Content Authenticity Initiative ska se till att ändringar i fotografier dokumenteras. Adobe, Nikon, Sony och Canon är med i projektet. Exempel hur det kan se ut när fotografiet veriferas
https://verify.contentauthenticity.org/
Sony A7 IV, Leica M11 och Nikon Z9 kommer få stöd för det. Vilka andra befintliga kameror på marknaden kan få stöd?
På svenska
https://www.fotosidan.se/cldoc/prylnytt/leica-och-nikon-samarbetar-med-adobe.htm
Tidigare försök har slutat i flopp. Hur tror ni det går med detta projekt?
Vajert, en funktion till i min A7IV!
Hur det går? Har de inte bara glömt en liten liten detalj? AI-födda bilder?
Om man nu menar allvar med någon standardisering så undrar ju i alla fall jag varför det är Adobe man ska sammarbeta med. Proprietärt födda standards eller de facto standards verkar ju inte sällan stöta på problem i praktiken - jag säger bara DNG. Inte ens det funkar ju som det var tänkt att bli - ett generellt RAW-format och det funkar inte fast tillverkarna väl haft 20 på sig.
Vaddåra? Ja om man vill vara säker på att en DNG ska kunna öppnas och processas i exv. Photolab, så ska man spara den i just Photolab, annars finns inga som helst garantier.
Om jag sparar en DNG i Capture One kan jag inte öppna den i Photolab men om jag istället sparar ut den först i Photolab och sedan öppnar och exv. ändrar den i C1 och sparar, så går det fint att öppna den i Photolab. Hängde ni inte med? Så läs en gång till bara
.
Om jag sparar en inskannad bild i Vuescan i DNG, så kan jag öppna den i C1 men självklart inte i Photolab. Jag har svårt att förstå problemet. För att säkerställa kompatibiltet så använder en del andra mjukvaror som exv. Photo Mechanic och norska DAM-systemet Fotoware Adobes DNG Converter som plugin. Fotoware har bara ett enkelt gränssnitt där man pekar ut sökvägen till DNG-converterns fil och där kan man även specificera de parametrar man vill styra convertern med. Funkar klockrent.
Istället är det många som verkar hitta på egna hokus pokus villkor som sabbar hela iden med den standarden. Exemplet DXO Photolab tycker jag är intressant för DXO har i detta fall visat att det inte funkar med att bara förhålla sig till Adobes programvaror praktiskt. Därför är jag djuptxskeptisk till den här typen av initiativ. Vi behövrr något mycket bredare och bättre förankrat än så. Som en grundregel inte bara när det gäller Photolab så vägrar många konverterare att öppna RAW-filer som man inte har en viss dedikerad proprietär importprofil för och DNG-filer kan bara - i bästa fall - öppnas om de gjorts från filer som programmet redan har profiler för.
I RAW-filsfallet så räcker det dock att öppna filen innan och döpa om den till en kod som redan finns. När A7IV profil ej fanns så kunde man bara ändra koden i en hexeditor från ILCE-7M3 till ILCE-7M4. Så mycket för det unika. Jag kan t.o.m. öppna en Sony-fil som märkts med en Canon-kod!