Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt problem(?) eller möjlighet

Produkter
(logga in för att koppla)
Lotus skrev:
I sista nummret av FOTO testar de EOS1Ds och i den artikeln beskriver Bruno Östling sina intryck av EOS1Ds och EOS1V från sin resa till Antarktis i början av 2003.
Det råkar inte vara Brutus Östling? Samma Brutus som vi har här på fotosidan med en 1Ds som nyligen var vid Antarktis? :)

/A
 
Jo, jag är medveten om att det går att visa digitala bilder på TV:n. Men det går ju inte att jämföra med projicerade bilder på duk. Om inte kvaliten på bilderna är av betydelse kan man lugnt gå för digitalt.

Även dior går ju förresten att digitalisera om man skulle känna för det och på så sätt få tillgång till digitala arkiv. Dessutom har man också ett analogt arkiv till sitt förfogande då.. ;=)
 
Visserligen kan man se dia på duk.....men digitala bilder är inte bara på skärmen.Du kan få dom på papper också eller bildspel på DVD som kan ses på TV,skärm eller projeceras på duk eller varför inte skriva ut dom på en fin skrivare...bland annat.

Yep, there's actually more ways to show your digital files than there are to show your slides.

Also, we talk about degradation of images with age. With digital files you can constantly update the recording medium with which you record them, thereby "refreshing" your images every so often. Can't really do that with slides...:)

Bests, Duncan
 
forstheim skrev:

Även dior går ju förresten att digitalisera om man skulle känna för det och på så sätt få tillgång till digitala arkiv.

Om inte kvaliten på bilderna är av betydelse kan man lugnt göra det, japp.
 
Jo, jag är medveten om att det går att visa digitala bilder på TV:n. Men det går ju inte att jämföra med projicerade bilder på duk. Om inte kvaliten på bilderna är av betydelse kan man lugnt gå för digitalt.

Jonas,
they have projectors for digital images now, too...

Bests, Duncan
 
Hur bra trivs en bärbar hårddisk i djungeln?
Inte så kul och komma hem från sitt livs resa med sina bilder på en trasig hårddisk.
 
Jag skulle inte ta med någon kamera i djungeln..de trivs inte där..det möglar ihop ganska snart, särskilt objektiven...med dykarhus möjligen.
 
Duncan, har du varit med på bildvisningar där de har varvat dia- och digitalaprojektioner?

Det är ungefär som att jämföra sill med sekund.
 
Duncan, har du varit med på bildvisningar där de har varvat dia- och digitalaprojektioner?

Actually, not, but I heard that the real expensive ones were quite good. That said, I haven't been to a show myself, no.

Are they really so bad?

Bests, Duncan
 
De riktigt dyra kan jag inte svara för men toppmodellerna som man kör PowerPoint e t c på ger en bildkvalitet som gör en gråtfärdig. Speciellt då man vet att de ändå är rätt dyra och precis sett projicerad dia.
 
Det är ändå tur att vi finns vi teknik främjande människor som likt pionärer kan föra konsten vidare.

;-)

Jag skulle hur som helst aldrig släpa fram diaprojektorn och duk igen för att plåga mina nära och kära..nä att kunna sätta i DVD,n och kunna visa
fotografierna i en skön rytm med pålagd musik synkad och klar,lite snygg grafik på det och kanske lite text som berättar ....mmmmmmm inte fel..sen en bra projektor på det och en stooor skärm......sen smakar teet och nybakade bullar lika gott i vintermörkret!
 
Exakt, vilket i tid torde sammanfalla med att man kan få bra och välbyggda dslr:er för under 20tkr. Hm, är jag avslöjad?
 
Well, it shouldn't take too long 'til they're up to standard. Things go so extremely fast these days:)

Bests, Duncan
 
Elektronik som går sönder i en kamera för film är lika illa som den som går sönder i en digitalkamera. Låter snarast som du borde leta upp en gammal helmekanisk sak där det enda elektriska är ljusmätaren...:)
 
Å andra sidan finns det många på denna sida, dock inte jag, som hävdar att Mooreslag inte gäller digitalkameror.
 
Kim10D skrev:
Jag skulle inte ta med någon kamera i djungeln..de trivs inte där..det möglar ihop ganska snart, särskilt objektiven...med dykarhus möjligen.

Hur tusan gör klum då? Han fotar ju bara i de miljöerna.. Har för mig att han har en F5??
Han verkar klara prylarna..

Hur kan man jämföra digitalt vs. analogt med de stora kontrasterna som kan bli i sådana här läner (kritvota stränder mot grön skog exepelvis)?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.