Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt kamerahus som passar till Minoltagluggar

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke H

Aktiv medlem
Hej på er alla!
Är det nån som känner till om det överhuvudtaget finns digitala kamerahus som passar till mina Minoltagluggar....?
Och då menar jag inte Minoltas gamla hus....
Om man köper typ cosinagluggar så verkar det vara samma fattning till både Minolta & Nikon, då borde kanske ett Nikonhus funka...Eller är jag helt ute & cyklar....?

Eh...jaa..du cyklar nog runt lite :)
1) Det finns inget digitalhus (ännu) för Minoltagluggar, men det dyker säkert upp något snart.
2) Minolta/Nikon har helt olika fattningar. Det går inte att göra en fattning som passar båda.
Piratgluggar har unik fattning för Minolta/Nikon etc.. Du måste beställa gluggen med rätt fattning från början.
3) Ingen köper ett svindyrt digitalhus och sätter på en Cosinaglugg. Det är de minst bra (och billigaste) gluggarna på marknaden. Det vore som att sätta en bagge-motor i ett Ferrarichassi...

Jodå, Minolta och Agfa lanserade tillsammans ett digitalt SLR-hus med Minolta AF-bajonett redan i mitten av 90-talet. Hette Agfa ActionCam alt. Minolta RD-175. Hade en CCD på ca 1500x1100 punkter. Modellen är naturligtvis omodern och utgången för länge sen, men huset borde gå att hitta billigt begagnat (om man prompt vill ha en digital Minolta SLR-kamera).

Senast ändrad:
Det råkar finnas en sådan lösning till salu hos Uppsala FotoKompani, de säljer den för en kunds räkning. Den är inte smäcker, men det kanske fungerar beroende på vad man ska ha det till. Ägaren vill dock ha alldeles för mycket för det. Ge ett skambud och se...

Mvh
Maverick

Det var Minolta RD-175 jag tänkte på, jag vet var jag kan köpa en begagnad för 9000:-, men då köper jag nog hellre en Dimage 7i.... Men jag vill så gärna använda mina objektiv, och det är inga cosinagluggar jag tänker på då... :)

he he! Fredrik, det var den jag tänkte på....! den vill jag nog inte ha oavsett pris...(nästan)

Nä, men som jag sa. Lägg ett skambud... Ägaren till den enheten har nog ingen riktig koll på prisbilden. En tusenlapp kanske, då kan du nästan få tillbaka pengarna genom att sälja objektivet som sitter på enheten. Om ägare tar ditt bud vill säga. Men han lär ju inte ha fått många bud.

Men ryktena säger att att Minolta ska få fram ett riktigt hus. Hasse på UFK trodde att om det kommer något i år så kommer det i September på nån mässa i Köln. Jag pratade med en av Minoltas säljare hos UFK och han visste inget sa han. Men som både han jag insåg så skulle han ju inte säga något även om han visste.

Jag går nämligen och väntar jag med...

Mvh
Maverick

Jag glömmer aldrig Photokina84 (eller var det -85?) då Minolta chockade världen från ingenstans med sin 7000, den första "riktiga" SLR-AF kameran.
En vecka efteråt fanns den att köpa i vilken butik som helst i hela världen. Den lanseringen betraktas fortfarande som skolexemplet för hur man lanserar nya produkter. Där har mobiltillverkarna lite att lära av...
Det skulle inte förvåna mig om Minolta gör en liknande kupp på höstens Photokina i Köln.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar