Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Disiga bilder. Vad gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mechanical

Aktiv medlem
I förrgår fick jag min första systemkamera, en Nikon D80 med 18-35 objektiv.
I alla fall, jag upplever att alla mina bilder blir lite "disiga", men vet inte varför och vill gärna ha förslag på vad det kan bero på.
Det första jag tänkte på var iso-värdet, men det är bara på 100, så det kan ju omöjligt vara det.
Sedan vet jag inte mer.

Någon som har en aning om vad som orsakar mitt problem?
 
En systemkamera kräver att bilderna efterbehandlas i datorn.
Men det finns inställningar för kontrast osv i kameramenyn någonstans, pröva dessa.

Vill du ha bra bilder direkt ur kameran så är det egentligen en kompaktkamera du ska ha.
 
Beror oxå lite på vad du fotar. Molniga dagar, så blir bilderna fisiga för att det saknas tillräcklig kontrast. I solsken brukar det blir bra direkt i kameran.
Kolla med Levels i Photoshop om det saknas information i det svarta tex och dra upp det i så fall.
Autolevels kan man oxå köra men är opålitligt då det bara ändrar det ljusaste och mörkaste partiet så mycket som möjligt. Bättre att ändra manuellt med Levels.
 
På D80´n kan du göra en hel del inställningar om du vill ha färdiga jpeg direkt ur kameran. Kolla manualen!
 
Danlo skrev:
En systemkamera kräver att bilderna efterbehandlas i datorn.
Men det finns inställningar för kontrast osv i kameramenyn någonstans, pröva dessa.

Vill du ha bra bilder direkt ur kameran så är det egentligen en kompaktkamera du ska ha.
Dumheter, det går att få utmärkta bilder direkt ur kameran, bara man ställer in den för detta.

Trådskaparen bör lägga upp något exempel så att vi ser vad som avses med "disigt". Det kan lika gärna bero på motljus (ströljus) eller vad som helst.

Tillägg: Om vi ser på den här bilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1015212
...så är det skärpan som falerar. Det beror antagligen på nedminskningen och att den är för hårt komprimerad. Man ser JPG-artefakter runt skarpa detaljer, vilket indikerar att den komprimerats onödigt hårt när den sparats.
Innan man minskar bilden är det ofta vettigt att skärpa bilden, eftersom den annars blir luddig. Sen väljer man förstås så stor filstorlek som Fotosidan tillåter (300kb) för maximal kvalitet:)
 
Senast ändrad:
Två enkla sätt som lyfter en digital bild är att i adobe sätta vit/svart-punkt med hjälp av nivåer samt att skärpa upp bilden med antingen smart sharpen eller oskarp mask.

Mvh,
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.