Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Din stil som fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomasz

Aktiv medlem
Eftersom jag själv började fundera över min "stil" som fotograf så undrar jag lite över vad (eller om) andra har tänkt om sin, eller någon annans, stil.

Man tänker ju först på hur bilderna ser ut, men det kan ju också vara hur man är och gör när man tar dem -det speglar sig nog i bilderna ändå.

Kan du beskriva din stil? Någon annans stil?
Vilka stilar gillar du?
Försöker du förändra din egen stil? Går det att förändra den?

Nå, min stil då? -Jag har dåligt grepp om den... Men om jag tittar på mina bilder så är jag nog en "filosofisk betraktare". De bilder jag har här på fotosidan är dock inte ett representativt urval, så jag förstår om någon inte håller med. Skulle vilja vara mer "påverkande och arrangerande", kanske borde prova studio- och modellfoto.

Jag får ofta kommentarer att jag har en speciellt stil och då är det ofast tonerna och det mjuka ljuset som dem menar. Grejen är att jag medvetet inte har gjort det utan bilderna blir bara så. Ibland har jag dock gjort några avstickare och märkt själv att jag inte tycker om bilderna.

Men jag hoppas att jag inte tänker för mycket på att få bilder som passar min stil, för då kan man nog bli lite hämmad. Det bästa är nog att fotografera bilder man tycker om och säga att det är ens stil.

Vem vet, jag kommer kanske gå över till färg någon gång och då blir det min nya stil...

/ Marcus

jag vet inte vad man skulle kunna kalla min stil, men jag är en romantisk person och gillar enkelhet, renhet, ytterligheter och lek med färger eller form och ytor.
jag älskar vinjetteringar, kort skärpedjup och lek med komposition, gärna med att sätta huvudmotivet i nåt hörn.

jag kan inte till fullo se det själv, men får ofta höra att man kan se på bilden om den är min eller inte.
så jag antar att det jag räknat upp ovan skapar en "christel-bild". ;o)

Oj, det var en svår fråga. Just nu är min stil lite osäker och vacklande men jag märker vissa tydliga drag. Jag älskar häftigt ljus, snygga färger och att berätta något. Jag vill att det ska finnas en känsla eller budskap i bilden. Sen kan ju kanske inte alla bilder bli mästerverk men de ska i alla fall vara bra tekniskt. Om man t.ex. tar bilder från en mottagning så har de bilderna ofta mindre känsla än en bild från en demonstration -men de kan båda se "snygga" ut.

Hm... delikat ämne, min stil som fotograf... Lite svårt att definiera tycker jag. Jag försöker ha en tanke med mina bilder för det mesta. Jag vill gärna berätta något till de som tittar på dem. Ett budskap, en tanke, en association till det verkliga livet och varför inte till betraktarens egna livserfarenhet.

Jag vet inte vad detta kallas för stil... det är nog bäst du kollar själv och då kan du dra dina slutsatser... ;-)

http://www.gulnet.nu/

ANNONS