Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt för Sv_v utskrift.

Produkter
(logga in för att koppla)

TStyle

Aktiv medlem
Hittar inga bra svar i forumet, därför skapar jag nu en enkel tråd som jag vet att många funderar över.

Hur går man enklast tillväga för att göra om och skriva ut en digital färgbild till Sv_v?

Om man tar en .RAW bild. Justerar den på en kalibrerad utrustning, till att börja med.
Gör om den till .JPG för utskrift. Sen då?

I PS kan man t.ex. direkt konvertera den till Sv_v. Eller skall man dra ned färgmättnaden istället?
Vad skall man spara den med för profil?
(Skall man bocka i 'dot gain 15%'?)

Om man t.ex. skall skriva ut på låt säga Proprint, skall man konveratera den till deras färgprofil ÄVEN om den skall skrivas ut som Sv_v?

Personligen tycker jag det är svårt att få till hela 'kedjan' med Sv_v.
Från färdig bild på skärmen, som man vill ha den, tills man har den på papper, för att inte tala om att välja papper?!?

Någon som har bra tips i ämnet?
 
[I PS kan man t.ex. direkt konvertera den till Sv_v. Eller skall man dra ned färgmättnaden istället?
Du skall inte konvertera den till gråskala, då måste labbet göra om den till RGB och kvaliteten kan påverkas.
Att minska färgmättnaden till 00 fungerar rätt bra, ofta får du justera kontrasten med kurvor för att få lite ”briljans” i bilden.


[Vad skall man spara den med för profil?
(Skall man bocka i 'dot gain 15%'?)
Dot Gain (punktförstoring) påverkar bara när du skickar gråskalebilder för tryck. Du skall konvertera till labbets profil, annars brukar det bli bäst att konvertera till sRGB.


[Om man t.ex. skall skriva ut på låt säga Proprint, skall man konveratera den till deras färgprofil ÄVEN om den skall skrivas ut som Sv_v?
Ja. För dem är det en färgbild med ingen färgmättnad.
Självklart kan jag inte garantera att deras profil ger neutralt resultat men det är tanken med att ha en profil...
 
Tjohoo...

Underbart svar. Jag var lite lite lur på att det förhöll sig enligt detta, men det är skönt att få en lite bekräftelse på att man "tänker rätt".
Har hört att en del labb även har en funktion för att korrigera bilderna man skickar in automatiskt. Det blir tydligen INTE så lyckat om man försöker skriva ut en Sv_v bild.

Mången tack för detta sakliga svar!
 
Skärpning

Åsså är det alltid detta med skärpning av bild.
Om jag gör en bild för internet publicering t.ex. 800x600 så ser man ju hur mycket man skall/behöver skärpa, om man ens behöver det :)

Men, när man skall skicka för utskrift? Jag blir inte riktigt klok på det. Jag vill ju skicka in bilderna i så hög upplösning som möjligt. Skall man då skärpa i 100% förstoringsläge?
 
[Har hört att en del labb även har en funktion för att korrigera bilderna man skickar in automatiskt. Det blir tydligen INTE så lyckat om man försöker skriva ut en Sv_v bild.
ja, för tusan. Jag var riktigt irriterad på ett labb i Malmö (vill inte berätta vad det heter men det finns på Hansa) som lyckades få mina neutrala bilder att komma ut med tydlig magentaton.
Trots att jag har bra koll på detta med labb kan jag inte förstå varför en neutral bild kopieras med färgstick med automatiken.

Jag tog dem till Mattsons i Lund i stället...
 
Skärpningen måste du testa fram vad som blir bäst.

De flesta labb lägger på skärpa medan en del inte gör det...

Testa, testa.
 
Surt...

Har sett exempel på liknande bilder här i stan också. Det borde tydligt framgå att man kanske inte skall välja att försöka korrigera dem om det är typ. Sv_v.
 
Som lekman på området:

Använd "channel mixer" med rutan "Monochrome" ikryssad. Dra i reglagen och se vad som blir bäst. Adderar du kanalerna till 100% så brukar det fungera bra.

Jag har skickat in både svartvitt och färg till Crimson i AdobeRGB med väldigt bra resultat.

Ska man verkligen konvertera till labbets profil? Brukar man inte bara ställa in deras profiler till "custom Proof"?
 
...Ska man verkligen konvertera till labbets profil? Brukar man inte bara ställa in deras profiler till "custom Proof"?
Det beror på hur labbet arbetar.

Skickar du till Crimson skall du inte konvertera till deras profil, bara använda den för förhandsgranskning.

Skickar du till ProPrint eller Fotolabo "skall" du konvertera till deras profil (om du använder deras provarianter).

Trots den digitala tekniken måste man fortfarande lära sig hur olika labb jobbar, det är till och med fler variabler nu jämfört med när man lämnade in neg.
 
Svart/Vitt

Jag ändrar i PS, väljer gråskala. Sparar i andra filer än Jpg (den förstör fotokvalitén varje gång man sparar den), TIFF kör jag mest i.
Sedan skickar jag filen till labbet, VSFL. Jag har gjort kanvasutskrifter som blev super. Men digitalt svartvitt vlir aldrig som med film, det drar sig åt grönhållet har jag upptäckt. Men i tryckt form som i tidningar och affischer är det inga problem.

Thomas
 
Re: Svart/Vitt

Lambing skrev:
Men digitalt svartvitt vlir aldrig som med film, det drar sig åt grönhållet har jag upptäckt.

Thomas

Det beror på två saker, dels hur bra profil som labben använder. Om du undersöker en profil med en programvara som t ex Colorthink kan du se hur bra neutralitet som profilen ger. Det andra skälet är att vissa material är känsligare än andra för det betraktningsljus man ser bilden i. Beroende på ljuset kan du se ett magenta- eller grönstick.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.