Annons

Din objektivdröm i idagsläget?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zoso

Aktiv medlem
Eftersom en likadan tråd finns i Canon träsket så kan det väl vara på sin plats att vi Nikonister får drömma lite också.

Själv drömmer jag om ett AF-S 200-400/4 VR G IF-ED.

/kent.
 
Ja eftersom jag vill försöka vara lite realistisk i mitt drömmande så skippar jag inlägg om 1800mm/f1,2. :)

Jag har just skaffat mig ett Tamron 17-50/2,8 samt en Sigma 10-20 till min D200 och är kanonnöjd.
Kompletteringen borde bli nåt liknande, i prioriteringsordning:

Nikon/sigma 80-200/2,8 (Eller liknande med VR)
Tamron 90/2,8 Macro
Kanske fylla upp brännviddshålet med en Sigma 24-70/2,8 / Tamron 28-75
Nikon 18-200VR som reseobjektiv
Nån längre telezoom typ 170-500 eller nåt sånt.

Fast å andra sidan så skulle nog en lottovinst ligga först i listan hur som helst. ;)


/F
 
35-90mm/1,8 hade varit bra att ha i studion! MEN bara om den är lika bra över hela området som var och en av de fasta brännvidderna är i originalutförande! Om det bara blir en medioker zoom så är det inget att lägga pengarna på.
 
Zoso skrev:
Eftersom en likadan tråd finns i Canon träsket så kan det väl vara på sin plats att vi Nikonister får drömma lite också.

Själv drömmer jag om ett AF-S 200-400/4 VR G IF-ED.

/kent.

Hä, bare å köp d...bättre finns ju inte =)

Ska skaffa 105 Vr senare i år...om nu ingen säger att den är sämre än nåt annat.?
 
Det finns många drömobjektiv, men det som nog lockar mest av alla just nu och som gissningsvis kommer att vara en dröm länge än är en 200/2.0 ... För sportfoto, i synnerhet inomhus, men även som porträttobjektiv och ... Ja, en ljusstarkare variant av 180/2.8 som jag tycker så mycket om.

Någon som har 40 papp de ändå vill bli av med? :)
 
Min halvrimliga dröm är ett Sigma 100-300/4. Skulle kanske kunna motiveras till och med. Om man får fladdra iväg hur mycket som helst skulle det nog vara ett 300/2.8 VR.
 
Re: 50-135mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Zoom-Nikkor

PerFogelberg skrev:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=34942

Det här är det perfekta porträttobjektivet.

Nu finns det ju faktiskt en sådan Tokina, fast utan VR då. Har någon provat den?

Själv skulle jag vilja se en 50-150/2.0 (eller möjligen 50-135/2.0). Visst skulle den bli tokdyr och förmodligen rätt klumpig, men en sådan för 35-40000 skulle ändå kunna bli ett populärt objektiv för alla som idag kör med en 200/2.0 och vill ha något kort och smidigt på sin andra kamera -- typ som fotar sport inomhus, konserter, eller inomhusfoto i allmänhet.
 
Re: Re: 50-135mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Zoom-Nikkor

Grevture skrev:
Nu finns det ju faktiskt en sådan Tokina, fast utan VR då. Har någon provat den?
Den fungerar bara till digitalkameror med liten sensor. Den har väl inte börjat säljas ännu. Mitt drömobjektiv fungerar på mina kameror i småbildsformatet (24x36).
 
*funderar*

Nää.. finns faktiskt inget drömobjektiv.. fick ju mitt 70-200/2,8 VR precis innan nyår.. så drömmen känns komplett nu :)

Fast det är klart.. om ett halvår.. så kanske jag säger något annat :)
 
Re: Re: Re: 50-135mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Zoom-Nikkor

PerFogelberg skrev:
Den fungerar bara till digitalkameror med liten sensor. Den har väl inte börjat säljas ännu. Mitt drömobjektiv fungerar på mina kameror i småbildsformatet (24x36).

Aha, det hade jag missat. Lite märkligt, borde inte finnas så stora fördelar med att göra ett objektiv med det brännviddsomfånget begränsat till liten bildsensor ...

Nå, jag längtar som sagt efter en liknande zoom med maxöppning 2,0 :)
 
Re: Re: Din objektivdröm i idagsläget?

Benganbus skrev:
Ok då, alltså drömma litet..! ;)
http://www.cameraquest.com/nrf3518b.htm


Se'n vore det Ok med ett hus att sätta gluggen på...... :)
http://www.cameraquest.com/nrfblsp.htm


Ok, det här handlar mer om en följdfundering på den texten på en sida jag hänvisar till vad gäller mitt "drömobjektiv"...

Det här blir litet långsökt alltså,
så ni som tycker det är ett sidospår,
har alldelse rätt! ;)

Men, Stephen Gandy säger:
"This is one of the rarest of all Nikon lenses with a production of only about 100 lenses.
In other words, it is rarer than than Nikon stereo lens, almost twice as rare as a Nikon S3M, seven times rarer than a Nikon One.......!"

Stephen talar om Nikon One här...

Men det finns EN Nikon One som sannolikt slår det mesta.

Den svartlackades av Nippon Kogaku på beställning av en amerikansk fotograf 1948...

Så det blev ETT svartlackat ex! :)

Då anar ni nog att kameran är aningen unik!;)
Och kan ana ett ev pris! :)

Slut på sidospåret! :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.