Annons

Digitalt problem(?) eller möjlighet

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Min kompis var i Australien i 6 mån för att fota djur och landsbygd osv.. Han körde Canon EOS 1V, en likadan som jag har nu! Han brände ungefär 400 rullar under tiden..

Nu vill jag göra en ungefär lika lång resa till Indonesien och vill byta min EOS 1V mot en motsvarande digital för att kunna dra ned på kostnaderna för film och framkallnig.
Nu till problemet.. Hur löser man det praktiskt? Är det någon som gjort en sådan resa med digital kamera? 400 rullar är ju ganska många exponeringar (14400 om man kör 36 bilders)! Förstår ju att det kanske är en fjärdedel som man vill ha kvar! Men det är svårt att välja och vraka i Borneos djungler utan det vill man ju göra i lugn och ro...

Tror ni har förstått! Hur löser mand det?
 
Bärbar dator
Internet
mobil Extern hårddisk
Be fotofirma bränna på DVD

nåt sånt kanske?
 
Något i den stilen kanske..
Men då kommer man till den ekonomiska biten.. Är det värt att lägga pengarna på den digitala utrustningen eller är det bättre att köra på den gamla analoga lösningen?

DVD ger jag inte mycket för eftersom det är svårt att hitta en sådan firma i djungeln:)
 
Tja med dom förutsättningarna är det nog billigast att använda analog utrustning än så länge ....
minnes kort för 14000 högupplösta bilder blir ju inte billigt ;-)
 
Jag antar att en 'motsvarande' digitalkamera är en EOS10D eller dylikt. Med en sådan blir varje bild runt 2.5MB som jpg. Om du köper en liten 'digital wallet', ex. tripper, kostar 3900:- på www.digitalnytt.com med 60GB(!) minne. På den ryms det alltså 24000 bilder om du sparar alla... Räcker det?
 
Å Fan! Mina kunskaper sträcker sig bara till den analoga utrustningen..
Det där med digital wallet lät intressant (även om jag inte förstår vad det är för något)! Drar den mycket ström? Dras med batterier?

Min tanke var att byta mot en EOS 1D! Trodde att det var motsvarande EOS 1V?!

Är det skillnad på upplösningen i 1D och 10D?
 
PIC-ke skrev:
Tja med dom förutsättningarna är det nog billigast att använda analog utrustning än så länge ....
minnes kort för 14000 högupplösta bilder blir ju inte billigt ;-)
...och hur mycket kostar 14000/36=389 rullar film plus framkallning?
Svar: Runt 38900 om man plåtar negativ frägfilm...oootroligt mycket dyrare än en hårddisk för minneskort.
 
Ok, nu räknade jag på hur mycket film min kompis använde.. Riktigt så mycket film tror jag inte det blir med tanke på utrymme.. Det är lite därför jag vill kunna köra digitalt!
 
NiklasK skrev:
Å Fan! Mina kunskaper sträcker sig bara till den analoga utrustningen..
Det där med digital wallet lät intressant (även om jag inte förstår vad det är för något)! Drar den mycket ström? Dras med batterier?

Ja, ett laddbart li-ion batteri. Kolla länken.
Min tanke var att byta mot en EOS 1D! Trodde att det var motsvarande EOS 1V?!
Är det skillnad på upplösningen i 1D och 10D?
Ja, 1D-4 Mpix, 10D-6Mpix, 1D kostar dubbelt så mycket som en 10D ungefär men är en ren proffskamera, typ EOS1V
 
Det är tur att ni finns grabbar..
Det här är en djungel för mig! När man lärt sig analoga system och utrustning kommer det något nytt man skall lära sig!

Vad är skillnaden i praktiken mellan dessa kameror? Är det skillnad i skuggor och sådant bara eller är det andra skillnader? Fotar mycket natur och vill ha stort kontrastomfång!
 
Du kan ladda hem originalfiler(bilder) från kamerorna från bl.a. www.dpreview.com där det finns >utförliga< tester på dem också. Bara att skriva ut eller beställa pappeskopior på dem om du vill se resultatet på papper.
 
Niklas,
on a trip like that I would probably go with the 1D, mainly due to the way it's built. It's supposed to be very well cealed against dust and moisture and in the jungle areas, moisture will play a large roll in your everyday..

Power supply will also present an obstacle. I'd take a couple of these with me:

http://www.digitalcamerabattery.com/

These can power your camera and other items that require such electricity.

A digital wallet or external HD for storage of images should cover you fine, though I'd want to have two storage devices, the extra one to which I could back up all the images for added security.

Hope these few tips help a wee bit. I'm very, very jealous of your trip. It's been far too long since I was on such a trip myself:)

Good Luck, Duncan
 
Kanske jag ändrar riktning lite på tråden (ignorera detta inlägg isåfall).

Det skulle vara mycket intressant i sammanhanget att läsa lite tester av de nya systemdigitalarna i lite mer krävande förhållanden (djungel, snö/is). Och då menar jag praktiska tester, inte hur länge teoretiskt batterier etc skall hålla.

Canons finare analogkameror är ju kända för att stå emot mycket hårda förhållanden.
 
Det är ju 1D och 1Ds av canons modeller som är gjorda för sånt, 1Ds har testats i öknen i USA..med gott resultat..hittar tyvärr inte länken.
 
i senaste FOTO var det väl någon som hade använt en 1Ds i arktis eller på något liknande ställe?

Har inte tidningen här så jag vet inte skäkert...
 
elmfeldt skrev:

Det skulle vara mycket intressant i sammanhanget att läsa lite tester av de nya systemdigitalarna i lite mer krävande förhållanden (djungel, snö/is). Och då menar jag praktiska tester, inte hur länge teoretiskt batterier etc skall hålla.

I sista nummret av FOTO testar de EOS1Ds och i den artikeln beskriver Bruno Östling sina intryck av EOS1Ds och EOS1V från sin resa till Antarktis i början av 2003. Kameran lär tåla fukt bra så länge man kör med Canons o-rings tätade objektiv.

När Bruno av misstag satte på en äldre zoom (100-400/4,5-5,6 L IS) som inte är tätad på sin EOS1V dröjde det bara en timme innan både kameran och optiken pajade, detsamma lär nog gälla EOS1Ds.
Ett problem med EOS1Ds var att ett enda objektivbyte i fuktig väderlek gav en massa fläckar på bildsensorn, som var svåra att få bort.
Och det är väl minst lika fuktigt i en regnskog.

En nackdel med fullstor bildsensor lär just vara att det är svårt att hålla den ren från fukt och damm. En mindre sensor lär vara lättare att rengöra.
 
LOL Erik, you just beat me to it. Yes, there is a big test of the 1DS and a report from a guy who used it very successfully in Antarctis.
He only complained about getting water spots on the CCD while changing lenses in rainy conditions.

Bests, Duncan
 
Behåll din EOS 1V och kör med film!!

Om man nu för en gångs skull åker till Indonesien vill man nog gärna ha behållning av bilderna efteråt också. Svårt att få en riktigt bra upplevelse av att titta på sina digitala bilder på skärm. Iallafall jag tar inte bilder bara för tagandets skull.

Min rekommendation är att köra med din EOS 1V och istället "hålla igen" på knäppandet. Planera..eller iallafall tänk till innan bilderna tas. Vet inte hur länge din kompis var i Australien..men 400 rullar film låter för mig otroligt mycket. Ponera att man stannar i 3 månader..ja då är det 133 filmer i månaden, 33 filmer/vecka eller om man så vill 5 rullar film om dagen. Glöm inte bort att njuta av vistelsen medan du är där också! :=)

Iallafall..när du sedan kommer hem införskaffar du dig projektor och duk om du inte redan har det. En upplevelse för dig och förhoppningsvis också dina närmaste.

Visserligen är digitalt praktiskt, du spar in på filmkostnad och filmhantering. Men kvaliten blir inte lika bra och behållningen efteråt går inte jämföra med projicering på duk. Tänk dig själv när du är hemkommen...det är höst..mörkt och ruggigt ute..du gör iordning "en kopp varmt" med något tilltugg, plockar fram ett par magasin med bilder från Indonesien..slår på din projektor..det surrar lite grann och bild efter bild kommer upp på duken i "jätteformat". Bara att drömma sig tillbaks medan höststormarna viner utanför huset.. ;=)
 
forstheim skrev:
Behåll din EOS 1V och kör med film!!

Om man nu för en gångs skull åker till Indonesien vill man nog gärna ha behållning av bilderna efteråt också. Svårt att få en riktigt bra upplevelse av att titta på sina digitala bilder på skärm. Iallafall jag tar inte bilder bara för tagandets skull.

Visserligen kan man se dia på duk.....men digitala bilder är inte bara på skärmen.Du kan få dom på papper också eller bildspel på DVD som kan ses på TV,skärm eller projeceras på duk eller varför inte skriva ut dom på en fin skrivare...bland annat.

Sen är ju arkiveringen och överblicken av alla ens bilder ooooootroligt bra/bekvämt i en dator......
Helst en Mac ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.