Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Displayskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

zappafan

Aktiv medlem
Funderar kring detta med displayskydd(LCD).
Måste ju finnas mängder av billigt material man kan köpa som har lite behäftande i sig som fungerar bra.

Men ju mer jag tänker, detso mindre kommer jag fram till :)

Så frågan är: Finns det nåt bra material man kan köpa som självhäftande och klippa till i de format man önskar?
 
Vanlig tejp av den helt transparenta typen. Finns på ICA, Konsum etc. Det blir visserligen två remsor, men är man noggrann syns knappt skarven. Bra vid ex. resor och riskerar mängder med smårepor på kort tid.
Å andra sidan kostar en ny displayplastbit ganska lite.
 
displayskydd

de e bara att knalla in på närmaste butik som sysselsätter sig med reklamskyltar och dylikt. dom har gemonskinliga klisterark som funkar vansinnigt bra
 
Linmajon skrev:
Vanlig tejp av den helt transparenta typen. Finns på ICA, Konsum etc. Det blir visserligen två remsor, men är man noggrann syns knappt skarven. Bra vid ex. resor och riskerar mängder med smårepor på kort tid.
Å andra sidan kostar en ny displayplastbit ganska lite.

Har testat med 3Ms bästa breda Scotchtejp. Den passar exakt på en 2tums-display. Och det funkar ypperligt! Jag hade tejp som skydd under vår vecka i Grekland nyss och kameran var med överallt i fickor, ryggsäckar, på stränder och så vidare. Tejpen såg ut som skit med repor, små "stenskott" och fläckar från solkräm och annat klet - men under tejpen var displayen lika fin som innan.

Billig och bra lösning! Det blir rätt många skydd på en sån rulle tejp. ;-)

(Bry dig inte om ifall det blir små luftbubblor när du sätter dit tejpen, de försvinner av sig själva. Om du försöker ta bort dem repar du bara tejpen...)
 
Jag använder kartplast, finns i varje välsorterad bokhandel. Inte helt genomskinlig men funkar ok. Billigt är det också: bokhandel i Sundsvall tar 5:-/dm (1m bred) då räcker det till ca 40st skydd (Eos 20D).
 
Tog och använde skyddsfilmen från en MP3-spelare (Empire M5) - passade perfekt till min 2" LCD på min Nikon D50. Blev lite små bubblor eftersom jag inte var särskilt noggrann, men inget som stör. Plastfilmen fäster väldigt lätt (inget klister) och är lätt att flytta och ta bort (och sätta dit igen). Funkar skitbra.

www.xonic.se
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.