Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt under kyla och fukt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Softworld

Medlem
Hej.

Jag har kollat runt lite på digitalkameror och fastnat för Fuji´s S2. Allt verkade frid och fröjd tills jag började tänka på vad det var för förhållanden jag brukar plåta i. Det blir en hel del i ishallar och även ute året runt. Är det någon som har utsatt den här för liknande förhållanden och vet hur den funkar då?

Sedan har jag även fått nys på en Canon EOS D30 för ett "kanon" pris, men frågan är om inte S2 är så pass mycket vassare att man ändå skulle köpa den?

Tips, idéer eller förslag?

///Thorkel
 
Canon Nikon funkar

Hejsan. Jag har tre digitalkameror. Canon Ixy, Canon Powershoot 90 is pro och en Nikon D100. Dessa kameror har varit med mig fran Okinawa (35 grader 85%luftfuktighet) till Kiruna (forra veckan -39). De funkade alla mycket bra. Man kanske inte ska ha kamerorna ute i manga timmar, men man kan ju alltid ha dem under jackan.
Men alla ovanstaende kameror var ute i kylan i ett par timmar i strack. Displayen funkade mycket Langsamt....
Kolla in min sida om du vill se exempel. Sa ar det med det...
 
Canon Nikon funkar

Hejsan. Jag har tre digitalkameror. Canon Ixy, Canon Powershoot 90 is pro och en Nikon D100. Dessa kameror har varit med mig fran Okinawa (35 grader 85%luftfuktighet) till Kiruna (forra veckan -39). De funkade alla mycket bra. Man kanske inte ska ha kamerorna ute i manga timmar, men man kan ju alltid ha dem under jackan.
Men alla ovanstaende kameror var ute i kylan i ett par timmar i strack. Displayen funkade mycket Langsamt....
Kolla in min sida om du vill se exempel. Sa ar det med det...
 
hur vida d30 eller s2 är bäst vet jag inte då jag inte har testat någon av dom själv. Men kyla och digitalkamera säger sig själv att det inte är någon höjdare.
Batterier tar slut på 0 tid, fukt i en kamera är nog aldrig bra eller?
Jag rekomenderar dig att köpa någon typ av kameraomslutande väska till din kamera dels för att hålla värmen bättre och dels för att minska risken för hårda stötar.

Ta med dig många batterier så ska det nog gå bra
Adam
 
Hej

S2PRO är en mycket bra digitalkamera. Den rankas just nu av flera obeoende som bäst av de 3, D60, D100 & S2. Jag har dragit ca 3000 bilder nu och den fungerar mkt bra. Den enda invändningen är möjligtvis att sökaren är lite liten att titta i. (jämfört med F100).

Jag har nyligen använt kameran i miljöer ner till -22 grader i flera timmar och detta fungerade över förväntan. Batterierna tar stryk naturligtvis men laddar man med flera set och värmer de kalla batterierna i fickan så fungerar själva kameran mycket bra.

Jag har 2 gallerier fn med S2PRO bilder varav ett med tidiga morgonbilder där temperaturen var mycket låg och där flera exp krävde 30 sek exponering.

http://www.motljus.com/motgallery.asp?GalleryIdNr=32

övriga S2 bilder;
http://www.motljus.com/motgallery.asp?GalleryIdNr=24

Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com
 
Tack

Tack för alla snabba svar.

Jag har bestämt mig nu och tänker satsa på S2:an.

Det här med kamera-omslutande väska låter intressant. Har aldrig sett nån sån innan, tips?

MVH

///Thorkel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.