ANNONS
Annons

digitalt eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)
lj_naturfoto skrev:
hej jag är ingen teknik freak utan undrar bara varför så många verkar sälja sina eos 300D efter så kort tid.undrar även om ni som använder digitalkameror lägger ner mycket tid i photoshop eller det går att använda bilden man tagit som den är.funderar på att byta mina kameror till digitalt men är inte så intresserad av att sitta framför datorn mvh lennart johanzon

Är det inte så att många tror att kameran är dålig för att man har för dåligt objektiv.
Mvh/-Anders

Erik Schalin skrev:
HUR kan frugan protestera över att pengarna är tagna ur bröllopskassan? Eller är det ngn annans fruga som åsyftas med frugan? I mitt fall så har jag bara en fruga i bestämd form (frugan) men du kanske hade tänkt skaffa dig två. Det verkar lite märkligt i dagens Sverige att ens ena "gamla" fru medvetet skulle medverka för en bröllopskassa till en till "nyare" fru.

trevlig helg :)

Tataaa - min första kulturkrock på FS! Sidu här i (svensk)finland kan flickvännen kallas allt från frugan till käringen till regeringen... "Jojo, jag kommer till krogen, måste bara kolla med frugan/käringen/regeringen först). Tänkte inte på att frugan är just frugan (the one and only) där borta i swedala rike. Och jo nej, mer sällan sysslar vi med månggifte här öster om sjön :) Ha're!

Jag tror att de som säljer sin 300D säljer för att ha råd att införskaffa en likadan till.. ;=)). Så bra är den! :=)

sagan skrev:
Hur ska det kunna bli "en till" om de sålt den första?

Det var just det som var poängen Kim! ;=) Vem har sagt att man är smart när man införskaffar en 300D i första läget.. hehe

Ps: Likabra att be om ursäkt till alla ägare av 300D redan nu. Förlåt! :=)

Det är helt säkert några som säljer 300D för att köpa en D70 istället.

Precis som K-G skrev:
HDFS) (KGS skrev:
kanske några vill byta till D70 också? idag är det väl den man köper om man inte redan sitter på en påse optik...

Sammanfattningsvis så finns det givetvis fler än en anledning..

Det är nog en stor bitter skara som lite pinsamt går och silverblänker på stan... Här på fotosidan har de ju blivit upplärda med att man skall ha svarta kameror och att 300D är lite pinsam om man vill vara seriös. Svarta lite dyrare kameror och märkeslinser så blir vi alla proffs.

Skall skaffa ett svart skyddshölje till alla 300D ägare så de inte behöver gå omkring och skämmas...

Det konstiga i debatten är att det är många inlägg från de med svarta kamerahus... kan man skönja en viss avundsjuka eller rättare sagt en tendens till att lite elittänkande...

Jag plastar vidare med min silverpil och skäms för de som köper en svart kamera bara för att vissa tycker den skall vara svart liksom de som inte kommenterar digitalt tagna bilder bara för att det är fusk.

Så för att jag skall bli bättre som fotograf skall jag spara till en svart kamera å det snaraste...

/Kristian vet tack vare fotosidan att det är lite pinsamt att äga en 300D och att jag borde veta bättre och lägga pengarna på en svart kamera även om det innebär att jag inte har råd till någon lins...

lj_naturfoto skrev:
hej jag är ingen teknik freak utan undrar bara varför så många verkar sälja sina eos 300D efter så kort tid.

Jag ser många noviser som köper 300D för att det är inne, reklamen har även gjort sitt. Har en känsla av att vissa av dom märker att detta med en stor digikamera inte var något för dem & därför säljer dem.

Överhuvudtaget så har DSLR-kameror (300D) blivit en enorm statussymbol & vi är ganska så mycket för status i detta land, dom jag tänker på nu är familjefotograferna. Sedan slutet av 70-talet så har denna trend kommit & gått, många ska ha systemkameror vare sig dom behöver det eller ej, det slutar ofta med att kameran blir liggandes hemma.

Detta resonemang gäller knappast de som florerar här på FS utan mer gemene man...

/Larsa

Klockren Larsa... Många tror att det är lättare att ta bilder med en spegelreflexkamera men jag tycker fortfarande att min Canon G3 med vridbar display både tar bättre bilder och är enklare att ta med. Detta pga att den har riktigt bra linser och det är riktigt enkelt att komponera i en vridbar sökare. Detta troligtvid pga att jag inte har råd med motsvarande systemkameraoptik... Trots detta så är min DSLR överlägsen G3 vad gäller brus och bildkvalite... Dessutom går det ju att låna / hyra optik för speciella ändamål.

När det inte duger så har jag tillgång till en Hasselblad och en shysst ljusmätare...

/Kristian som vill ha en riktigt go macroglugg... Men jag vill ju även ha en ny bil och barnen vill ha nya cyklar och semester så jag håller mej till ej orginal och till plast men det duger gött för mej :)

Kristian h skrev:
/Kristian som vill ha en riktigt go macroglugg... Men jag vill ju även ha en ny bil och barnen vill ha nya cyklar och semester så jag håller mej till ej orginal och till plast men det duger gött för mej :)

He, he. Är jag en dålig far när jag i stället för att köpa nya skor åt 15-åringen renoverar min Planar 80/2.8, förmodligen...

/Larsa med ngt dåligt samvete men ett fräscht objektiv!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar