Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dilemma med Nikon F80

Produkter
(logga in för att koppla)

Sweedie

Medlem
Hej!

Kan någon hjälpa mig med synpunkter på följande.
För ett tag sedan började min Nikon F80 strula, något med filmframmatningen som gjorde att man inte kunde göra fler exponeringar utan var tvungen att spola tillbaka filmen, och även AF strulade ibland. På Lasses kameraservice trodde de att det bara var filmavkänningssensorn = ett par hundra att laga, men vid närmare diagnosticering visade det sig att de är tvugna att byta huvudkretsen, vilket kostar ca 2200:- (!) Kameran är schysst "för övrigt" men hur rackarns ställer man sig till detta, då ett beg. hus kostar ungefär lika mycket?!
Kameran har bara exponerat ett tiotal rullar och är i mycket bra skick. På minussidan är en liten repa på blixtkåpan och att huset är silver och inte svart som ju är bra mycket snyggare... (Jaja...)
Och vad gör jag med kameran om jag bestämmer mig för att köpa en annan? Har den inget värde alls?
Om någon kan hjälpa mig med idéer eller synpunkter är jag tacksam!

Hårda bud, men mitt råd är: Köp en begagnad F80. Behåll den gamla, som reservdelshus.

Min F80 pajade också, då med problem med spegeln. Det betalade min försäkring... Visst 1500 i självrisk men sen vet jag att den är "bra". Köper du en begagnad så vet du ju inte hur den mår...

Finns väl inga rätt eller fel i en sån här fråga.

Svante

Min F80 ställer också till en hel del problem.
Jag bytte till en FM3A så nu behöver jag aldrig oroa mig.

Tack för synpunkterna

Jag tror jag ändå låter laga den, om jag inte ramlar på en riktigt fin begagnad... Är lite sugen på att köpa en F100 istället men det har jag inte råd med så det blir nog att köra vidare på F80'n. Det enda skulle väl vara om man hittade en trasig F80 som man kunde ta huvudkretsen från. Kanske om slutaren eller själva huset är trasigt, jaja, tack för era svar i alla fall!

En dyr lagning som är tveksam. Analoga kameror rasar i pris och du kan säkert hitta en fin F80 för så lite som 1500:-. F4-or är nere i ca 2000 kr och F5-or går att hitta för ca 5000 kr. En F100 med vertikalgrepp säljs nu på fotosidan för 4000 kr.

Tänk även frammåt, dvs övergång till digitalt. Hur länge kör du vidare med film?

Att laga för över 2000 låter mycket. Har nyligen införskaffat en F80 som jag gav 2000 för inkl en välskött 50/1.8. Räknar man att gluggen skulle lossnat för 600 så gav jag alltså 1400 för huset.

Dyrt, jag vet

Det är på gränsen... Kanske är det bättre att köpa ett beg hus. Då har jag ju som någon var inne på en finfin reservdelskamera ifall något annat skulle paja. Jag har redan en D70, men vill gärna ha ett filmhus också.
Shit asså, det här är ju nästan lika svårt som det var att välja mellan D70'n och EOS 350D ;)
Om inte min F80 var i så fint skick som den är hade jag i alla fall helt klart köpt en begagnad istället för den, så jag får väl ge mig ut och leta klipp. Hitta en som är i samma nästan nyskick...
Tack för era synpunkter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar