Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Direktåtkomst på dator vid fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Tompa57

Ny medlem
Hej, har behov att kunna snabbt se mina porträttbilder på en större skärm (dator/iPad) för att avgöra utsnitt/skärpa.
Helst trådlöst med min Nikon till Mac/iPad. Men sladd funkar oxå.

Har sett en del youtube filmer där vissa använder lightroom och vissa Capture one PRO. Är det någon som har erfarenhet och lite tips?

Capture One känns snabbare än LR vid tethering. Dessutom kan du se Live View bilden på skärmen. Har dock bara provat med sladd från Nikon D800.

Föreslår att du laddar ned demoversionen och ser hur det fungerar med din kamera.

Jag kör CamRanger och tycker det fungerar utmärkt. Den kan både styra kameran och många av dess funktioner. Då fungerar en iPad som en mycket avancerad fjärrstyrning.
Man kan också använda den bara för att se resultatet om man väljer att själv fota som vanligt.

Kameran kopplas till CamRanger med USB-kabel. CamRangern går på batteri och väger något hekto. Jag brukar hänga den i kameraremmen om jag fotar handhållet.

CamRangern skapar sedan en WiFi zon och man kopplar upp sin dator, iPad eller mobiltelefon till det wifi nätet.
Det är bra räckvidd och det är snabbt.

Kan helt klart rekommendera den lösningen.

Jag kör CamRanger och tycker det fungerar utmärkt. Den kan både styra kameran och många av dess funktioner. Då fungerar en iPad som en mycket avancerad fjärrstyrning.

Hur är det med fördröjning när du använder Camranger? Läste nåt test som talade om någon till några sekunders fördröjning när man utlöste exponeringen. Inget stort problem vid porträttfoto, men jag funderade på att kunna fjärrstyra kameran vid fågelmatning etc.

Hur är det med fördröjning när du använder Camranger? Läste nåt test som talade om någon till några sekunders fördröjning när man utlöste exponeringen. Inget stort problem vid porträttfoto, men jag funderade på att kunna fjärrstyra kameran vid fågelmatning etc.

Nej det stämmer inte. Gjorde en test just nu.
När jag trycker på capture hör jag slutarkjudet från kameran direkt.
Så fördröjningen är minimal. Vi pratar i alla fall millisekunder.
Mina sinnen lyckas inte uppfatta någon fördröjning alls.

Nu jag 5 meter från kameran för att kunna höra slutavljudet. Dålig wifi förbindelse skulle givetvis kunna öka på tiden.

Gjorde en test där jag tog en avancerad Selfie. Ställde in kameran mot en sten i skogen bakom huset. Cirka 25-30 meter från kameran.

Ställde sedan in skärpa och exponering via ipaden därifrån.
Tog sedan bilden. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/3377187.htm

Om jag ser lite grym ut på bilden beror det på att jag stirrar in i objektivet för att se när slutaren öppnar sig.
Det sker som jag kan bedöma det nästa helt utan fördröjning.

Till iPad finns en sladd - camera connec tror jag den heter - som gör att du kan koppla ihop paddan och kameran. Och med de redan installerade apparna kan du nog göra en del av det du vill. Om inte det räcker finns en del gratis-appar att ladda ner. Prova exempelvus Slingshot (finns åtminstone för Android).

Om det är en Android du har så behöver du en OTG-kabel mellan kamera och platta.

Så om du kan göra avkall på trådlösheten finns det biligare alternativ.

[edit tillägg]
Jag har byggt en pryl med en Raspberry Pi och en reserouter som jag inser nä0r jag läser föregående inlägg är i princip en Camranger. Skillnaden att mitt hembygge kostade 1100 kronor. Och jag kan bygga vidare med egna funktioner efter hand.

Sedan finns ju såklart EyeFi för någon tusenlapp om det kan vara ett alternativ. Det var eet inte för mig. Magnesiumhuset i min kamera stör signalen så tt det blir i praktiken oanvändbart. Men det finns de som får det att funka också.

Petter...

Sedan finns ju såklart EyeFi för någon tusenlapp om det kan vara ett alternativ. Det var eet inte för mig. Magnesiumhuset i min kamera stör signalen så tt det blir i praktiken oanvändbart. Men det finns de som får det att funka också.

Petter...

Får man Eye-Fi att fungera till något vettigt har man tur - jag tycker det är bedrövligt på alla sätt :)

Får man Eye-Fi att fungera till något vettigt har man tur - jag tycker det är bedrövligt på alla sätt :)

Kan bara instämma. Har provat 2 olika Eye-Fi kort. De fungerar båda lite slumpmässigt. De har också begränsad funktionalitet.
Däremot fungerar min CameraRanger varje gång. Jag kan också styra kameran på ett helt annat sätt.
CamRanger kostar drygt 3 000 kronor. Vill man både snabbt kunna ladda ner tagna bilder för att bedöma resultatet samt att kunna styra en Canon eller Nikon remote och hantera de flesta inställningarna så är det väl spenderade pengar.
Tyvärr en bra lösning som bara fungera till vissa kameror.

Vad jag förstår är det som tidigare eye-fi kort jag använt. Du kan enbart föra över bilder från kameran. Fast du kan inte se sökarbilden. göra inställningar eller ta bilder från din mobil, dator eller iPad.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto