Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dilemma: Egen kamera vid anställning

Produkter
(logga in för att koppla)

lapg

Aktiv medlem
Jag har ett litet "dilemma". Jag innehar en anställning där jag använder min egen Nikon D300 vid vissa uppdrag (ganska ofta). Detta känns kanske inte helt rätt med tanke på försäkringar, slitage o dyl.

Vi har diskuterat någon sorts ersättning för detta, men ingen av oss kan komma fram till vad som är skäligt. Har även själv en enskild firma där jag har bilder som tagits utanför min anställning jag har. Vissa av dessa bilderna vill företaget jag är anställd av köpa, men nu visar det sig att det blir problem vid faktureringen. Verkar inte som att jag som anställd kan fakturera densamma via min enskilda firma (enligt lag).

Vet att den enklaste lösningen hade varit om företaget jag är anställd av hade köpt in en kamera, men detta verkar inte aktuellt för tillfället.

Behöver lite hjälp av någon som kan!

/ Lena
 
lapg skrev:
Jag har ett litet "dilemma". Jag innehar en anställning där jag använder min egen Nikon D300 vid vissa uppdrag (ganska ofta). Detta känns kanske inte helt rätt med tanke på försäkringar, slitage o dyl.

Vi har diskuterat någon sorts ersättning för detta, men ingen av oss kan komma fram till vad som är skäligt. Har även själv en enskild firma där jag har bilder som tagits utanför min anställning jag har. Vissa av dessa bilderna vill företaget jag är anställd av köpa, men nu visar det sig att det blir problem vid faktureringen. Verkar inte som att jag som anställd kan fakturera densamma via min enskilda firma (enligt lag).

Vet att den enklaste lösningen hade varit om företaget jag är anställd av hade köpt in en kamera, men detta verkar inte aktuellt för tillfället.

Behöver lite hjälp av någon som kan!

/ Lena

Det företag du jobbar åt kan väl hyra kameran av dig för 500kr/mån... Låter rätt rimligt tycker jag. Annars har du en snål chef som knappast uppskattar dig. Om han köper bilder av dig så kan du väl få lite extra på lönen den månaden. Borde väl gå att ordna, eller vad säger lagen om det?
 
Jag är i samma sits och har haft samma funderingar. Jag har inga problem med att arbetsgivaren har de ekonomiska rättigheterna till de bilder jag fotar på arbetstid med arbetsgivarens kamera, men för bilder som min egen utrustning men inte arbetgivarens duger till blir det klurigare.

En variant som jag också lurat på är om arbetsgivaren skulle kunna hyra min utrustning av min enskilda firma vid sådana fotouppdrag, men du menar att det inte är juridiskt ok?

Per
 
Att arbetsgivaren betalar ersättning när denne inte tillhandahåller verktyg utan förutsätter att man använder sina egna (bil, dator, kamera) tycker jag är ganska självklart.

Om du är anställd av ett företag måste detta företag betala ut all ersättning som lön; alltså inte till en enskild firma. Det går inte att blanda A- och F-skatt.
 
ErlandH skrev:
Att arbetsgivaren betalar ersättning när denne inte tillhandahåller verktyg utan förutsätter att man använder sina egna (bil, dator, kamera) tycker jag är ganska självklart.

Om du är anställd av ett företag måste detta företag betala ut all ersättning som lön; alltså inte till en enskild firma. Det går inte att blanda A- och F-skatt.

Går det att blanda A-skatt och hobbyverksamhet då?
 
Vad man enligt lagen vill undvika är folk som blir egenföretagare åt en arbetsgivare. Förklarar jag dåligt? Man vill inte att någon som jobbar åt ex en verkstad köper sig en egen svarv och jobbar vidare. Nåja.

Men din arbetsgivare kan ju faktiskt ge dig mer vanlig lön, som Ni kommer överens om. Kanske t.o.m. köpa lite saker till din kamera (å då dra av momsen). Får du ex 700 :- mer i lön varje månad så kostar det arbetsgivaren i runda bananer 1000 :- ocj du får väl i kuveret ut rutn 500:-.

Nackdelen om du blir sjuk så siter din arbetsgivare med mer sjuklön att betala ut, men va fan. Vet inte rikitgt hur det blir om du fakturerar som hobbyverksamhet, men gissar att man inte vill det, för då kringgår man lagens syfte.
 
Om du och din arbetsgivare är

resonabla finns det några sätt att lösa saken. Köp fotoprylar för ett överenskommet belopp på arbetsgivarens bekostnad. Inte enligt regelboken om man frågar skattemyndigheterna, men vattentätt och smidigt. En annan lösning kan vara att sätta upp fotoarbete som övertid, men det är inte heller helt sjysst. Ett tredje alternativ som nästan är helt legal är en "tjänsteresa" eller fotokurs som "uppmuntran" för ditt fotoarbete.
Hälsar Klas B
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.