** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Dilemma när en annan fotograf har samma namn

Produkter
(logga in för att koppla)

Smirf

Avslutat medlemskap
Jag har länge funderat på att göra en sida på nätet som är relaterad till mitt intresse för fotografi. Tanken var att på något sätt använda mitt namn i adressen till sidan.

I dag så undersökte jag tillgängliga adresser och la då märke till att det finns en professionell fotograf här i Sverige som har exakt samma namn som jag och har det som adressen till sin sida.

Om jag då också skulle göra en fotosida med vårt namn som adress, men med en annan toppdomän, skulle jag då kunna råka i trubbel på något vis? Vill minnas att en del företag agerat hårt mot sidor som haft adresser snarlika deras egna, men det kanske mest är ett amerikanskt fenomen, eller?

Det är verkligen inte så att jag vill åka snålkjuts på någon annan utan jag vill helt enkelt använda mitt eget namn.

En annan sak som jag funderar över, angående copyright skrift på bilder. Hur gör man där när det finns flera personer med samma namn?

Tack på förhand

Givetvis har du rätt till ditt eget namn. Att nån annan har en domän med samma namn hindrar inte.

När det gäller att skilja upphovsmännen åt är det förstås knepigt -- det är t ex därför den framlidne journalisten och deckarförfattaren bytte stavning till Stieg Larsson. Både han och poeten/dramatikern Stig Larsson var trötta på att bli förväxlade med varandra.

Andra använder en initial (eller två), t ex en viss Leif Persson.

Åter andra byter helt enkelt namn. Det är många Carlsson och Pettersson som blivit Helin eller Huledal eller något annat fantasifullt.

Tror inte du kommer få några problem med honom, just därför att det är ditt eget namn och att han är en enskild person. Stora företag försöker ofta utnyttja att de är just stora, hade själv ett stort svenskt bolag som försökte skrämma mig via advokat på Awapatent där de försökte få oss att släppa en domän + byta företagsnamn då ordet även ingick i vårt AB's namn!, de skickade tuffa dokument på advokatspråk vi lät vår advokat svara att vi tyckte de var ute och cyklade, tillslut skickade de en tjocklönta med stämningsansökan och hot om vite på 500.000 och gav oss 14 dagar sedan skulle det skickas in till rätten, jag sa vi möts i rätten, hade själv försökt registrera vårt domännamn som varumärke men fått avslag då det var ett vanligt ord och det går ej att skydda så var väldigt säker men försäkerhetskull så flyttade vi domänen in i ett eget AB så vi inte kunde förlora mer än fickpengar ekonomiskt. De skickade naturligtvis aldrig in papprena till rätten, hörde aldrig mer av dem. I efterhand fick jag reda på att de aldrig haft varumärkesskydd för det namn de påstod att vi var för lika, de hade ett varumärkesskydd för en figur (de påstod att de hade för namnet), de hade försökt få igenom det liknande ordet men fick inte igenom det hos prv, efter 2år av att försöka tvinga igenom det hos prv gav de upp och återkallade ansökan (det gör man för att inte få ett definitivt beslut hos myndigheten)

Jag lärde mig grymt mycket om varumärken men det kostade mig runt 40.000 i advokatkostnader. Men det var det värt har haft ett par mindre bolag därefter som försökt få loss andra domännamn som vi äger men ingen har gått längre än att skicka brev via advokat. Numera så registrerar vi alltid namnet som ett varumärke för att lätt och smidigt få igenom varumärken kör på domännamnet plus en liten slogan i en lämplig kategori så går det i princip alltid igenom (så fick vi igenom vårt namn som först inte gick att registrera då det var ett vanligt ord, vi körde på www.ordet.se - vår slogan". Kostar 1300kr om man ansöker på nätet tar runt 6 månader att få ett snyggt dokument från "konunga riket sverige" med ditt varumärkesintyg :)

Kan man ens skydda ett personnamn? Som ett företagsnamn kan det möjligtvis skyddas, fast jag är inte ens säker på det. Men som upphovsrättsnamn ska man ju kunna använda sitt eget namn, oavsett om man nu skulle råka ha en berömd namne. Väl?

Så om det finns en till Jan Guillou någonstans som är sugen på att börja skriva, då har han väl rätt att använda författarnamnet Jan Guillou. Eller?

Sen har vi det här med pseudonymer. Vissa använder fantasinamn, medans andra använder verkliga namn som pseudonymer. Då kommer oundvikligen följdfrågan: har jag rätt att använda pseudonymen "Jan Guillou" om jag skulle bli sugen på ett författarskap som mitt nya yrke? ;)

Kan man ens skydda ett personnamn? Som ett företagsnamn kan det möjligtvis skyddas, fast jag är inte ens säker på det. Men som upphovsrättsnamn ska man ju kunna använda sitt eget namn, oavsett om man nu skulle råka ha en berömd namne. Väl?

Så om det finns en till Jan Guillou någonstans som är sugen på att börja skriva, då har han väl rätt att använda författarnamnet Jan Guillou. Eller?

Sen har vi det här med pseudonymer. Vissa använder fantasinamn, medans andra använder verkliga namn som pseudonymer. Då kommer oundvikligen följdfrågan: har jag rätt att använda pseudonymen "Jan Guillou" om jag skulle bli sugen på ett författarskap som mitt nya yrke? ;)

Oavsett vilket skulle nog publiken tycka att du var en Jöns om du valde ett, redan känt, författarnamn som din pseudonym.

Jag är ju knappast heller ensam om mitt namn, något som jag upptäckte tidigt. Just nu är vi visst tjugoen Magnus Svensson bara här på FS.

Jag valde att etablera ett firmanamn, just för att inte bli ihopblandad med någon annan av misstag. Det vet jag fler som gjort.
Roger Larsson/Studio RL eller nåt sånt kunde vara ett alternativ kanske.
Eller bli antagen i Naturfotograferna och börja skriva sitt namn med /N efter.

(Fotografen Jan Töve hette tydligen Johansson tidigare, men tog sitt nya efternamn efter en liten ort någonstans han hade anknytning till.)

Oavsett vilket skulle nog publiken tycka att du var en Jöns om du valde ett, redan känt, författarnamn som din pseudonym.

Det var inte det frågan gällde, hur "jönsigt" det skulle vara. Frågan gällde om det är tillåtet att göra så.

Jöns Guillou

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar