Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DiMage A1 - hur stora bilder får ni fram?

Produkter
(logga in för att koppla)

piliz

Medlem
Hejsan

Har hållit på och plåtat med min Dimage A1 ett tag nu, och jag får inte riktigt grep om hur stora bilderna kan bli i tryck?

Om jag kör tiff/raw format så får jag ut en fil som väger 14mb.

kollar jag sedan kollar filstorleken i Photoshop så är den för det första i 72dpi!?, och får då konvertar den till 300dpi. Då blir storleken endast som en dryg A5...

Är det det största format som går att få ut genom A1 ifall man ska trycka bilden i 300dpi?

Vad har ni för erfarenhet av detta?
(min lilla kompakta canon kamera tar dubbelt så stora bilder A4 i 300dpi... och den har inte fullt lika många pixlar...)

Gör jag något fel, eller är det fel inställning i min kamera? Har till och med nollställt kameran två ggr...


tacksam för svar.
Fredrik
 
Det låter ju som en 5 Mpix bild.

2660x1920 pixel i 300 dpi borde ju bli 8,8x6,4 tum, d.v.s 22,5x16,3 cm, d.v.s. ungefär ett A5.

Vill du skriva ut den större får du väl använda färre dpi. Jag tror inte man behöver så mycket som 300 för foton egentligen. Tycker mig ha sett att rikigt bra fotolabb använder ca 250 dpi för högupplösta utskrifter. För "normalt" bruk kanske det räcker med lägre dpi?
 
piliz skrev:
(min lilla kompakta canon kamera tar dubbelt så stora bilder A4 i 300dpi... och den har inte fullt lika många pixlar...)


Detta låter ju märkligt. Är du säker? Om din kompakt har färre än 5 Mpix och du sätter upplösningen till 300 dpi så kan du ju rimligen inte få större utskrifter än från din A1'a, när des bilder sätts till 300 dpi också!
 
stämmer...

läste i manualen nu, och där står det att den är på 5megapix. Och sen prövade jag att köra bilden i 250dpi och det bör räcka till en utskrift i A4 - Helt klart!

Dock blir jag lie konfunderad nu över min andra digitalkamera, måste kolla upp den närmare. (har den hemma) för den ger bilder i 300 dpi direkt från kameran, där behöver jag ej ställa om från 72-300dpi. (Och jag tror nog inte att den har fler pixlar än 5megapix heller)

Förstår inte varför Minoltas A1 levererar bilderna i 72dpi? finns säkert något bra svar på det också... ?-)

tack för svaren.

/ Fredrik
 
Dpi är ju bara ett sparat värde i filen, har inget med resten av bildinformationen att göra, så olika tillverkare sparar helt enkelt olika värden. Kanske beror på om den har möjlighet till direkt utskrift eller inte, eller så är det bara upp till programmeraren i varje enskilt tillfälle :)
 
Upplösningen är ju bara intressant när du ska göra en utskrift. Att Minolta valt 72 dpi spelar egentligen ingen roll, så är det på min Dimage A2 också. Om du ändrar upplösningen i dpi utan att interpolera om bilden så har du ju inte förändrat någonting i själva bilden.

Några räknexempel:

Dimage A2, 8 Mpix, 3264x2440 pixel
Dimage A1, 5 Mpix, 2660x1920 pixel
IXUS 400, 4 Mpix, 2272x1704 pixel

Om en bild från alla tre skriv ut i 300 dpi så blir den fysiska stoleken:

A2: 27,6x20,7 cm
A1: 22,5x16,3 cm
IXUS: 19,2x14,4 cm

Om du vill skriva ut samma bilder i fysiskt A4-format (29,7x21 cm = 11,7x8,3 tum) så får du göra om dem till följande dpi. Olika dpi beroende på om du vill att långsidan eller kortsidan ska få rätt storlek, eftersom A4 och digitalbild inte har samma proportioner:

A2: 278/294 dpi
A1: 227/231 dpi
IXUS: 194/205 dpi
 
tack

Nu äntligen känner jag att jag har fått grepp om detta - upplösning/dpi/storlek/pixlar mm.

TACK :)

/ fredrik
 
Vilket "dpi-värde" som trillar ur kameran är helt ointressant. Tar du rawbilder med A1 är det förinställda värdet 240 dpi, men inte heller det spelar nån roll, det är först när du ska printa bilderna som det har nån betydelse o då räcker inte många kameror till för hel A4 i 300 dpi... (det krävs över 8 megapixel för det)
 
HDFS) (KGS skrev:
Vilket "dpi-värde" som trillar ur kameran är helt ointressant. Tar du rawbilder med A1 är det förinställda värdet 240 dpi, men inte heller det spelar nån roll, det är först när du ska printa bilderna som det har nån betydelse o då räcker inte många kameror till för hel A4 i 300 dpi... (det krävs över 8 megapixel för det)


JO, men 8MP och A4 i 300dpi är ju "perfekt" kvalitee. Har skrivit ut en bild i A3 i 300dpi och kvalitén på den bilden är helt acceptabel. Man får ju tänka på betraktningsavståndet, du står ju inte 10cm ifrån när du tittar på en bild i A3 format.

