Annons

Digitalt till papper?

Produkter
(logga in för att koppla)
fotoquick som sagt... finns flera olika alternativ på hur man vill göra:
. gå in på hemsidan och klicka dig fram, där får du välja om du vill ha dem hemskickade eller hämta i butik, du får även se hur stor din bild går att göra med tanke på upplösning osv...

Är du osäker är det ju bara att knalla in i affären och prata med säljaren så fixar hon det...

Bilderna blir jättebra, förutsatt att du har bra upplösning på dom...

men varför inte printa ut dom själv? har skaffat en ny scanner/ skrivare och då blir dom toppen, ingen pixlighet alls... åandra sidan är det mesta bilder jag scannar och gör om och sen skriver ut, inte direkt digitalt då...men det borde väl gälla samma princip eller?
 
Roade mig att gå in på kodak.se och titta på priserna för att ta ut digitala bilder på papper. De hade 10 cm brett papper, där längden berodde på bildens proportioner. Jag såg ingen uppgift om maximal längd. Skulle kunna tänka mig att göra en 1000 x 10 cm bild. Schysst panorama av flera delbilder om 15x10 cm....Finns säkert någon hake nånstans.,...
 
Fujifilmnet

De tar 2,95 för fotalbums storlek
och 9 för 15 x 20 cm helt ok resuktat
Jag bor i Norrköpingstrakten det står i reklamen att bilderna skall komma inom 1 dygn om man skickar in innan 12.00 o bor i stockholm men jag har fått mina inom ett dygn även i norrk
 
Hej...

Skriver jag inte ut bilderna hemma, (A4 och mindre), så lämnar jag in till fotohandlaren i stan. Med bilderna på cd får jag pappersutskrifter med samma kvalitet som analogt. Priset ligger som analoga "rullar" för 24 resp. 36 film... För en A4 (blir lite större) betalar jag 79:-/kopia på fuji papper.

Trevlig läsning / Johan F
 
labben belyser riktigt fotopapper med laser, närmare äkta fotokopior än så kan man inte komma.

ni som skickar era bilder till fotolabo, använd färgprofilen. det gör bilderna mer "färgäkta", annars får dom en gulaktig ton.
och fotolabos kopior är i 254 ppi eller nåt, inte 500 (som är helt onödigt). men det ser bra ut ändå.
det är ganska svårt att se skillnad på en kopia från crimson, och en från fotolabo. så eftersom fotolabo är grymt mycket billigare så skickar jag alla mina bilder dit.

och som jag brukar säga: välj alltid MATTA bilder!
blanka slits fortare, får lättare feta fingeravtryck (som förkortar hållbarheten sägs det) samt att man ser irriterande speglingar i ytan när man betraktar bilden i ljust rum.
 
Man kan ta hem samma program som Fotolabo, Colormailer m.fl. använder från AGFAs hemsida.
Fördelen med detta är att man inte har den ena eller andra som enda tänkbar leverantör utan kan hoppa fritt mellan labben.
(Vilket jag har för mig att man inte kunde när man laddade hem programmet från resp lab.)
 
AGFA har byt ut sitt program. Det nya var inte alls bra map möjlighet att välja lab.
Ledsen för den allt för gamla informationen ovan.
Fast jag har kvar programmet om någon önskar få det.
 
En sak som jag funderat på.
När man skickar över bilderna till labbet på nätet, så komprimeras ju dessa bilder rätt hårt. Är det någon som vet vad för slags komprimering som används?
 
Copy_Con skrev:
En sak som jag funderat på.
När man skickar över bilderna till labbet på nätet, så komprimeras ju dessa bilder rätt hårt. Är det någon som vet vad för slags komprimering som används?

ingen som helst komprimering sker bara för att du skickar över bilderna via nätet.
den enda komprimering som används är den du själv har gjort. spara dina bilder som jpg-12 (bästa jpgkomprimering) så syns inte komprimeringen med blotta ögat.
har du inte bredband eller för lite tålamod, använd jpg-11 (ett snäpp hårdare komrimering). knappt synlig förändring men närapå halverar filstorleken (tar i lite).
 
simons skrev:
Hur är det med proprint.se respektive colormailer.com? Kan de skriva ut på matt papper?

proprint skriver: "Formaten 8,9x12,7 och 12,7x17,8 levereras med lustre yta."
vad nu lustre betyder?
resten är bara på blankt papper.

colormailer skriver: "Vi kan för närvarande erbjuda matta utskrifter (AGFA Professional Mat foto papper) på de stora poster storlekarna"
jag gissar att det gäller de runt 40x50 cm, 25x75 cm och 50x70 cm.
övriga storlekar är fortfarande bara på blankt papper.
 
John L skrev:
Fotolabo kan leverera matta papper i alla storlekar.

japp. det är en av deras stora fördelar, förutom att de dessutom har väldigt många olika storlekar på papprena och dessutom har en bra fungerande färgprofil så man vet vad man får för resultat.
 
simons skrev:
Vilka konstiga mått proprint angav. På http://www.order.proprint.se/ anger de dessa format: 10x15, 15x22, 20x30

ja eller hur. jag tycker dom är dåliga på att ge information. om man snokar lite mer på deras hemsida så kan man hitta det jag skrev. men som sagt, bara om man snokar.
(tror jag hittade detta under FAQ's)
hur man sen beställer dessa storlekar har jag ingen aning om.
överhuvudtaget tycker jag många labb är lite fula och ger dålig information.
några labb berättar tex. inte att deras priser är exklusive moms förns man fått ihop en beställning, andra är lika sena med att ge infomration om en fet portoavgift... osv osv.
 
www.fotowire.com

Fotowire är programmet som används. Fungerar med colormailer, fotolabo och ett gäng andra labb.

John L skrev:
AGFA har byt ut sitt program. Det nya var inte alls bra map möjlighet att välja lab.
Ledsen för den allt för gamla informationen ovan.
Fast jag har kvar programmet om någon önskar få det.
 
Estethia skrev:
ja eller hur. jag tycker dom är dåliga på att ge information. om man snokar lite mer på deras hemsida så kan man hitta det jag skrev. men som sagt, bara om man snokar.
(tror jag hittade detta under FAQ's)
hur man sen beställer dessa storlekar har jag ingen aning om.
överhuvudtaget tycker jag många labb är lite fula och ger dålig information.
några labb berättar tex. inte att deras priser är exklusive moms förns man fått ihop en beställning, andra är lika sena med att ge infomration om en fet portoavgift... osv osv.

Jag hittade dock denna text efter lite snokande. :)

"Vi levererar bilderna i följande format.

10,2 x 15,2 blank yta, vi kan även leverera 11,4 x 15,2 som standardstorlek, det skriver du i så fall i meddelanderutan.

15,2 x 22,0 blank yta.

20,3 x 30,5 blank yta."

Jag får se vilket labb jag kommer anlita när jag börjar fota digitalt (kameran väntas dimpa ner i lådan senare denna vecka). Det låter jobbigt att behöva ändra varje enskild bilds färgbalans hos fotolabo men samtidigt så säger ni att matta bilder blir mycket bättre så det kanske är värt det extra jobbet.
 
simons skrev:
Jag hittade dock denna text efter lite snokande. :)

"Vi levererar bilderna i följande format.

10,2 x 15,2 blank yta, vi kan även leverera 11,4 x 15,2 som standardstorlek, det skriver du i så fall i meddelanderutan.

15,2 x 22,0 blank yta.

20,3 x 30,5 blank yta."

fast vad skulle man med den infon till?
blanka papper är inte intressant. sen spelar det ingen roll vilken storlek dom kan erbjuda.
är det inte matt så får det vara och så väljer jag ett annat labb. basta.
;o)
(om det inte är gratis förstås. hoppade på ett av colormailers erbjudanden.. men det var innan deras färgprofil hade premiär, så det såg ut som skit)

det är inte alls bökigt att konvertera till en färgprofil. iaf om man har photoshop (jag är ingen fena på nåt annat program, kanske finns det fler program som klarar liknande).
gör ett funktionsmakro av konverteringen till färgprofilen och av den i sin tur en droplet, så fixar photoshop det i en handvändning åt dig, på hur många bilder som helst. du kan gå å fika under tiden om det skulle vara väldigt många bilder.
;o)
 
Estethia skrev:
ingen som helst komprimering sker bara för att du skickar över bilderna via nätet.
den enda komprimering som används är den du själv har gjort. spara dina bilder som jpg-12 (bästa jpgkomprimering) så syns inte komprimeringen med blotta ögat.
har du inte bredband eller för lite tålamod, använd jpg-11 (ett snäpp hårdare komrimering). knappt synlig förändring men närapå halverar filstorleken (tar i lite).

De bilder jag skickat till fotolabo har jag otat i jpg, konverterat till tiff och sen skickat dem via överföringsprogrammet. Visst komprimerar programmet bilderna, jag vet att jag inte kan skicka tiff så snabbt som det går på den uppkopplingen jag får till labbet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.