Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diopter med gummikant till Voigtländer Bessa och Zeiss Ikon.

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Min Bessa R2A har en rund bakre sökaröppning försedd med en diopterlins normal (den är alltså inte diopterkorrigerad). Denna har gummikant för att inte glasögon ska repas. Zeiss Ikon mätsökarkamera har en likadan rund bakre sökaröppning och Voigtländer/Zeiss är kompatibla med varandra. Min fråga är nu om de av Zeiss Ikon tillverkade runda diopterlinserna har gummikant som Voigtländers? Gummikanten på sökaröppningen på min Bessa har nämligen börjat spricka och jag behöver skaffa en ny. Det finns visserligen nya att köpa till Bessan, men jag tänkte att Zeiss Ikon kanske håller bättre kvalitét då de kostar lite mera?
Tacksam för svar från någon som vet om det är gummikant även på Zeiss diton?

Kanske finns det någon därute i etern som vet något om mätsökarkameran Zeiss Ikons bakre sökarfönster, om det är gummiklätt som Voigtländer Bessa R2A? Får väl mejla Robert White eller någon annan annars.

Kan personligen inte nåt om dessa kameror men om det är denna du menar så verkar det som det är gummikant?

"The eyepiece to the viewfinder is rubber-armoured to avoid damage to spectacle lenses"

Eftersom det är Cosina/Voigtländer som tillverkar även Zeiss Ikon-kameran så kan man ju misstänka att det är samma gummiklädda skyddsring på båda, och dessutom exakt samma? Vis av erfarenhet från mina egna Zeiss-prylar till Contax RTS och 137MA, inbillar jag mig ändå att Zeiss diopterring med gummikant har bättre kvalitét än Voigtländers (som hållit bara ett år). Den kostar ju några tior mer. Men kanske blir man bara lurad?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto