Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt med rödfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

rideg

Avslutat medlemskap
Att sätta ett rött filter på en kamera och fotografera med svartvit film brukar kunna ge ganska dramatiska bilder. Blått ljus hindras och effekten kan t.ex. utnyttjas för att skapa dramatiska svarta himlar med kritvita moln. Men hur fungerar det med digitala kameror. Får man samma effekt med ett rött filter på en digital kamera där man sedan gör bilden svartvit i ps? Avbildas färgerna på en gråskala på samma sätt som i det analoga fallet? Jag antar att man inte kan fotografera svartvit direkt med digitala kameror.

Har själv kört digitalt med rödfilter och tycker det funkar bra på framför allt moln.
Min modell av kamera kan dessutom ställas om till sv/v läge så man slipper se allt i rött.

I mitt album "Eken - svartvitt" finns några tagna med rödfiler. Då är visserligen framkallade i ps efteråt men grundnyanserna finns där med hjälp av rödfiltret.

ansa45 skrev:
Var kan man köpa sådana filter? Tycker det verkar intressant att testa detta. Är dom dyra?

Ett klassiskt rött filter är 25A och kostar mellan 150-250 kr. Det finns även gula och oranga som ofta används för att bara få lite teckning i blå himmel. Svartvit film är något överkänslig för blått ljus, och därför brukar himlen bli ljus och trist. Ett orange eller ett rött filter är lösningen.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar