Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
DIN-tal?
- Trådstartare judas
- Start datum
Kyrre
Aktiv medlem
Er det noen som vet så er det vel International Organization for Standardization selv?
http://www.iso.org/
http://www.iso.org/
Wolfgang
Aktiv medlem
DIN
Hej Mikael, nr 1 är ju endast föreningsnamnet - e.V. betyder "eingetragener Verein", dvs "registrerad förening".
Ursprungligen, när jag gick i skolan i Tyskland,
betydde DIN "Deutsche Industrie-Normen".
Senare ändrade man betydelsen till "Das ist Norm".
DIN avser som sagt inte bara film utan är enheten för industriprodukter.
mipert skrev:
1 x 2?
Jag håller på 1...
Hej Mikael, nr 1 är ju endast föreningsnamnet - e.V. betyder "eingetragener Verein", dvs "registrerad förening".
Ursprungligen, när jag gick i skolan i Tyskland,
betydde DIN "Deutsche Industrie-Normen".
Senare ändrade man betydelsen till "Das ist Norm".
DIN avser som sagt inte bara film utan är enheten för industriprodukter.
Wow, du är gammal ;-)mipert skrev:
När jag gick i skolan och läste för att bli ingenjör betydde det Svensk industristandard.
När jag började jobba där hette det Standardiseringskommissionen i Sverige. Sen bytte det till Standardiseringen i Sverige för att efter ytterligare några år, ungefär när jag slutade, byta till det nuvarande.
Går vi tillbaka till när SIS bildades så hette det Svenska industrins standardiseringskommission eller något sånt. Och förmodligen har de hunnit med ett par namnbyten till däremellan. Men Svensk industristandard har SIS aldrig hetat. Om själva standarderna har haft en sån beteckning är jag osäker på. Jag har sett många dammiga standarder men kommer inte på att jag skulle sett en sån beteckning i sidhuvudet. Den normala beteckningen var SS, Svensk standard. Men det fanns andra också som jag sen länge glömt.
aolsson
Aktiv medlem
Re: Re: DIN
OK men så till det riktigt svåra: Vad står DKW för?
Dampf Kraft Wagen
Das Kleine Wunder
Des Knaben Wunsch
jimh skrev:
Motorische Bayer Werke? ;-)
Dampf Kraft Wagen
Das Kleine Wunder
Des Knaben Wunsch
laha
Aktiv medlem
Re: Re: Re: DIN
Du glömde Deutsche Kraft Wagen
aolsson skrev:
Dampf Kraft Wagen
Das Kleine Wunder
Des Knaben Wunsch
Du glömde Deutsche Kraft Wagen
Benganbus
Aktiv medlem
WFS) (Graylingman skrev:
Deutsche Industrie Normen, ett mått på ljuskänslighet. DIN 27 motsvarar 400 ASA (American Standards Association?) och DIN 24 motsvarar 200 ASA osv.
//Anders
Skönt att numera bara behöva hålla reda på en känslighet!
En gång för inte så länge sedan
så fanns det DIN, ASA, Scheiner...
och ev. olika Scheiner också...?
Och 80 ASA va väl 21 DIN ett tag...
B)
Wolfgang
Aktiv medlem
Re: Re: Re: DIN
Deutscher Krankenwagen :<)
Nej, allvarligt nu,
DKW står för Dampfkraftwagen och döptes i folkmund för "Das kleine Wunder".
Zschopauer Motorenwerke AG började faktiskt producera ångbilar i början. Därifrån ordet "Dampf".
Senare blev DKW varumärket för Auto-Union AG.
Det känns som om vi är off-topic nu :<)
aolsson skrev:
Dampf Kraft Wagen
Das Kleine Wunder
Des Knaben Wunsch
Deutscher Krankenwagen :<)
Nej, allvarligt nu,
DKW står för Dampfkraftwagen och döptes i folkmund för "Das kleine Wunder".
Zschopauer Motorenwerke AG började faktiskt producera ångbilar i början. Därifrån ordet "Dampf".
Senare blev DKW varumärket för Auto-Union AG.
Det känns som om vi är off-topic nu :<)
Gunnar D
Aktiv medlem
Intressant historia, tycker jag som jobbar pâ Focke-Wulf, Gissa vad det heter idag
Borde inte ISO-normen för fotografiskt material vara mogen för en uppdatering snart?
Det hävdas ju att det inte är 100% överförbart mellan kemisk film och digitalt, ligger det nâgon sanning i det? Möjligen kanske bara av mättekniskt intressa och utan praktisk skillnad?
Borde inte ISO-normen för fotografiskt material vara mogen för en uppdatering snart?
Det hävdas ju att det inte är 100% överförbart mellan kemisk film och digitalt, ligger det nâgon sanning i det? Möjligen kanske bara av mättekniskt intressa och utan praktisk skillnad?
Gunnar, det är en helt separat standard för känslighetsbestämning av digitalkameror. Det är bara siffran som används för exponeringsindex som är densamma.
Digitalstandarden heter ISO 12232. Den som används för svartvit film heter ISO 6. Färgnegg och dia finns det också separata standarder för.
Digitalstandarden heter ISO 12232. Den som används för svartvit film heter ISO 6. Färgnegg och dia finns det också separata standarder för.
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
Glöm inte bort GOST.
laha
Aktiv medlem
Fredrik Calabrese skrev:
Glöm inte bort GOST.
Ja, eller Weston
Nä, precis. Deras standarder hade en härlig doft av 40-talskällare, papperskvalitet i stil med "Billigt & Bra" som man köper på bal på obban och levererades buntade i hampsnöre ända in i 90-talet När det gäller filmkänsligheter är väl deras system "ungefär" som ASA, men ca en tredjedels avvikelse åt något håll?Fredrik Calabrese skrev:
Glöm inte bort GOST.
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
mipert
Aktiv medlem
Jag bör nog förtydliga två saker.jimh skrev:
Wow, du är gammal ;-)
När jag började jobba där hette det Standardiseringskommissionen i Sverige...
Min tolkning av SIS som svensk... kommer från min lärare i teknologin. Man skall aldrig tro på vad en lärare säger.
Läse till ingenjör skrev jag, jag menade då på gymnasiet. Tanken var att bli ingejör men jag valde att inte läsa på Chalmers utan valde mediasvängen istället.
Jag läste NT-linjen som var en sammanslagning av Natur- och fyraårig teknisk linje.
Mitt känslighetssystem heter Stomach och fungerar rätt bra för mig.