Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Distortion i raw-filer
- Trådstartare bive
- Start datum
saugox
Medlem
Hej Maria. Nej, felet återstår även med version 2 av firmware. En del av raw filerna har fortfarande störningar. Försöker få ett nytt kort men Sandisk supporten är ganska trög. Får leva med det här kortet ett tag då jag inte hinner få det utbytt innan jag reser till Skottland nästa vecka.
bive
Aktiv medlem
Guanche skrev:
jag skickade in kameran för lagning. Nu får vi se vad Canon säger...
Är lite nyfiken på om du fått reda på vad som var problemet med din kamera.
Min kamera verkar bli sämre och sämre. Först så var det enstaka bilder, men nu så är jag uppe i en felprocent på 5% av alla tagna bilder vilket är på tok för mycket.
Testat med olika kort och ominstallation av firmware men problemet kvarstår. Lutar åt att det är kameran som är på väg att ge sig, kanske dax för en service med andra ord...
Guanche
Aktiv medlem
Kameran skickades iväg på reparation men hos serviceverkstan hittade de inte felet. Jag hade med compact flash kortet men de bilder som i min dator blir galna såg de inget fel på alls. Jag åker och hämtar min kamera som nu varit borta i flera veckor.. förhoppningsvis kommer allt att funka, men jag är skeptisk.
Jag bad dem uppgradera till nyare version på programvaran så vi får se hur den beter sig nu.
Jag bad dem uppgradera till nyare version på programvaran så vi får se hur den beter sig nu.
Christer1
Aktiv medlem
Leif,
Har du månne en Volvo S60. Om du har det får du absolut inte lägga kameran bakom förarsätet på golvet eller på vänstersidan i bagageutrymmet. Batteriet står längst bak i bilen och när startmotorn aktiveras går det en mycket stor ström under golvet fram till motorn. Jag brukade förr ha min gamla 300D liggande på golvet bakom förarsätet. Den mådde inte bra där. Fick ominstallera firmware, då blev den kry igen. Canon varnar i handboken för magnetism och strömpåverkan.
Christer
Har du månne en Volvo S60. Om du har det får du absolut inte lägga kameran bakom förarsätet på golvet eller på vänstersidan i bagageutrymmet. Batteriet står längst bak i bilen och när startmotorn aktiveras går det en mycket stor ström under golvet fram till motorn. Jag brukade förr ha min gamla 300D liggande på golvet bakom förarsätet. Den mådde inte bra där. Fick ominstallera firmware, då blev den kry igen. Canon varnar i handboken för magnetism och strömpåverkan.
Christer
Repaterion
Aktiv medlem
Känner igen det problemet fast det var på en olympus kamera lite ärldre model 2Mp av något slag, den kameran använde SmartMedia men det skall väl inte spela någon roll.
det gången var det helt enkelt minneskortet som hade harvat ihop, du kan kanske lånbyta ett kort
med en kompis och se om det fortsätter eller om han/hon får samma problem.
det gången var det helt enkelt minneskortet som hade harvat ihop, du kan kanske lånbyta ett kort
med en kompis och se om det fortsätter eller om han/hon får samma problem.
tomasandersson
Aktiv medlem
bive skrev:
För er som vill testa så finns råfilerna på http://www.sesic.se/20d/
Testade i zoombrowser. Förhandsgranskningen fungerar utan problem och man kan få en bild som är något större än vad som får plats på min skärm (1280x1024). Däremot fungerar det inte att "framkalla" bilden i någon av alla konverterare jag kör. Har haft en enda bild med samma problem från min 350D.
Vet någon hur CR2-formatet är uppbyggt? Ligger det en preview-bild inbäddad, eller är det "progressivt" uppbyggt så att man kan sluta läsa filen mitt i och få en lågupplöst bild? Zoombrowsern klarar i alla fall av att visa en bild med hygglig upplösning utan (för mig) synliga kompressionsartefakter, men försöker man få ut full upplösning går man bet.
Christer1
Aktiv medlem
Tomas,
Peters bild är inte längre en äkta CR2-fil den är av någon anledning konveterad till QuickTime Tiff och den kan naturligtvis inte konverteras. Den är det redan.
Det är därför som du inte kan gå in i ZB TOOLs och köra Raw Image Task.
De flesta kan inte sända/ta emot 8,5 MB-fil så det är lite svårt att göra detta över nätet. Gränsen brukar vara omkring 5 MB.
Christer
Peters bild är inte längre en äkta CR2-fil den är av någon anledning konveterad till QuickTime Tiff och den kan naturligtvis inte konverteras. Den är det redan.
Det är därför som du inte kan gå in i ZB TOOLs och köra Raw Image Task.
De flesta kan inte sända/ta emot 8,5 MB-fil så det är lite svårt att göra detta över nätet. Gränsen brukar vara omkring 5 MB.
Christer
tomasandersson
Aktiv medlem
Njaä, någon tiff är det väl ändå inte. Det verkar som att alla CR2-filer (alla = tre slumpmässigt valda) börjar med (i hex) 49492A00, vilket råkar vara samma som alla tiff-filer börjar på. Därför behandlar vissa program filen på samma sätt som en tiff-fil. Kan det vara så att det ligger en tiff-preview inlagd i CR2-formatet?
Helt klart är i alla fall att de två bilderna är korrupta av någon anledning.
Att filstorleken skulle utgöra något problem har jag också svårt att tro på. Vissa mailsystem tycker inte om för stora filer, men det är en annan sak.
/Tomas
Helt klart är i alla fall att de två bilderna är korrupta av någon anledning.
Att filstorleken skulle utgöra något problem har jag också svårt att tro på. Vissa mailsystem tycker inte om för stora filer, men det är en annan sak.
/Tomas
Magnus Webner
Medlem
Har liknande problem...
Jag har lånat hem en begagnad 1Ds och har samma problem, RAW, ej JPEG. Fenomenet kommer bara i lågdagrarna. Jag har provat med olika objektiv, olika RAW konverterare, men med samma resultat. I mitt fall ligger brusetsom ett kors, typ svenska flaggan.
Jag har lånat hem en begagnad 1Ds och har samma problem, RAW, ej JPEG. Fenomenet kommer bara i lågdagrarna. Jag har provat med olika objektiv, olika RAW konverterare, men med samma resultat. I mitt fall ligger brusetsom ett kors, typ svenska flaggan.
Magnus Webner
Medlem
Vilken kameramodell har Du?
Magnus Webner
Medlem
Jag måste tillägga att vid telefonkontakt med Canon blev svaret "Det har vi inte hört talas om tidigare".
Har någon fått bekräftelse från "högre ort" att problemet "finns"?
Har någon fått bekräftelse från "högre ort" att problemet "finns"?
Magnus Webner
Medlem
Jag kan också leverera ett antal filer som Canon kan få fundera över... Problemet verkar gälla flera canonmodeller.