Annons

Digtalfoto sidor !

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer.jonsson

Avslutat medlemskap
Är det någon som vet om nå bra digitala sidor framförallt då med naturbilder tagna med digitalkameror , har lite svårt att tänka mig att det digitala klarar av natur lika bra som det analoga...men snälla PROVE ME WRONG !

Även andra sidor med digitala "verk" är uppskattade !
 
Christer.jonsson skrev:
har lite svårt att tänka mig att det digitala klarar av natur lika bra som det analoga

Hej,

Kan du utveckla din tanke här...? Vad skulle de analoga kamerorna klara bättre än de digitala?

mvh

Janne
 
Christer.jonsson skrev:
, har lite svårt att tänka mig att det digitala klarar av natur lika bra som det analoga...men snälla PROVE ME WRONG !

Även andra sidor med digitala "verk" är uppskattade !



Varför skulle Natur bilder vara bättre tagna med digitalkamera?

Jag kör själv digitalt. Men även analogt.

Analogt använder jag till dom "Säkra" naturbilderna där jag har tid att tänka till lite extra, och på det sättet göra perfekta bilder.

Jag förstår inte hur du kan påstå att digitalt skulle vara så överlägset.. Det är ett antagande du har gjort som det inte ligger någon grund för Trots att digitalt är superbra.
 
mganga skrev:
Laddas med Tri-X?

Jag har i och för sig aldrig hört att Tri-X skulle vara ett absolut måste för bra naturbilder, men visst kan man få svartvita bilder ur en digitalkamera. Se t.ex. mina album. Om bilderna inte är bra beror det knappast på kameran...

;-)

/Janne
 
Christer.jonsson skrev:
Är det någon som vet om nå bra digitala sidor framförallt då med naturbilder tagna med digitalkameror , har lite svårt att tänka mig att det digitala klarar av natur lika bra som det analoga...men snälla PROVE ME WRONG !

Även andra sidor med digitala "verk" är uppskattade !


Massor med bilder finns på:
http://www.fotosidan.se/gallery/searchpic.htm
Skriv in t.ex. D100 eller 10D vid utrustning.

;-)
/Micha
 
När man väl kommer upp till D60/10D/D100/1Ds klasserna så börjar skillnaden mellan film och digital flyta ut ganska bra, och i 1Ds fall, nästan upp till mellanformat. Men det kräver ju generellt sin digitala kamera, men några andra bör inte jämföras med vanlig film, kanske att man tar med intervallet ner till 4mp. Sony 707, Dimage 7 serien, och Olypus E serie. Men dom ligger lite sämre än film om man drar det till vad film klarar. Men om man inte förstorar så har man inte mycket nytta av varken filmens högupplösningen, eller dom dyrare digicamsen höga MP tal.
 
Re: Re: Digtalfoto sidor !

prinsen skrev:
Varför skulle Natur bilder vara bättre tagna med digitalkamera?

Jag kör själv digitalt. Men även analogt.

Analogt använder jag till dom "Säkra" naturbilderna där jag har tid att tänka till lite extra, och på det sättet göra perfekta bilder.

Jag förstår inte hur du kan påstå att digitalt skulle vara så överlägset.. Det är ett antagande du har gjort som det inte ligger någon grund för Trots att digitalt är superbra.

Jag har väl aldrig påståt att det digitala är överlägset snarare motsatsen jag fotar bara med analogt och kommer nog att fortsätta tills alla digitala frågetecken är utsuddade , jag har svårt att se Klumm och grabbarna springa omkring med minneskort sitället för film i ryggsäcken iallafall inte än på många år !

Det enda jag vill se är hur det digitala systemet klarar av naturbilderna !
 
Re: Re: Digtalfoto sidor !

Loj skrev:
Hej,

Kan du utveckla din tanke här...? Vad skulle de analoga kamerorna klara bättre än de digitala?

mvh

Janne

Det blir inte riktigt samma sak i mina ögon jag vill kunna påverka saker med filmen mättnad, färgåtergivning ,kornighet med mera !

Och varför använder inte dom stora naturfotograferna digitalt ??? jag tror nog att dom hellre skulle springa runt med några minneskort än 100 lådor film ! men många gör ju inte det varför ??
 
Och varför använder inte dom stora naturfotograferna digitalt ???
Kanske för att dom gärna använder mellanformat eller fullformat. Alternativt helt enkelt inte har vågat gå över till digitalt. Det är trots allt ett helt nytt arbetsflöde med digitalt, oavsett hur kvaliten blir. Varför övergår inte volvo ägare till saab. Båda är ju bra bilar.

Och vem bryr sig vad dom gör igentligen, om en känd fotograf skulle hoppa utför ett stup så undrar jag om inte ett bra gäng amatörer skulle följa efter bara för att ett känt proffs kan ju inte ha fel. Eller??

Och ofta så går det en hel del troll i att vara känd, måste vara si eller så, och image, och känsla, ditt och datt, och gör man fel går hela ens rykte åt pipan, för han bryter ju mot konventionerna.
 
Re: Re: Re: Digtalfoto sidor !

Christer.jonsson skrev:
Det blir inte riktigt samma sak i mina ögon jag vill kunna påverka saker med filmen mättnad, färgåtergivning ,kornighet med mera !

Tack för ditt svar. Jag anser emellertid att
man har större möjlighet att påverka det du anger om man plåtar digitalt. Om du t.ex. har laddat kameran med 50-ASA-film och möter ett motiv som skulle göra sig bra med distinkt kornighet, hur gör du då? Med en digitalare skruvar du bara upp ljuskänsligheten och ökar därmed bruset. Även för färgmättnad och färgåtergivning kan du göra inställningar för i kameran. Och ändra dessa mellan varje bild för att anpassa efter just det motiv du arbetar med för närvarande. För mig är det långt mer flexibelt än att låsa fast sig för de kommande 36 exponeringarna genom valet av den film man stoppar i kameran.

Varför "de stora naturfotograferna" plåtar analogt måste givetvis de svara på själva. Jag kan emellertid se en rad skäl. T.ex. tror jag att de fördomar som finns runt digital fotografis kvaliteter, gör att det är lättare att sälja analoga naturbilder än digitala d:eek:...
 
För katalog/tidningstryck räcker det bra med 'digitalfilm' men ska man ha större print än A4 är det ytterst tveksamt om digital är ett bra val.
Svartvita bilder från digitalfilm kräver massor med efterarbete för att bli lika bra som svartvita från analogfilm. Vilket exemplen ovan med smärtsam tydlighet visar.
 
n0vem6er skrev:
För katalog/tidningstryck räcker det bra med 'digitalfilm' men ska man ha större print än A4 är det ytterst tveksamt om digital är ett bra val.

Motivera är du snäll...
Kom med konkreta exempel...


n0vem6er skrev:

Svartvita bilder från digitalfilm kräver massor med efterarbete för att bli lika bra som svartvita från analogfilm. Vilket exemplen ovan med smärtsam tydlighet visar.

Nu kan du i och för sig knappast känna till vare sig den tid som lagts ned på bilderna eller tanken med dem, eller hur? Men bli gärna konkret och sätt ord på skillnaden mellan analogt och digitalt. Jag har ett stort antal svartvita bilder - både analoga och digitala. Är du beredd att göra ett blindtest?

mvh Janne
 
n0vem6er skrev:
För katalog/tidningstryck räcker det bra med 'digitalfilm' men ska man ha större print än A4 är det ytterst tveksamt om digital är ett bra val.
Svartvita bilder från digitalfilm kräver massor med efterarbete för att bli lika bra som svartvita från analogfilm. Vilket exemplen ovan med smärtsam tydlighet visar.


Tillåt mig skratta.

Varför skulle inte digitalkamerans megapixel räcka till en A4??

Svartvita bilder kräver också en hel del jobb i labbet.

Skillnaden mellan det digitala mörkrummet och det "analoga" är minimal.

Förstår inte vart denna diskution vill komma?.

det började med ett ganska korrupt inlägg av en som inte verkar veta så mycket. Och går vidare med en hög folk, som inte heller verkar veta något.
Jag ber om ur ursäkt för detta inlägg. Men förstår inte vart ni vill komma.

PS:
Du behöver nog en uppdatering om dagens digitalkameror.
 
Nu vet jag ju inte vilken enorm erfarenhet du har Adam, men kan du lika mycket som du skriver bra så är det nog snarare du än jag som är ute och cyklar.

Jag har jobbat med bilder för katalogproduktion i femton år, de senaste tre åren har jag använt digitalfilm. Jag vet från vilken ’film’ vi tar bilderna som ska användas för tryck som är större än A4 och från vilken ’film’ vi tar bilder som används för tryck som är mindre än A4.

Alternativen är digitalfilm och scannad dia. Du får gärna gissa vilken som används till vad.
 
prinsen skrev:
Tillåt mig skratta.

Varför skulle inte digitalkamerans megapixel räcka till en A4??

Svartvita bilder kräver också en hel del jobb i labbet.

Skillnaden mellan det digitala mörkrummet och det "analoga" är minimal.

Förstår inte vart denna diskution vill komma?.

det började med ett ganska korrupt inlägg av en som inte verkar veta så mycket. Och går vidare med en hög folk, som inte heller verkar veta något.
Jag ber om ur ursäkt för detta inlägg. Men förstår inte vart ni vill komma.

PS:
Du behöver nog en uppdatering om dagens digitalkameror.

HAHA nä tack tillåt mig att skratta , det ända jag frågade var om det fanns några sidor där det fanns mycket digtala naturbilder ,men sen drog det iväg fort redan efter några svar ! jag ville se hur de "JÄTTEBÄSTASUPERÖVERLÄGSNA" digital kamerorna klarade av det ! Men era och andras "RGB kanoner" verkar vara ett VÄLDIGT känsligt ämne att ta upp =) kanske lite ånger att ni har lagt ut tiotusentals kronor på kameror som inte håller måttet om nått år . och kostar sen lika mycket att byta ;) vad vet jag !

Jag är lite less på att varje tråd alltid slutar på samma sätt dvs: ett märkesbögeri av sällan skådat slag !

om det digitala sytemet nu är så bra på alla sätt och vis så kommer det att visa sig själv !


jag varken försvarar eller dömer ut något av sytemen jag vill bara kunna fatta min egen uppfattning !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.