Annons

Displayskydd på D7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar D

Aktiv medlem
Finns det någon snillrik D7D-ägare där ute som kommit på något sätt att få displayskyddet att sitta kvar?
Mitt trillar av såfort jag har kameran hängade vid sidan.
Tänkte prova att sätta en pytteklick mjukt snabblim på klackarna, men innan jag gör det kanse någon har ett bättre tips?
 
Jag tappade mitt första displayskydd första dagen jag var ute för att provfota, men det var nog för att jag inte hade snäppt fast det ordentligt. Fick beställa ett nytt, och efter att ha fått dit det ordentligt sitter det bra!

Kanske inte var så mycket hjälp för dig dock...

Lycka till, Emma
 
Gunnar D skrev:
Tänkte prova att sätta en pytteklick mjukt snabblim på klackarna, men innan jag gör det kanse någon har ett bättre tips?

Har iofs inget bättre tips men tänk dig för innan du börjar kladda med snabblim.
Det sätter säkert spår på kamerahuset som inte går bort. Dessutom bör du väl kunna plocka av skyddet för att ta bort damm som garanterat kryper in mellan displayn och skyddet. Det blir svårt med snabblim.
 
Jag hoppas att du placerat den utskjutande lilla "nabben" på displayskyddet neråt. Därefter måste det tryckas dit med större kraft än vad åtminstonne jag först trodde. När det inte fastnade på första försöket vände jag det upp och ner men då passade det inget vidare heller. Jag fick krypa till korset och kolla i manualen (usch!) för att se vilket håll det skulle vara. Då klämde jag till ganska rejält och skyddet klickade verkligen fast då. Sedan dess har det suttit på utan att lossa en enda gång sedan februari.

Däremot har jag tappat den lilla gummibiten där höger tumme är tänkt att vila på baksidan av kameran. Det satt inte speciellt bra fast och ramlade efter ett tag helt sonica loss. Som väl var märkte jag det och kunde hitta det efter en kort stunds letande. Men hur skall man sätta fast det så att det sitter kvar?
 
Har haft kvar mitt skydd i snart ett år, mitt problem är snarare att det börjar bli så repigt att jag måste pilla bort det för att se om bilderna är skarpa eller ej.
Så det kanske är dags att köpa ett nytt? Hellre ett skydd för (???kr) än att repa skärmen.
 
Den allra första åtgärden på min KM D7D var att sätta displayskyddet i "karantän" i ett av facken i fotoväskan.

Ersattes med ett tunt plastfilmskydd som våtmonterades - sitter som berget, men lossas lätt med lite vatten på en tops. Det som sitter där nu är det första och det är en aning repigt efter ett halvt år och ska bytas. Betalade EUR12 på eBay i Tyskland för sex färdigstansade skydd.
 
Bildskärmsfilm ...

Det går bra med bildskärmsfilm man kan köpa på t ex Dustin, art no 5010076940 från Kensington.
Det enda knepiga är att klippa till rätt storlek och hålla rent från damm när man sätter dit filmen.
 
Gunnar D skrev:
Finns det någon snillrik D7D-ägare där ute som kommit på något sätt att få displayskyddet att sitta kvar?
Mitt trillar av såfort jag har kameran hängade vid sidan.
Tänkte prova att sätta en pytteklick mjukt snabblim på klackarna, men innan jag gör det kanse någon har ett bättre tips?
Mitt skydd satt i mina ögon ganska så löst men jag upplevde aldrig att det lossnade av sig självt. På min D200 fick jag nästan inte av skyddet utan fick peta upp piggarna med en mindre fickkniv. Det satt stenhårt.
 
Gunnar D skrev:
Tack för tips och râd, det fâr väl bli en bit plastfilm när detta skyddet försvunnit för gott.
Varför inte surra det till huset? Det finns ju tom ett litet hål i det för detta ändamål. Det hjälper inte att hålla skyddet på plats men du tappar inte det i alla fall.

Mitt sitter bra men jag har surrat det ändå för att några enstaka gånger har det lossnat.
 
Tror att jag snäppte dit det ordentligt? Satt i ett par månader men en dag så var det bara plötsligt borta, kör nu utan & har släppt rädslan för repor, det är ju bara en kamera & den ska slitas på...

//Larsa
 
.Z. skrev:
Tror att jag snäppte dit det ordentligt? Satt i ett par månader men en dag så var det bara plötsligt borta, kör nu utan & har släppt rädslan för repor, det är ju bara en kamera & den ska slitas på...

//Larsa
Du har egentligen rätt. Det enda som displayskyddet gör, är att till viss del behålla andrahandsvärdet vid försäljning. Men annars så håller den lika bra eller bättre än tex mobildisplayer, MP3-displayer. Förhandsvisningen påverkas knappast för att displayen har lite repor.
 
Michael Johansson skrev:
Däremot har jag tappat den lilla gummibiten där höger tumme är tänkt att vila på baksidan av kameran. Det satt inte speciellt bra fast och ramlade efter ett tag helt sonica loss. Som väl var märkte jag det och kunde hitta det efter en kort stunds letande. Men hur skall man sätta fast det så att det sitter kvar?
Dubbelhäftande tejp verkar vara svaret!
http://dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=6047&PID=46576#46576
 
iPod-skydd

Jag klippte till ett iPod skydd (som egentligen bara är en stor fyrkant av dubbelhäftande tejp). Det fungerar kanon. Jag tror Kjell o company har. Se till att absolut inte ta med fingarna på klistersidan så att det kommer fett. Gnugga medan du långsamt sätter på lappen för att undvika små luftbubblor. Om man sätter på hela på en gång och gnuggar efteråt är det nästan omöjligt att få det helt bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.