Annons

Distortion i raw-filer

Produkter
(logga in för att koppla)
roinek skrev:
HEj

Det kan inte vara så enkelt att din lucka glappar, där öppnas den det minsta så slutar den tvärt skriva till kortet o då kan ju filen bli skadad.


Prova sätt en eltejp som håller igen den.

Ska testa med det så får vi se om det kan vara problemet.

Tog runt 80 bilder (i stort sett 1 GB) idag på fotbollen och ingen av bilderna uppvisar samma problem som ovan.

Funderar på om problemet kan bero på att jag varit för snabb med att stänga av kameran, brukar normalt sett aldrig göra det (annat än vid urtag av kort eller byte av glugg etc) men just den dagen så satt jag i en liten roddbåt och spanade efter både fisk och fiskjuse. Kameran åkte in och ut ur väskan, och jag kan mycket väl ha stängt av den lite snabbt. Det skulle ju kunna förklara trasiga filer...
 
Hej

Att stänga av kameran gör inget, den stängs inte ner förrän bufferten är skriven till CF kortet.

Det ser du på den röda lampan om du provar.

Dock avbryts det tvärt om dörren öppnas eller du plockar ur batteriet.

Jag hadde lite problem med mitt sätt att hålla i D30 innan jag insåg att jag omedvetet öppnade dörren.
 
Ok.

Tycker dock att det borde uppkommit vid fler tillfällen än vid just dessa två om det vore glapp i luckan eller greppet som det beror på.

Jaja, det är väl bara att vänta och se om det dyker upp igen. Att skriva data till media skiter ju sig ibland av någon outgrundlig anledning (kanske månfas eller soleruptioner som påverkade det hela...)
 
GrAcK skrev:
Matchen slutade ju fint. :) Skulle man kunna få se några bilder från matchen? (Ljungskilebo om ingen kunde gissa det).

Det var en tämligen avslagen tillställning. Mycket ställningskrig och ingen riktig fart i spelet. Och resultatet var rättvist.
Får väl avslöja att som gammal Göteborgare så håller jag fortfarande på Blåvitt, Väsby råkar bara vara där jag bor och ibland spelas det lite boll där som kan vara skoj att titta på.

Det kommer lite bilder i ett album under de kommande dagarna (det finns redan en bild) så kolla in bland mina album.
 
Peter,
Ladda in firmware en gång till så att du kan exkludera att det hänt något med programmet.

Min 300D började uppföra sig felaktigt och när jag laddade in firmware igen blev den helt OK.

Jag har en Volvo S60 och la kameran på golvet bakom förarplatsen förut. Batteriet är bak i bilen och det går en kraftig ström under golvet vid start.
Det kan ha varit det som orsakade felet på min kamera. Canon varnar i manualen för magnetism och starka strömmar.
Christer
 
Christer1 skrev:
Peter,
Ladda in firmware en gång till så att du kan exkludera att det hänt något med programmet.

Min 300D började uppföra sig felaktigt och när jag laddade in firmware igen blev den helt OK.

Jag har en Volvo S60 och la kameran på golvet bakom förarplatsen förut. Batteriet är bak i bilen och det går en kraftig ström under golvet vid start.
Det kan ha varit det som orsakade felet på min kamera. Canon varnar i manualen för magnetism och starka strömmar.
Christer

Ska testa det för säkerhets skull.

Jag körde en Volvo S80 för ett par år sedan, och den fick jag ladda om firmware på mest hela tiden för att den skulle funka ;) 20% av tiden som jag ägde den tillbringade den på verkstad till stor del på grund av konstiga programfel...
 
Jag har samma problem. Det har hänt vid minst ett par olika tillfällen. Eftersom jag kör med många olika minneskort tror jag inte att det är kortet det är fel på men kan inte svära på det förstås. Jag får fula ränder på bilderna i RAW precis som om överföringen mellan kamera och minneskort inte fungerar som det ska. Någon som hört något mer om detta fenomen???

Bör man lämna in kameran för detta?

Glömde att säga att jag har en 300D och garantin gick ut för ett par dagar sedan...

Dock har jag försäkring och egentligen ska väl canon ge garanti i 2 år?
 
Tror du att du klarar att ladda hem 300Ds firmware från den här siten och installera om den igen i kameran. Jag har blivit av med problem när jag gjort det.

http://web.canon.jp/Imaging/eosdigital/E3kr_firmware-e.html

Programvaran kan ha blivit korrupt. Om du inte klarar att göra det själv har du kanske någon bekant som kan hjälpa dig.

Det gäller bara att vara noggrann och göra EXAKT som det står i anvisningarna.

Försvinner inte felet ja då måste du nog lämna in kameran.
 
Problem idag igen

Idag tog jag ca 20 bilder med min Canon 20D i RAW. Minneskort Sandisk Ultra II 1 GB. Framkallade dem C1 Pro v 3.7. Ca fem bilder var randiga och förstörda. Det konstiga är att det syns inte i kamerans display och inte heller datorn i Canons DPP, utan det blir bara så här i C1 Pro.

Men jag skall ladda hem ny firmware för att se om problemet kvarstår.
 
Re: Problem idag igen

leifb skrev:
Idag tog jag ca 20 bilder med min Canon 20D i RAW. Minneskort Sandisk Ultra II 1 GB. Framkallade dem C1 Pro v 3.7. Ca fem bilder var randiga och förstörda. Det konstiga är att det syns inte i kamerans display och inte heller datorn i Canons DPP, utan det blir bara så här i C1 Pro.

Men jag skall ladda hem ny firmware för att se om problemet kvarstår.

Det är för att kameran gör en liten previewbild, medans C1 använder originalbilden
 
Överföring?

Testat byta minneskortläsare, av. testa kopiera över dom första gången, och flytta andra gången, blir det samma fel båda gångerna?
 
Nej det är inte kortläsaren det är fel på. Köpte ny idag, men med samma resultat.
 
Eftersom det inte var kortläsaren som var orsaken, skall jag idag testa ett annat minneskort.
 
Liknande problem, D70, samma minneskort, hjälp?

Jag mötte idag liknande problem på min D70. Fotograferade en serie RAW bilder med exponering på 20 sekunder. Tre av fem blev randiga! Bifogar en av de randiga. Jag använder också ett CF Sandisk Ultra II fast på 2 GB, kan det vara något fel med det här kortet? Skall jag byta ut det mot nytt? Framkallade i PS CS2 med senaste drivrutiner, Firmware v.1 i D70, kan man uppgradera det själv förresten?
Är det någon som vet vad felet beror på? Jag får känslan av att det är kortet som spökar. Hjälp någon?

Vänliga hälsningar, Markus
 

Bilagor

  • dsc_1335.jpg
    dsc_1335.jpg
    55.1 KB · Visningar: 296
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.