Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Diskussion kring Content Authenticity Initiative
- Trådstartare PeterWem
- Start datum
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
En sak jag inte riktigt fått grepp om är ifall varje kamera kommer med ett eget certifikat + nyckel i hårdvaran och signerar bilden inkl metadata med en ”kamerahusidentitet”.
Husen grundas väl som i Sonys fall i alla fall via en FW-uppdatering. Om den sedan måste konfigureras också är svårt att veta innan man sett hur det ser ut och är tänkt att funka för exv. AP. Jag undrar om det finns någon så detaljerad info publicerad ännu.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
I webbvärlden är 100-300 rot-certifikat registrerade som utgivna av pålitliga CAs i våra vanligaste webbläddrare. Det låter ju som ett bra recept på katastrof, men det är inte jättevanligt att en CA blir komprometterad. Oftast tycks det handla om att en CA blir lurad att ge ut ett certifikat till en bedragare. Icke desto mindre blir det förstås problem när sånt händer.
För det mesta fungerar dock certifikatsystemet bra på internet. Kan inte kameratillverkarna helt enkelt använda det?
[Ändring: rättat stafvel]
Det initiativ och den standard man nu tagit fram kanske i bästa fall verkligen kommer ta skruv och om det nu gör det så kommer det kanske bli svårare för bad guys att trycka igenom sina fejkbilder och fejktexter som tidigare och då kommer detta nog att ställas på sin spets på ett helt annat sätt än det gjorts tidigare.
Det kommer nog även bli svårare för AI att snylta hej vilt på det material som de i dag tar för givet att de bara kan snylta på.
Kampen hårdnar nu kring både fejkandet och de immateriella rättigheterna och jättestora värden står på spel. Anden har s.a.s lämnat flaskan nu och det handlar inte bara om detta utan även om villkoren för de som skapar dessa värden.
Jag tycker man kan se både konflikten mellan författarna i Hollywood och filmbolagen och konflikten mellan Tesla och fackföreningarna som nu är inblandade i blockaden av Tesla i Sverige som exempel på detta hårdnande klimat.
Man kan ju också undra vad som kommer hända med allt material som media idag hämtar in från "allmänheten" där ute i världen när exv. ingen press funnits på plats när viktiga händelser inträffar. Sånt material kommer väl fortsatt att stängas ute från vissa sammanhang för det är ju inte certifierat och kommer aldrig bli antar jag.