Adobe har ju länge varit ett mycket viktigare företag när det gäller olika typer av dokumentrelaterad standardisering än jag tror något annat bolag inklusive både Microsoft och Apple. PDF, XMP och DNG är väl kanske de viktigaste insatserna hittills.
När jag kollat denna video så undrar jag om inte svagheten i detta initiativ ändå är att det bara verkar vara Adobe och Creative Cloud som nämns i detta sammanhang. I Sonys och Associated Press jobb med att ta fram en lösning så har de valt att samarbeta med Camera Bits istället (PhotoMechanic). Förmodligen för att det är den mjukvara AP-fotograferna använder innan de eventuellt efterbehandlar sina bilder. PM är i högre grad ett renodlat metadataverktyg än exv. Lightroom och Camera Raw.
Det jag undrar är var alla andra tillverkare av exv. råkonverterare är. De måste väl också vara med på detta tåg om de ska kunna komma ifråga som seriösa autenticitets- och proviniens-säkrade verktyg för professionell användning i en nära framtid. Alla använder som bekant inte Lightroom eller Adobe-programvara.
Om CAI inte lyckas förankra detta brett så är jag inte förvånad om det kommer misslyckas men det behöver ju faktiskt inte innebära att C2PA kommer floppa för det är ju själva standardiserings-specifikationen. Det är ju den nu Sony och AP tillsammans med Camera Bits testat att implementera och bygga ett praktiskt fungerande flöde med, med hjälp av Sony A7 IV och som de gått ut med kommer att implementera i tre nya kameror i ny firmware i början av nästa år.
Det är väl ingen tillfällighet att det just är AP som Sony samarbetar med eftersom de standardiserat på Sony men det är även ett företag som verkligen står och faller med den trovärdighet det uppfattas ha. De har också stora egna immateriella värden att skydda. Det jag hoppas på är att Sony och AP inte soppar till detta och hittar på en massa egna lösningar som inte kommer harmoniera med C2PA.
En gång har jag sett på nära håll när bl.a. mjukvaru- och komponentindustrin försökte bygga en standard för XML-datautbyte (exv. order, orderbekräftelser, fakturor m.m.) i det s.k. Rosetta Net. Min närmaste arbetskompis satt med under många år som "observatör". Många av våra leverantörer var med som exv. IBM, Microsoft, Lotus, HP med många flera.
När vi trodde vi skulle kunna använda detta för kommunikation med våra leverantörer hade Microsoft tagit fram s.k. "Accelerator"-programvara som det bara skulle vara att plugga in i deras s.k. Biztalk-server så skulle all orkestrering för servern i princip vara på plats för att kunna tas i bruk med minimal konfigurering. Vi körde igång med Microsoft men när vi ville gå igång med IBM också, så meddelade IBM att de hade ändrat på en del av de standardiserade flöden man just kommit överens om i Rosetta Net.
Jag tror att det kommer ta ett bra tag innan detta blir allmänt omfattande och stöds i fler mjukvaror än Adobes och Camera Bits. När jag har läst igenom en hel del av den dokumentation som finns hos C2PA.org, så inser jag att denna standard är väldigt omfattande och oerhört detaljerad, så det kommer nog ta ett tag att implementera detta. De som kommer vara de som är snabbast ut på banan kommer nog vara de som har mest att tjäna på initiativet samt har de ekonomiska resurserna och R&D.