Annons

Dimage Master Lite

Produkter
(logga in för att koppla)

sture

Aktiv medlem
Ska börja plåta råformat och undrar över vilken progrmavara jag behöver. Till kameran följde Dimage Master Lite med, men den kan inte öppna mina råfiler från min 5D. Inte heller min Adobe CS1. Har också provat Rawshooter Essentials men inte heller den funkar.

Någon som vet något program som kan öppna mina råfiler från 5D?

Ett alternativ är att hoppa på DNG och konvertera dina filer med Adobe DNG Converter. Då kan du öppna dem i både Rawshooter och CS 1.

Okej - det är ju en idé förstås. Lite krångligare men värt ett försök. Vi får hoppas att det kommer uppdateringar av Rawshooter snart. Tack och hälningar

/ Sture

Det finns en variant som fungerar. Ladda ner ett hex program som du kan ladda ner här: http://www.hhdsoftware.com/hexeditor.html
Öppna din rawfil i programmet och byt alla 5D mot 7D på två ställen (se bild). Spara sedan filen med ett nytt namn t ex med prefix konv_ så du vet att den är ändrad och inte är original.
Sedan kan du öppna den med alla raw-program som hanterar raw-filer från 7D.

Lycka till.

mvh/Ove

Bilagor

• hex.gif
    hex.gif
    10.9 KB · Visningar: 125
Wow - imponerande. Vi löste det så länge genom att ladda hem C1 Pro i nya versionen (beta) från www.phaseone.com - den nya versionen fungerar bra på 5D och man får använda den 40 dagar. Tills dess ska det väl ha kommit en ny version av gratisprogrammet Rawshooter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar