Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt: "Utbränt" - alltid fel?

Produkter
(logga in för att koppla)
snysop skrev:
Går det inte enkelt att välja det utfrätta området och höja färgen till gult lite?
snysop skrev:
Går det inte enkelt att välja det utfrätta området och höja färgen till gult lite?
Det finns tusen sätt att göra det där på.

Ett grovt sätt som många använder för att säkert få punkt (enligt TomasC:s inlägg) är att begränsa output i nivåer (eller kurvor) enl nedan ("Auto" gör bl a detta). På det sättet blir det visserligen grått i högdagern men du får punkt vid tryckning om det är det du är ute efter. Du kan ju också gå in i en eller flera kanaler och göra separata justeringar.

Du kan naturligtvis också måla eller klona i området, som du själv säger. Det är förmodligen att föredra i det här fallet, eftersom det (enligt mig) enda skälet att göra något alls är att få en "snygg" tonövergång till högdagern.

/G
 

Bilagor

  • levels_fs.jpg
    levels_fs.jpg
    24.7 KB · Visningar: 191
Toppen! Tack så mycket... sitter just nu och fixar och donar... Får se om jag vågar lägga upp resultatet... ;)
 
Jag skulle först markera det uträtta området och sedan använt kloning fast i en svag opacitet. Det räcker med väldigt lite information för att det inte ska se utfrätt ut längre. Jag tycker inte att du behöver gå tillbaks och ta om bilden. Se Photoshop som ett slags mörkrumsarbete. Du bestämmer själv när bilden är färdig.
 
Hej.

Jag går in och lånar tråden då jag har funderingar i trådens behandlade ämne.

Det framgår i tidigare inlägg att utfrätta partier inte är jätteaccepterat bland medlemmarna på fotosida. Jag kan förstå detta i många typer av bilder tex. bilder på naturliga miljöer eller proffsbilder som ska till tryck. Jag har dock ett par funderingar kring bilder där det är ok med undantag. Tänker då tex. på bilder där det finns ett syfte med att ha vissa partier utfrätta. De kanske är bilder med helt vit bakgrund som ska ingå i ett collage eller mycket artistiska bilder i nästan bara ”vita nyanser”.
(konkret exempel: ett Poträtt där motivet inte är utbränt men hela bakgrunden är utfrätt. Rätt eller fel? )

Vidare har jag en följdfråga. Anta att bilderna kommer att vara i digital form för all framtid. Gör det då verkligen skillnad om den vitaste färgen är 0,0,0 eller 2,2,2 ? Jag skulle inte se någon skillnad, men det senare är rätt men det första är fel.

Sammanfattningsvis kan man säga att jag undrar varför man inte använder den dynamik som står till förfogande utan begränsar sig att ligga några värden från max resp. min värde.

Not: Jag förstår ju naturligtvis att utfrätta delar i motiv är oönskade eftersom man tappar information om tex. Form och struktur. Men är max o min-värden förbjudna att använda på stora ytor?

Jaja, kanske blev lite rörigt som vanligt. :)


Med vänliga hälsningar Dan Olsson
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.