Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkamera utan IR-blockeringsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan E

Medlem
Hejsan,

Jag har en undran om det finns någon digitalkamera som inte har IR-blockeringsfilter. Jag skulle helst vilja ha en med en glögg på 58 mm. Eller om det finns nåt ställe som kan ta bort IR-blockeringsfiltret i en digitalkamera. Detta för att kunna ta porträttbilder med IR-filter med digitalkamera i studio med halogenljus, har sett att det blir bra av en amerikansk fotograf.

vänligen

Johan E
 
Johan E skrev:
Hejsan,

Jag har en undran om det finns någon digitalkamera som inte har IR-blockeringsfilter. Jag skulle helst vilja ha en med en glögg på 58 mm. Eller om det finns nåt ställe som kan ta bort IR-blockeringsfiltret i en digitalkamera. Detta för att kunna ta porträttbilder med IR-filter med digitalkamera i studio med halogenljus, har sett att det blir bra av en amerikansk fotograf.

vänligen

Johan E

Ja, det finns en Canon 20Da, svensk pressrelease kom nyligen. Kostar några tusen extra och måste beställas direkt från Canon Sverige. Det finns också några företag som modifierar Canon DSLR på samma sätt.

20Da har modifierad programvara också.
 
clindh skrev:
Det finns företag som bygger om din kamera, dvs plockar bort IR-filtret ovanför sensorn:
http://www.lifepixel.com/IR.htm

Det här företaget byter ut IR-filtret mot ett dagsljusfilter. Man kan inte fota vanliga bilder efter denna modifiering.

En 20Da går att mestadels använda för vanlig fotografering. Om det skulle finnas störande IR-ljus (tex en del blommor kan se konstiga ut) kan man sätta dit ett IR-filter i vanliga filterfattningen och sen köra som vanligt. Sätter man dit ett dagsljusfilter får man BARA ir-ljuset. Man får alltså full flexibilitet.
 
tack för snabbt svar, jag har dock lite begränsad budget, finns det någon som bygger om kameran i Sverige, vill inte skicka den utomlands. Vaqd blir konsekvensen av att man bygger om en kamera när man vill ta 'vanliga' bilder? Vet ni om det finns nån digital kompaktkamera som klarar av det hela med lägre prislapp?
 
Johan E skrev:
tack för snabbt svar, jag har dock lite begränsad budget, finns det någon som bygger om kameran i Sverige, vill inte skicka den utomlands. Vaqd blir konsekvensen av att man bygger om en kamera när man vill ta 'vanliga' bilder? Vet ni om det finns nån digital kompaktkamera som klarar av det hela med lägre prislapp?

Konsekvensen, se mitt förra inlägg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.