig för gatufotografering.
 
Graal skrev:
Öh, nu var det inte fråga om optik med M-bajonett utan Nikon-objektiv.

Egenskaper som brännvidd och ljusstyrka är dock oberoende av både kamera och bajonett. Av den anledningen tror jag nog att Mats inlägg trots allt kan vara till nytta.

Själv föredrar jag också lite kortare brännvidder för gatufoto. T.ex. 35mm-50mm för småbild.
 
Visst var det trevliga synpunkter som kom fram, inte minst för mig som har samma uppfattning, mätsökare med ljusstark 35-50mm är bästa gatuoptiken (har själv en R2 med Nokton 35mm/1,2) för dett ändamål. Men frågeställaren ville säkert ha svar på vilka Nikonobjektiv vi föredrar eftersom han skrev under "Teknikfrågor per tillverkare, Nikonobjektiv".

Hälsn, Nils.
 
Jo jag tänkte nog främst på Nikonobjektiv men detta bekräftar vad jag också anser och det är att det känns bäst med en så osynlig utrustning som möjligt.
 
Har inte plåtat så mycket gatubilder med min D70, men både 50/1,8 och 70-210/4-5,6 funkar bra för den typen av fotografering tycker jag.

50:an (dvs 75 mm) för miljöer med lite större utsnitt, och 70-210 för detaljer och bilder på lite håll. Den är ju rätt liten och kompakt, så den gör inte så mycket väsen av sig i folkvimlet.
 
Funkat bra i 40 år...

Stadsfotografering (Candids)

Har använt en svart M-Leica + vidvinkel 35 mm i 40 år..
tycker det funkar bra..för mig.. :)

Har "testat" en del annat under dessa år, Mätsökar Nikon, Canon, Contax, spegelreflex Nikon, Canon, Contax osv, osv men..

Jag kan M-leican, den funkar alltid, är mycket tyst, och blir kompakt med 35:an, (putar inte ut speciellt innanför jackan) använder nästan alltid hyperfokal....

Och var ute i morse igen med denna utrustning.. :)
och tog en del "candids.." :)
 
Jag har börjat ta fler bilder av människor i stadsmiljö och tycker 300 är en trevlig brännvidd.

Jag gillar att plocka ut bilder med lite mer hoptryckt perspektiv och då ger 300 mig lagom utsnitt på det avstånd jag väljer att stå.

Vill ha bilder av folk i halvfigur som står och väntar vid övergångsställen med framrusande trafik i bakgrunden.

Gärna motljus vid 7-8 tiden på morgonen, jag tänker till och med lägga två morgnar varje vecka (efter dagislämning) den kommande månaden på att hänga i gathörn med telet och fånga ögonblicksbilder.

För mig handlar det inte om att skapa närhet med de jag fotograferar utan att plocka fram ögonblick av skönhet i staden.
Hår i motljus, kostymmän som viker runt ett gathörn, ljus som letar sig fram mellan fasaderna i en smal gränd, rök från gatuarbeten, barnvagn på väg över gatan där fadern kastar en stressad blick åt sidan efter bilar, osv. osv...
 
mipert skrev:
Jag har börjat ta fler bilder av människor i stadsmiljö och tycker 300 är en trevlig brännvidd.

Jag gillar att plocka ut bilder med lite mer hoptryckt perspektiv och då ger 300 mig lagom utsnitt på det avstånd jag väljer att stå.



Använder du ett sort uppséendeväckande 300/2.8 då, eller något ljussvagare?
Jag antar att folks reaktion blir lite olika.
/Erik
 
Jag har ett gammalt sunkigt 300/4,5 som jag köpte begagnat 1985!!!

Skulle gärna byta till ett snabbt AF 300/4 men till min stora förvåning är skärpan inte alls dum.

Men det är svårjobbat, att fokusera är ett fysiskt arbete så jag förfokuserar på ställen där jag förväntar mig att ett motiv skall dyka upp.

Folk ser mig men reagerar inte nämnvärt på min närvaro, tyvärr har jag inga bra bilder än men de skall komma hoppas jag. Än så länge bara trevande försök men...
 

Bilagor

  • a.jpg
    a.jpg
    38.1 KB · Visningar: 518
300mm på fullformat är en mycket användbar brännvidd, ingen tvekan om det!
Speciellt på f4,5 eller större,,

Mvh Niclas
 
Jag gillar i fallande ordning, 28-35-21-50. Tycker egentligen 50'an är för lång men den funkar ibland, nu brukar jag använda Leica M och Contax G2 men de få gånger jag använder SLR gäller samma brännvidder som ovan. Zoomar tycker jag är hopplösa när man plåtar folk, det blir bara en massa vevande och vridande för att hitta rätt utsnitt, bättre med fast glugg och att använda fötterna. Lycka till.
 
För candids är det helt klart 85 f1.8 som gäller för mig. Jag brukar få ett par tre sekunder på mig innan jag blir upptäckt på festivaler och liknande, så jag har blivit jädrigt snabb på att plåta :)

Jag har ett 180 f2.8 också men då hamnar jag så långt ifrån att folk lätt går emellan. 50mm blir för nära för mig, då försvinner det okonstlade och kameramedvetenheten kommer fram för snabbt. Om det inte gäller barn förstås, men det är ju inte alltid så självklart att fota okända personers barn - men det är ett ämne för en annan diskussion.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.