Annons

Ditt arbetssätt i Photoshop..

Produkter
(logga in för att koppla)

Stisse

Aktiv medlem
Hej,

Tänkte höra hur ni jobbar i PS när ni skall fixa till ett gäng bilder, inte en bild som skall vara något extra.
Säg att du har 100 bilder som skall skärpas, levels, Hue etc...

Har du någon speciell ordning när jobbar i PS ?

Intresant att höra Er arbetsgång..

/Stisse...

olika bilder behöver olika behandling.. det är väldigt ofiffigt att köra alla i ett om du fattar

Är väl i och för sig en sanning med modifiktaion? Om man fotat ett större gäng bilder i studio med samma ljus kan man ju mycket väl köra inställningarna i RAW-konverteraren som ett batchjobb.

Bendro skrev:
Är väl i och för sig en sanning med modifiktaion? Om man fotat ett större gäng bilder i studio med samma ljus kan man ju mycket väl köra inställningarna i RAW-konverteraren som ett batchjobb.

ja det har du rätt i..

men när jag kommer till get creative -delen av mina bilder så räcker inte den metoden.. men du har en poäng.. det har du

Nej det är helt klart mycket som bör göras individuellt för varje bild. Men varje moment man kan batcha sparar ju tid o energi helt klart. Tid som man istället kan lägga på den roliga creative-delen :)

Jag brukar börja med att höja kontrasten i curves det första jag göra typ. vissa saker ser som man vill tuscha bort kanske man inte lägger märke till innan. Typ som en jobbig skugga som kanske kommer fram lite mer. Jag batchar nästan alldrig saker, Men så jobbar jag heller inte ofta med bildserier. Ska jag få fram en bild väljer jag EN bild. Eller så ställer jag kanske max 4 bilder ungefär som jag vill ha dom och väljer där ifrån. Jobbar man med utomhusbilder som är i ungefär samma förhållanden och ska få fram ett par stycken så kan man ju alltid ställa en krutva som man tycker ser bra ut på en bild och sen bara dra över den kurvan till de andra bilderna.. (Justeringslager) ..och sedan småändra lite i den kurvan om något kanske fräter ut eller så. Men jag skulle nog vilja påstå att det inte finns något fastställt arbetsflöde som funkar för alla typer av bilder. men kontrast och färg bör man ju ha klart för sig ganska tidigt.... ochhhh jobba ALLTID i justeringslager så ofta det går.

Tack , det är sådan svar jag söker. Klart att olika bilder behöver olika behandling, men jag är intresserad av hur Du jobbar när du har ett gäng bilder som skall småjusteras..

/Stisse...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto