Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
digitalt brus
- Trådstartare mikep
- Start datum
sagan
Avslutat medlemskap
pruzze
Medlem
Neat Image?
Neat Image verkar ju riktigt trevligt om det håller vad det lovar... Har du egna erfarenheter?
Man kan ju fundera på varför inte kameratillverkarna bygger in sådan mjukvara i kameran?
/Prüzze (www.pruzelius.com)
Neat Image verkar ju riktigt trevligt om det håller vad det lovar... Har du egna erfarenheter?
Man kan ju fundera på varför inte kameratillverkarna bygger in sådan mjukvara i kameran?
/Prüzze (www.pruzelius.com)
NeatImage finns inte till Mac än, men de skriver:felle skrev:
Finns Neatimage eller något liknande program för mac?
Questions and Answers
Q
Are you going to release a Mac os9 or osX version?
A
We are considering the development of a Mac version of Neat Image.
Så vi får väl se. Det finns fler liknande program, vet inte hur de är och vad de heter dock.
bengtjakobsson
Aktiv medlem
I Digital Photography , januari numret , finns en artikel "Removing digital noise" .
bengtjakobsson
Aktiv medlem
I Corel Photopaint 8 finns två filter för att reducera resp. ta bort brus
Är det egentligen någon skillnad mellan det filtret och gaussisk oskärpa? Jag tycker de verkar göra samma sak.kaw skrev:
Med Photoshop fungerar Filter->Noise->Dust & Scratches bra.
kaw
Aktiv medlem
Testade din utsaga, men kan inte precis hålla med.jimh skrev:
Är det egentligen någon skillnad mellan det filtret och gaussisk oskärpa? Jag tycker de verkar göra samma sak.
överst = omekad.
mitten = damm och repor, radie 1, tröskelvärde 50
underst = gaussisk oskärpa, radie 0,5
Metoden med damm och repor-filtret fungerar ju inte så bra på den svarta ytan. Skulle ett särskilt program klara av det bättre?
Bilagor
bengtjakobsson
Aktiv medlem
Man kan pröva att interpolera bilden till i alla fall dubbla upplösningen och sedan tillbaka till
den ursprungliga och simsalabim har man tur blir man av med brus OCH tyvärr en del upplösning , har funkat för mig men det finns säkert "intelligentare" filter .
den ursprungliga och simsalabim har man tur blir man av med brus OCH tyvärr en del upplösning , har funkat för mig men det finns säkert "intelligentare" filter .
bengtjakobsson
Aktiv medlem
kaw skrev:
Testade din utsaga, men kan inte precis hålla med.
överst = omekad.
mitten = damm och repor, radie 1, tröskelvärde 50
underst = gaussisk oskärpa, radie 0,5
Metoden med damm och repor-filtret fungerar ju inte så bra på den svarta ytan. Skulle ett särskilt program klara av det bättre?
Kanske man kan duplicera bilden och sedan använda
sig av lighten/darken under layers för att styra
effekten resp. olika effekti ljusa respektive mörka partier .Har
själv själv gjort så på vissa bilder när jag skall skärpa upp dem och lagt mest av effekten i de mörka partierna
Estethia
Aktiv medlem
gillar min D100 då det digitala bruset blir väldigt likt filmkornighet.
den här bilden tog jag med 400 ISO.
och den här bilden tog jag med 6400 ISO.
de är efteråt konverterade till s/v men jag har inget gjort för att minska bruset.
den här bilden tog jag med 400 ISO.
och den här bilden tog jag med 6400 ISO.
de är efteråt konverterade till s/v men jag har inget gjort för att minska bruset.