Detta är ett ständigt återkommande ämne om DPI/PPI storlekar hit å storlekar dit. Måste säga att jag fortfarande efter att ha läst minnst 10 sånnahär trådar förvirrad över hur det egentligen ligger till.
Börjar bli jobbigt :p

Funderar på om det går att få ut en bild i 50 x 75 från en 5MP fil? Behöver ju inte vara i 300 dpi, man ska ju stå rätt långt ifrån när man tittar på en sån bild. Nån som provat?
 
Senast ändrad:
Jorå, du kan skriva ut vilken bild som helst i A4/300 dpi, men de pixlar som fattas interpoleras dit då, dvs programmet gissar hur de pixlar som saknas ska se ut. Om man då har 8 megapixel behöver inte programmet gissa lika mycket som om man bara har 2. Men för en full A4 i 300 dpi räcker inte 10D, eller D70, eller ens 20D... Det krävs 8,7 Mpixel...

Däremot är kravet på 300 dpi inget självklart. Det är få skrivare som skriver i den upplösningen. Dessutom kan pixlarna få vara stora som tennisbollar när du gör en stortavla som ska täcka en 20x30 METER stor vägg... det går det med... o det funkar, precis som du skriver, tack vare stort betraktningsavstånd o allmänt klena ögon...

50x75 cm med 5 megapixel ger ungefär 90 dpi...
 
Senast ändrad:
HDFS) (KGS skrev:

50x75 cm med 5 megapixel ger ungefär 90 dpi...

Jo, det räkna jag också fram. Men hur blir det när man skickar in på labb? Ställer dom in på 90dpi eller kör dom ändå på tex 250dpi som de flesta har. Och ifall dom gör det, vad innebär det? Det betyder ju att dom måste interpolera bilder hur många procent som helst?
 
Det är en intressant fråga ;-)
En annan fråga är vilket som blir bäst, interpolera eller gå ner i dpi... ämne för forskning kanske... De vanliga labben som Fujicolor interpolerar nog hej vilt. Proffslab kanske går att styra... Colormailer t ex... men därom e jag okunnig.
 
Jag har också funderat lite om detta. Jag har aldrig lämnat in någon digitalbild för kopiering ännu, så min erfarenhet är lika med noll.
Men ponera att jag vill kopiera en bild som ursprungligen är 6MP bild till A3, är det bättre att skicka bilden i som 6MP och sedan ange vilken stoklek, eller skall man interpolera den och sedan ange vilken DPI som önskas. Jag förmodar att det finns optimal lägen(xxx DPI) på kopierings utrustningen som man gärna vill använda.
Filstorlek vid överföringen till är irrelevant i detta fall.
 
Ja, nu har vi något att fundera på. Det mest logiska för mig är att en kombination av interpolering och färre bildpunkter borde ge bäst kvalité. I så fall kanske man själv borde interpolera bilden till lagom stolek innan man skickar in den.
 
Jag skickar alltid iväg mina filer så stora som möjligt o låter labbet fixa resten... jag rätar upp, beskär, kör autolevels o kanske en smula oskarp mask o sen iväg, jag ändrar inga dpi-värden eller storlekar (ser bara till att proportionerna är rätt)... o hittills har jag nästan alltid blivit nöjd.

Fotolabo gav ett lite udda färgstick i bilderna sist, Fujicolor/Expert har alltid levererat bilder som är så bra så det inte är normalt... Ska prova Colormailer nåndag...

Hittills har jag inte dragit upp nån bild större än 20x30 o även om det med nån dyrbar utrustning skulle kunna bli ännu bättre så behövs det inte för min del, så bra blir det!
 
Det här programmet http://www.lizardtech.com/solutions/gf/
ska tydligen kunna förstora runt 500-600% och det ska funka fin fint med kvaliten. Det testades i någon digitalfototidning i somras och de var lite lätt förbluffade över resultatet. Själva har jag inte provat. Det fungerar genom någon form av fraktalräkning och vill ni ha förklarat vad det är så får ni fråga någon som vet för det är inte min kopp med te.
 
HDFS) (KGS skrev:
Det är en intressant fråga ;-)
En annan fråga är vilket som blir bäst, interpolera eller gå ner i dpi... ämne för forskning kanske...
Sitter och skriver om interpolering för en artikel...

Personligen gör jag alltid så att jag skalar om bilden till lägsta acceptabla upplösning, sedan interpolerar jag bilden till rätt centimetermått (om det behövs).
Vanligen gör jag det faktiskt i ett svep, med beskärningsverktyget.

Nedre gränsen för mig går vid 150 ppi, men jag har förstoringar (75x50) gjorda med 100 ppi som ingen reagerar på, när de hänger på väggen.

För 10x15 går nedre gränsen vid 254 ppi.


Måste jag skala om kraftigt (70x100) är Genuine Fractals mitt val.
 
Jorå, det finns ett företag i Norrköping (?) som gör de där jätteaffischerna som hänger utanpå Åhléns o NK osv... de görs från vanliga neg eller digitalbilder. Det behövs inte många megapixel för att drapera hela Åhléns så...
 

Bilagor

  • reklamibookmini.jpg
    reklamibookmini.jpg
    44.6 KB · Visningar: 188
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.