Annons

Digitalt till papper?

Produkter
(logga in för att koppla)
kennykamel skrev:
Det låter ju bra. Är det någon som testat fotolabo med stora utskrifter?
Att gå till expert är ju en bra lösning, just med att man kan klaga direkt om nu det är fallet och att dom har ganska bra priser.
Vilket sorts labb är det som är bäst? FUJI?

MVH Philip
Fotolabo är det jag använder för de flesta utskrifter. Största jag brukar göra är 75x100.

”Bäst” labb finns inte.
Ett labb som använder Agfapapper ger annat resultat än ett som använder Fujis, Agfapapperet har något lägre kontrast än Fuji.

Fotolabo brukar få dåligt omdöme för deras automatkorrigerade bilder (jag har aldrig provat) däremot är deras PRO-bilder av hög klass.

Ett labb som Mattssons foto i Lund är riktigt bra, ändå blev jag missnöjd med ett par bilder senast.
Då klagar man och ett bra labb säger ”ajaj, vi fixar...”

Ett labb som ger dig det du vill ha är bäst, vad gäller pris, snabbhet och kvalitet (samt jämnhet).
 
Att ett labb inte tar TIFF skulle jag inte bry mig om, att skicka JPG i hög kvalitet fungerar alldeles utmärkt.

Det är alltså min åsikt.
 
okay... Då förstår jag.
Det får nog bli fotolabo. Jag gör nog så att jag inte skriver ut alla stora bilder på en gång. Då kan man ju testa lite olika helt enkelt:)

Tack för ett bra svar!
 
Nu fick jag mina framkallde bilder från fotolabo. Jag blev ltie besviken eftersom de bilder jag framkallat med deras ICC-profil blev väldigt mörka. Antagligen är min skärm lite för ljus, men färgerna stämde i alla fall riktigt bra. Min beställning bestod av en 34x50 och en 50x75. Dessa hade jag tänkt sätta i ram och hänga på väggen, men eftersom de var mörka reflexteras för mycket ljus i glaset och bilderna blir nästan osynliga.
Nu har jag i alla fall lärt mig hur min skärm fungerar och nu kommer jag skicka iväg ljusare bilder. Till sist en uppmaning - Om ni framkallar hos fotolabo med deras ICC-profil, så ska ni vara säkra på att er skärm är bra kalibrerad, både i färg och i LJUSSTRYKA OCH KONTRAST. Att inte använda ICC-profilen kan nog vara att skjuta ltie från höften, speciellt om man har redigerat bilderna i färg och kontrastväg.
 
Någon som testat Fotokasten?

Jag har testat några olika labb för att hitta något med "OK" kvalitet till vettigt pris. Har bl a testat Fotolabo, Väla Fotolabb, Colormailer, ProFoto och Fotokasten.

De flesta hade klara brister i sina bilder och ProFoto var till min förvåning INTE bland de bästa, snarare tvärtom.

Det labb som gav bäst resultat var faktiskt tyska Fotokasten (www.fotokasten.se). De har svenska webbsidor och en svensk person som man kan få hjälp/svar av per mail, om man har tid att vänta någon dag på svar. Deras webbsida är väl inte så imponerande och gränssnittet för uppladdning, inställningar etc lämnar en del övrigt att önska, men när man väl fått kläm på hur de jobbar, fått tag på ICC-profiler etc så funkar det. Dessutom, de misstag jag gjort pga deras bristande info på sidorna har jag reklamerat och då fått pengarna tillbaka.

Någon annan som testat? Vad tycker ni?

/Håkan
 
Angående utskrifter från Fotolabo.

Jag är själv nöjd med Fotolabos uppladdningsverktyg, priser och utskriftskvalitet - däremot har det mesta blivit mörkare än jag förväntat mig. Jag ställde ett antal frågor till supporten och fick nedan svar.

Jag kommer förmodligen enbart beställa PRO bilder från dem i fortsättningen.

---

Hej!

Om du beställer vanliga bilder i storlek 10x13 eller 10x15 cm
med hjälp av Online-programmet, sker en automatisk färgkorrigering.
Detta förbättrar speciellt oredigerade bilder tagna med en digitalkamera.
Om du beställt dessa bilder och anser att bilderna är för mörka, kan
vår automatik inte ändra på dina bilder rätt. Vi rekommenderar att
du gör bilderna ljusare med något bildbehandlingprogram.

Att jämnföra vanliga fotografier med en vanlig utskrivare är inte
möjligt eftersom bilderna tillverkas på olika sätt. Slutresultatet
blir garanterat olika.

PRO-bilder exponeras exakt som de kommer till oss. Om man själv vill
redigera sina bilder och göra färgkorrigeringar, bör man beställa PRO-bilder.
Med PRO-bilder går det alltså själva att bestämma slutresultatet. Vid
PRO-bilder kan man även använda vår icc-profil som kan laddas ner
från vår hemsida.

Förutsättningarna för att använda profilen är att man har en kalibrerad
skärm samt ett bildbehandlingsprogram som stöder färgprofiler
(exempelvis Photoshop 5 eller senare). Eftersom det finns mängder med olika
hårdvaru- och programsammansättningar är det svårt att beskriva exakt hur profilen
används, men grundstegen är följande:

- Bearbeta bildfilen i bildbehandlingsprogrammet tills den ser bra ut på din egen
skärm.
Som arbetsprofil skall man välja någon vanlig RGB-profil (exempelvis sRGB eller
Adobe RGB).

- Konvertera (Convert to) den redigerade bildfilen från arbetsprofilen till vår
ICC-profil. ICC-profilen behöver inte sparas med bildfilen, utan endast en
konvertering räcker.
Efter konverteringen kan färgerna på bilden se annorlunda ut, men när den exponeras på
fotopapper blir papperskopians färger mycket lika de önskade.

- Spara den konverterade bildfilen och skicka den med hjälp av Online-programmet.

Profilen inverkar inte mycket på bildernas mörkhet/ljushet, så vi rekommenderar
att du kontrollerar skärmens kalibrering. Skärmens färgtemperatur kan vara
t.ex 5000K

Du hittar mera information (tyvärr på engelska ) härifrån:
http://www.aim-dtp.net/index.htm

Med vänlig hälsning

Fotolabo
kundtjänst
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.