Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DIN-tal?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan vi sammanfatta.

Är ASA och ISO samma sak, en Amerikansk standard som blivit internationell, och därmed bytt namn ?

ISO/ASA betyder inte kvoten av dem utan bråkstreceket betyder "eller" ???

DIN är en gammal Tysk standard, som man inte nyttjar mera.

ROYSAN skrev:
Kan vi sammanfatta.

Är ASA och ISO samma sak, en Amerikansk standard som blivit internationell, och därmed bytt namn ?

Har för mig jag läst att ISO och ASA i praktiken är samma sak, fast de mäts på lite olika sätt och egentligen ska kunna ge lite olika resultat för samma film.

Men jag kan ha drömt det också. Om jag läste det var det i Avancerad mörkrumsteknik för fotografer eller något ditåt.

För att ytterligare krångla till det citerar jag från boken "Mörkrumsteknik för fotografer":

Känslighet bör dock betraktas som något mycket personligt. Det värde som är tryckt på filmkartongen kan uppfattas som en rekommendation från tillverkaren, baserad på en utvärdering i laboratoriet. Känsligheten kan i stället variera beroende på kamera, exponeringsteknik, framkallningsmetod och laboratorieutrustning. Varje fotograf bör själva ta reda på vilken känslighet filmen har med tanke på den egna utrustningen. Hur vi gör det framgår av kapitel 6 där det finns en övning som leder till ett personligt exponeringsindex, EI.

ROYSAN skrev:
Kan vi sammanfatta.

DIN är bara "gammal" i Sverige, däremot används DIN fortfarande i Tyskland.

ISO är samlingsbeteckningen och består av ASA plus DIN. På filmkartongen står ju ISO 100/21.

Men det är ju inte fel att prata om ASA om man bara menar ASA och DIN om man bara menar DIN.

Riktigt kul det här med standard. Egentligen heter det inte ASA längre. Nu skall det vara ANSI.

ASA står idag för Acoustical Society of America och behandlar standard för ljud och vibrationer.

mipert skrev:
Jag bör nog förtydliga två saker.

Min tolkning av SIS som svensk... kommer från min lärare i teknologin. Man skall aldrig tro på vad en lärare säger.

Mitt känslighetssystem heter Stomach och fungerar rätt bra för mig.

Lärare, speciellt teknologilärare är mycket trevliga, sympatiska och trovärdiga personer. Sen är det en annan sak att vissa organisationer byter namn oftare än jag byter skjorta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar