Annons

Diskussion kring Content Authenticity Initiative

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Content Authenticity Initiative ska se till att ändringar i fotografier dokumenteras. Adobe, Nikon, Sony och Canon är med i projektet. Exempel hur det kan se ut när fotografiet veriferas https://verify.contentauthenticity.org/

Sony A7 IV, Leica M11 och Nikon Z9 kommer få stöd för det. Vilka andra befintliga kameror på marknaden kan få stöd?

På svenska https://www.fotosidan.se/cldoc/prylnytt/leica-och-nikon-samarbetar-med-adobe.htm

Tidigare försök har slutat i flopp. Hur tror ni det går med detta projekt?

För att detta ska lyckas tror jag det krävs bl.a två saker

1. Att funktionen verkligen efterfrågas i slutledet d.v.s av de som förväntas använda verifieringsfunktionen
  2. Att det finns en möjlighet (d.v.s säkerhetsnivå, verktyg...) som tillåter en ursprunglig signering på annat sätt än i kameran. Ifall initiativet i praktiken kräver att alla fotografer köper nya kamerahus tror jag tröskeln blir för hög.
När det gäller redigering tolkar jag det som att det är upp till applikationen vilken som anges som "redigerare" och att det är i fallet Adobe det namn som är kopplat till inloggat Adobe-Id. (Men man ska även kunna vara anonym...?)

Det jag inte får grepp om är ifall kameran kommer med en inbyggd nyckel d.v.s. det är kamerans "identitet" som signerar eller om fotografen på något sätt ska skaffa en nyckel.

Möjligen letade jag för slarvigt men jag hittade inget om det stora området nyckelhantering...?

Content Authenticity Initiative ska se till att ändringar i fotografier dokumenteras. Adobe, Nikon, Sony och Canon är med i projektet. Exempel hur det kan se ut när fotografiet veriferas https://verify.contentauthenticity.org/

Sony A7 IV, Leica M11 och Nikon Z9 kommer få stöd för det. Vilka andra befintliga kameror på marknaden kan få stöd?

På svenska https://www.fotosidan.se/cldoc/prylnytt/leica-och-nikon-samarbetar-med-adobe.htm

Tidigare försök har slutat i flopp. Hur tror ni det går med detta projekt?

Vajert, en funktion till i min A7IV!

Hur det går? Har de inte bara glömt en liten liten detalj? AI-födda bilder?

Om man nu menar allvar med någon standardisering så undrar ju i alla fall jag varför det är Adobe man ska sammarbeta med. Proprietärt födda standards eller de facto standards verkar ju inte sällan stöta på problem i praktiken - jag säger bara DNG. Inte ens det funkar ju som det var tänkt att bli - ett generellt RAW-format och det funkar inte fast tillverkarna väl haft 20 på sig.

Vaddåra? Ja om man vill vara säker på att en DNG ska kunna öppnas och processas i exv. Photolab, så ska man spara den i just Photolab, annars finns inga som helst garantier.

Om jag sparar en DNG i Capture One kan jag inte öppna den i Photolab men om jag istället sparar ut den först i Photolab och sedan öppnar och exv. ändrar den i C1 och sparar, så går det fint att öppna den i Photolab. Hängde ni inte med? Så läs en gång till bara :).

Om jag sparar en inskannad bild i Vuescan i DNG, så kan jag öppna den i C1 men självklart inte i Photolab. Jag har svårt att förstå problemet. För att säkerställa kompatibiltet så använder en del andra mjukvaror som exv. Photo Mechanic och norska DAM-systemet Fotoware Adobes DNG Converter som plugin. Fotoware har bara ett enkelt gränssnitt där man pekar ut sökvägen till DNG-converterns fil och där kan man även specificera de parametrar man vill styra convertern med. Funkar klockrent.

Istället är det många som verkar hitta på egna hokus pokus villkor som sabbar hela iden med den standarden. Exemplet DXO Photolab tycker jag är intressant för DXO har i detta fall visat att det inte funkar med att bara förhålla sig till Adobes programvaror praktiskt. Därför är jag djuptxskeptisk till den här typen av initiativ. Vi behövrr något mycket bredare och bättre förankrat än så. Som en grundregel inte bara när det gäller Photolab så vägrar många konverterare att öppna RAW-filer som man inte har en viss dedikerad proprietär importprofil för och DNG-filer kan bara - i bästa fall - öppnas om de gjorts från filer som programmet redan har profiler för.

I RAW-filsfallet så räcker det dock att öppna filen innan och döpa om den till en kod som redan finns. När A7IV profil ej fanns så kunde man bara ändra koden i en hexeditor från ILCE-7M3 till ILCE-7M4. Så mycket för det unika. Jag kan t.o.m. öppna en Sony-fil som märkts med en Canon-kod!

Digitala filer består av bitar, 1 eller 0.
De går att manipulera precis som du vill.
Precis som det går att manipulera lösenord och digitala certifikat precis som man vill.

I kryptografiska sammanhang handlar det sällan om att göra det helt omöjligt att knäcka ett krypto eller förfalska något. Det handlar om att göra det tillräckligt svårt för att det inte ska löna sig att ens försöka.

Precis som det går att manipulera lösenord och digitala certifikat precis som man vill.

I kryptografiska sammanhang handlar det sällan om att göra det helt omöjligt att knäcka ett krypto eller förfalska något. Det handlar om att göra det tillräckligt svårt för att det inte ska löna sig att ens försöka.
Och då ramlar ramlar vi raskt tillbaka till frågan:
Vad skall vi ha det till?

Och då ramlar ramlar vi raskt tillbaka till frågan:
Vad skall vi ha det till?
Det har väl redan svarats på denna fråga i tråden, men för att ta ett exempel. Om du klipper in snöleoparder från en bild i på en bakgrund från en annan bild som kommer den redigeringen att synas i loggen över vad som är gjort.

I en fototävling skulle man kunna kräva en intakt kedja av signerad tillåten redigering och på så sätt förhindra att ett fotomontage vinner en tävling i naturfoto.

Dock kan man ju inte förhindra att du har tagit ett foto av ett vilt djur som matas.

• Gilla
Reaktioner: PMD
Ser ut som en betaversion redan är ute. Den som har PS kan få testa. Ingen kamera ute med stöd men man bör kunna se resten av vägen en bild tar.

Det har väl redan svarats på denna fråga i tråden, men för att ta ett exempel. Om du klipper in snöleoparder från en bild i på en bakgrund från en annan bild som kommer den redigeringen att synas i loggen över vad som är gjort.
Redan nu sparas en klipp och klistra-logg om man använder Adobe, men den går att radera utan att lämna spår att så gjorts och man ser inte vad som klistrats in. Använder man GIMP tror jag inte det sparas.

Jag kände inte till den när jag svarade i tråden https://www.fotosidan.se/forum/threads/fejkade-eller-fejkande-fotografer-varför-skapa-en-fotograf-som-inte-finns.178068/

eller

https://www.fotosidan.se/forum/threads/vad-är-en-äkta-bild.178191/post-2326980

Senast ändrad:

I en fototävling skulle man kunna kräva en intakt kedja av signerad tillåten redigering och på så sätt förhindra att ett fotomontage vinner en tävling i naturfoto.

Dock kan man ju inte förhindra att du har tagit ett foto av ett vilt djur som matas.
Så om du gör om montaget till en original raw och sen gör en tif så är det ok att tävla sen?
O nej, det är inte lätt att fejka en raw, men det går säkert att ordna om man bara ger sig f_n på det.

Så om du gör om montaget till en original raw och sen gör en tif så är det ok att tävla sen?
O nej, det är inte lätt att fejka en raw, men det går säkert att ordna om man bara ger sig f_n på det.
Den jag såg brast vid färginterpoleringen https://jabriffa.wordpress.com/2015/09/12/editing-and-writing-camera-raw-files/

Med dcraw eller libraw kan man göra pgm av en dng-fil, klippa och klistra i den och sedan mata in den i pgm2dng för att få till en dng-fil. Men det där med färginterpoleringen ställer till saker och ting. En ynka het pixel kan efter färginterpolering "smitta" av sig till dussinet pixlar och detsamma gäller när man klistrar in ett objekt.

Senast ändrad:
Den jag såg brast vid färginterpoleringen https://jabriffa.wordpress.com/2015/09/12/editing-and-writing-camera-raw-files/

Med dcraw eller libraw kan man göra pgm av en dng-fil, klippa och klistra i den och sedan mata in den i pgm2dng för att få till en dng-fil. Men det där med färginterpoleringen ställer till saker och ting. En ynka het pixel kan efter färginterpolering "smitta" av sig till dussinet pixlar och detsamma gäller när man klistrar in ett objekt.
jag skrev inte att det är enkelt...idag...

Vilken blir då första signerande entitet i din kedja?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar