Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Displayskydd till Nikon D7100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hbg77

Medlem
Jag har ganska nyligen införskaffat mig en Nikon D7100 som jag är rädd om och tänker vårda ömt. Jag har ingen tidigare erfarenhet av displayskydd till varken till kameror eller mobiltelefoner och eftersom det inte medföljer ett displayskydd till D7100 som det gör till D7000 så behöver jag införskaffa ett.

Vad rekommenderar/använder ni som har D7100, och även övriga så klart, för displayskydd?
 
Jag köpte en sån här till min D7100. Billig och är inte i vägen. Notera dock att D7100 ska ha reptåligt glas i displayen, så enligt Nikon så borde ett sådan skydd inte behövas.
 
Konstigt

Har dessvärre inget svar på frågan, men blir lite nyfiken.
Varför används display-skydd ofta på Nikon-kameror men inte på Canon? Är displayen på en Nikon ömtåligare än motsvarande på Canon, finns det något annat rationellt skäl till skillnaden eller är det bara en slump att det blivit så här?
 
Har dessvärre inget svar på frågan, men blir lite nyfiken.
Varför används display-skydd ofta på Nikon-kameror men inte på Canon? Är displayen på en Nikon ömtåligare än motsvarande på Canon, finns det något annat rationellt skäl till skillnaden eller är det bara en slump att det blivit så här?

Skillnaden mellan dispayen på d7000 skärm och d7000 är att d7100 är i plast och d7000 glas. Så den på d7100 spricker inte på samma sätt. Ingen av dem får heller direkt repor. Det enda som blir repigt är d7000 gamla dispayskydd.
 
Jag kör alltid med billiga plastskydd från ebay. Typ samma modell som man sätter på en smartphone. Brukar finnas för bara några tior.

Ett litet tips är dock att välja en säljare i UK. Brukar finnas många där som säljer dislpayskydd och då får du ofta grejerna på en vecka. Från Kina/Hong Kong tar det inte sällan en månad. Jag sökte snabbt och hittade denna, men om du kollar lite mer finns säkert ännu billigare.
 
Tack för tipsen!

Oaktat bra hållbarhet på displayen på just D7100 så tror jag ändå det är en bra idé med ett extra skydd mot repor, stötar och slag. Ett av GGS-modell verkar vara bäst tycker jag.
 
Hade skyddsfilm till en gammal Iphone liggandes som jag klippte till och satte på min, skulle bara vara tills jag och beställt ett riktigt i glas men det har funkat så bra så det sitter fortfarande på sen någon månad tillbaka.
 
M.a.s.

Använder skydd av märket M.A.S., mycket tunt och av glas.
Märks inte alls.
Inget klister.
Köpte mitt på Scandinavian Photo efter några månader när modellen för D7100 kom.
 
Onödigt med skydd?

Jag har haft två Nikon-kameror. Först en D80, sen en D90. Och jag tycker inte att displayskyddet har känts nödvändigt. Jag har inte lyckats repa eller spricka skyddet på någon av kamerorna, trots flitigt användande, så varför skulle skärmen gå sönder? Har nyss skaffat en D7100 och tvivlar på att jag skaffar nåt skydd till den.
 
Jag lyckades repa displayen på min D5100 och det var därför som jag skaffade displayskydd när jag uppgraderade till D7100.
 
Hittade på tradera ett skydd som heter Ggs Larmor.
Monterade dit skyddet på toppdisplayen och displayen ikväll. Blev kanon!
 
Jag har haft två Nikon-kameror. Först en D80, sen en D90. Och jag tycker inte att displayskyddet har känts nödvändigt. Jag har inte lyckats repa eller spricka skyddet på någon av kamerorna, trots flitigt användande, så varför skulle skärmen gå sönder? Har nyss skaffat en D7100 och tvivlar på att jag skaffar nåt skydd till den.

Håller fullständigt med! Jag har aldrig lyckats repa/skada någon display, varken på Canon eller Nikon. För mig känns det som ett tämligen onödigt tillbehör. Och om det skulle bli en liten repa så påverkar ju inte det bildkvaliteten.....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.