** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Digitalt brus med Canon 1Ds [BILD]

Produkter
(logga in för att koppla)

Proboarder

Aktiv medlem
testade bruset i kameran, satte på locket framför optiken, stängde igen sökaren, slog på bulb, gick o handla o kom tillbaka.

Tyckte det blev lite vackert ;)

Men kan nån förklara vart det till höger kanske kommer ifrån? ;)
Ska göra en med inbyggda "brudreducerings" optionen i kameran också =) *slår på bulb*

http://3jane.ashpool.org/gallery/album02/100_1335

Fullstorlek:
http://3jane.ashpool.org/gallery/album02/100_1335?full=1

Camera Model Name
Canon EOS-1DS
Shooting Date/Time
2004-02-22 14:58:16
Shooting Mode
Bulb
Tv( Shutter Speed )
6236
Av( Aperture Value )
2.8

...är det inte troligt att det läckt in lite (jaja vääldigt lite) ljus ändå?

Låg kameran "framme" eller slog du in den i aluminiumfolie och la den underst längst in i en mörk garderob..? ;)

Har nog kommit in lite ljus ja,,, Annars menar jag att sensorn helt klart i alla fall skulle ha gett ett helt jämt "ljus/brus"! (eller?).

Testa hellre bruset i en "normal" situation med ljus och skugga, man blir nog alltid trist när man pressar kameran på sin kapacitet speciellt i "icke naturliga situationer för sitt syffte", inte minst blir kameran ledsen när du visar fram resultatet:)/Niclas.

Senast ändrad:
Att det är mer brus till höger och i hörnen beror på värme. Det finns helt enkelt något varmare delar i kameran nära den kanten och hörnen.

---Hmmm, intressant! Är det ngt som är möjligt att bevisa effekten av i bruset i ett normalt fotografi. Eller är det bara synligt i dessa "onaturliga" test??/Niclas.

Kan personligen inte säga att jag sett ett korn av brus nånstans vid normal foto, men ja tyckte det vore kul o se vad som skulle hände vid 1 timme + exponeringar.

Körde även ett test till. 5500 sek ungefär. plus brusfunktionen påslagen, blev inte ett dyft bättre :D

Någon annan som tänker på gamla bankomater som hade bilden inbränd på skärmen? Sen kom de på att det vore bra med skärmsläckare..

Hur bra är det för sensorn med så långa tider? Tar den mer skada än vid vanlig 1/200s foto?

så där blir det för alla digitalkameror vid långa slutartider. ju längre slutartid desto mer brus. och jag tror oxå att olle kan ha rätt i att det är värme som skapar färgfälten.
men på D100 blir det övre vänstra hörnet som drabbas, och där har jag inte märkt att kameran är särskilt mycket varmare än nån annanstans.
om den blir varm så borde det väl vara på höger sida där batteriet finns?
kanske är det istället nån elektromagnetisk störning? *gissar vilt*

Estethia skrev:
men på D100 blir det övre vänstra hörnet som drabbas, och där har jag inte märkt att kameran är särskilt mycket varmare än nån annanstans.
om den blir varm så borde det väl vara på höger sida där batteriet finns?
Övre vänstra är ju nedre högra i kameran, eller hade du redan tagit med det i tankegångarna?

Jag testade samma sak med min D60 för ett år sedan, och den uppvisade exakt samma beteende.

Vid exponeringar på 5-10 minuter så börjar det framträda ett lila brus i högerkanten, men det ska nog till uppåt en halvtimme innan det blir synligt på ett vanligt foto.

Utsnitt från högerkanten, exponerad 17 minuter:

Bilagor

• d60_1008.jpg
    d60_1008.jpg
    14.6 KB · Visningar: 188
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar