Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt till papper?

Produkter
(logga in för att koppla)
Copy_Con skrev:
De bilder jag skickat till fotolabo har jag otat i jpg, konverterat till tiff och sen skickat dem via överföringsprogrammet. Visst komprimerar programmet bilderna, jag vet att jag inte kan skicka tiff så snabbt som det går på den uppkopplingen jag får till labbet.

men varför denna omständiga väg? :eek:O
om du redigerar din jpgbild så bör du göra om den till tif, visst. men bara då.
sen konverterar du den till en jpg-12 efter att du blivit färdig och konverterat till färgprofilen. finns ingen som helst anledning att skicka tif-filen. det tar ju bara evigheter.
om du skickar en jpg så gör inte överföringsprogrammet något med din bild.
en jpg-12 är en så fin komprimeringsgrad att du inte kan se med blotta ögat på kopian att den är komprimerad.
din kamera har förmodligen en fin komprimering i den högsta kvalitétsinställningen redan från början. och då kan du utan problem jpgga den igen (alltså, efter att du först mekkat med den och haft den i tif, eller bara konverterat till färgprofilen).
 
Senast ändrad:
Ang komprimering, etc etc på fotolabo;

RTFM?

http://www.fotolabo.net/sverige/index_vanligafragor.html

Vilket filformat bör man skicka med Online-programmet?

Vi brukar rekommendera att skicka bildfilerna i jpeg-format, men programmet accepterar även bmp-, tiff- (okomprimerad) och FlashPix-format. Alla bildfiler skickas ändå till oss i jpeg-format eftersom programmet automatiskt omvandlar bmp-, tiff- och FlashPix-filer till mycket lätt komprimerade jpeg-filer. Eftersom ändring av filformat tar tid vid överföringen rekommenderar vi att skicka bilderna i jpeg-format. Då kan man även själv bestämma komprimeringsgraden.
Sen finns inget som heter jpg-12 etc.
Photoshop graderar sina förinställda JPEG-kvaliteter mellan 1 och 12, andra program använder andra skalor, som tex 1-100. 12 där blir inte så bra...
 
stone skrev:
Sen finns inget som heter jpg-12 etc.
Photoshop graderar sina förinställda JPEG-kvaliteter mellan 1 och 12, andra program använder andra skalor, som tex 1-100. 12 där blir inte så bra...

eftersom ps är det största programmet för bildbehandling är det vanligt att man säger jpg-12 när man menar bästa kvalité på komprimeringen. men det är klart, jag borde varit tydligare än så. sorry.
 
Blir väldigt sugen på att testa fotolabo när så många säger att dom är bra, men tvekar eftersom dom inte har samma storlekar som colormailer (som jag har beställt ifrån innan). Standardstorleken hos colormailer är ju 11x15 och 10x13 hos fotolabo. Det blir ju inte roligare när man ser att man inte ens kan välja 11x15 för en högre kostnad hos fotolabo, man vill ju inte blanda...
 
11x15?? den storleken måste isf colormailer vara ganska ensamma med. har aldrig sett nån annanstans.
och vadå standard? finns inget som heter standard på fotolabo. bara "först i listan", dvs. minsta storleken.
eller menar du att du inte orkar scrolla i format och pappersmenyn på fotolabos fotowireprogram??!!
det är nåt du ändå måste göra för att undvika de blanka papprena, som är mycket sämre än de matta, just för ytans skull.
10x15 är normalstorlek på de flesta amatörlabben. 11x15 har jag svårt att tro ska finnas hos många labb.
om det nu är jätteviktigt med den där extra cm så kan du ju alltid välja 10x18 och klippa bort 7 cm.
fast det blir ju 2 spänn dyrare förstås, och lite extra jobb.
personligen tycker jag det är viktigare med kopior som stämmer i färg än i storlek på cm.
vill jag ha nån storlek som inte finns, tex 30x40cm, så brukar jag fixa vita kanter på min bild och kopiera upp på en större storlek, och sen klippa till dom hemma.
det är så billigt på fotolabo att jag inte tycker jag förlorar så mycket på det.

är rätt färger viktigt på dina bilder, ska du alltid välja ett labb med färgprofil.
fotolabos färgprofil stämmer mycket bra numera och är det labb jag själv föredrar tack vare att dom har bra papperskvalité (dvs. de matta papprena då) och många olika storlekar och därtill billiga priser.
om du inte kör med färgprofil på fotolabo blir bilderna gulare. men ett gulstick är skönare för ögat att titta på än ett starkt blåaktigt (cyan) sådant.
 
Även Expert kör med 11x15 på sina bilder skickade digitalt. Märkligt, det är ju inte det vanligaste formatet precis.
Jag har dock lämnat in lite bilder för att se hur det blir, kul att variera sig ibland.
 
Jag tycker det första och billigaste alternativet känns som standard-alternativet, det som man tar för de flesta av sina bilder. 10x15 är normalstorlek när man har bilder i formatet 2x3, men jag använder mej av formatet 3x4, då känns 11x15 som normalstorleken eftersom jag bara har beställt från colormailer och dom använder sej av den storleken. Colormailer väljer att ha samma bredd mellan formaten och fotolabo väljer att ha samma höjd, smaksak, men eftersom jag vant mej vid 11x15 så efterfrågar jag det hos fotolabo. Att klippa i mina kort kommer inte på fråga, känns väldigt onödigt.

Colormailer är billigare per kopia i 11x15 än vad fotolabo är per kopia i 10x13, så det väger över lite för colormailer, men om fotolabo har överlägsen kvalitet i jämförelse så motiverar ju givetvis det ett högre pris. Vi får se hos vilket företag nästa beställning hamnar, jag är ju som sagt sugen på att testa fotolabo.
 
skicka med färgprofilen...? vad menar ni med det?

hade tänkt testa FastLab med några bilder och läste att nån skrev nåt om att "skicka med färgprofilen". what do you menar?
 
:D

Hehe, nej det dära rekordet med att väcka gammal tråd tog jag visst för fem minuter sedan när jag besvarade en fråga från 2001 :D
 
Bra labb för stora utskrifter...?

Jag tänkte skicka in en del bilder för utskrift, och dessa bilder ska dels skrivas ut i vanliga 10x15 och dels så ska några skrivas ut i storformat upp mot 50x70. Nu undrar jag om det är någon som har någon erfarenhet av de stora storlekarna på de olika labben som finns.
Vilket rekommenderas?
Priset varierar mycket, men är det värt att nästan dubbla pengarna på vissa labb?

Tack!
MVH Philip
 
Jag har provat colormailer på en 50x70 bild blev dock ngt mörk i utskriften.
Annars är jag nöjd med bildkvaliten från dom.
Använder numera Expertbutiken/Lindesfoto i Trollhättan humana priser och man kan klaga om man inte är nöjd med kvaliten direkt, har ej behövt att göra det än.
Priser hos Expert
10x15 2.95:-
20x30 39:-
30x45 99:-
50x75 219:-
Slipper fraktkostnad och kan hämta bilderna dagen efter !!!
 
Kodak gör i Tyskland 30x45 cm o har storleks krav 2286x1526. Colormailer gör 30x45 cm o har storlek krav 2048x1536, o de kallas för poster format. Och mycket bra kvalitet på bilderna, koster ca 70 kr st.
Jag har gjort bilder hos Colormailer som va 1695x1131 o 2,3 MB o en va 2071x1394 o 3,5 MB. Båda var lika fina o, man tittar så stora bilder på längre avstånd.

Jag har jämfört dem mot, en färg kopia från Dia 50 iso taget vid Medelhavet. Med Pentax 50 mm 1.8, o den 30x4gjord, jag hos Fuji 1987 före digital tiden. Och de är nästan lika bra, bilder

Mvh/Leif
 

Bilagor

  • rez_guide.jpg
    rez_guide.jpg
    39.4 KB · Visningar: 438
Det låter ju bra. Är det någon som testat fotolabo med stora utskrifter?
Att gå till expert är ju en bra lösning, just med att man kan klaga direkt om nu det är fallet och att dom har ganska bra priser.
Vilket sorts labb är det som är bäst? FUJI?

MVH Philip
 
Jag igen. Upptäckte precis att experts online tjänst inte tar emot tiff-bilder. Detta är ett minus redan där eftersom kvaliteten på bilden är sämre i jpeg. Dock vet jag inte om deras butiker tar emot det här formatet. Är det någon som vet?
 
Oscar skrev:
Finns det ingen möjlighet att få digitala bilder "framkallade" dvs inte utskrivna på papper utan genererade som vanliga foton??

Det är exakt det som sker på dessa ställen. De använder ljus, ofta i form av laserstrålar, som exponerar vanligt fotopapper. Ljusintensiteten kontrolleras av datorn. Fördelarna är framförallt att bilderna får en bra valöråtergivning. Nackdelarna ligger främst i att fotopapper har ett rätt snävt färgomfång jämfört med många bläckstråleskrivare.

MVH/Stefan
 
Epert butiken i Trollhättan tar i alla fall Tiff det borde nog fungera i alla butiker.
Colormailer tar ej Tiff format vet ej vilka som godtar Tiff.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.