Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkamera under linux

Produkter
(logga in för att koppla)

whe

Medlem
Hej, jag äger en Nikon CoolPix 885 och försöker få igång den under linux. Är det någon som vet hur man monterar en usb-kamera i linux?
Det finns ju en massa usb-devices under /dev/usb/, men vilken är rätt?
 
En del Linux distributioner klarar av att göra nedansående automatiskt, så kolla först om det inte har skapats ett /mnt/camera (eller liknande) bibliotek automagiskt när du kopplar in kameran.

Har du tur så fungerar kameran med usb-storage drivern.
För att pröva om den gör det kör (som root)
> modprobe usb-storage

plugga sedan in kameran

Om du har tur så känner datorn igen kameran och
ser den som en SCSI enhet.
Kolla detta med
> cat /proc/scsi/scsi

Om det verkar finnas en ny SCSI enhet där så kan man försöka montera kamerans filsystem med
> mount -t msdos /dev/sda1 /mnt/floppy

(/mnt/floppy kan bytas ut valfritt bibliotek.)

Om något av stegen misslyckas så kolla vad som skrivits i loggen med
> dmesg
eller
> less /var/log/messages

Om det visar sig fungera så här långt så kan jag återkomma med hur man sätter upp systemet så att man inte behöver gå igenom alla stegen nästa gång man vill tömma kameran.
 
Jo, en separat läsare är nog bekvämast i längden men från datorns synvinkel ser den likadan ut som en kamera som presenterar sig som en lagringsenhet (usb-storage).
Om kameran inte gör det så är det inte otroligt att gphoto2 (http://gphoto.sourceforge.net/) har stöd för kameran. Tex går min Sony P-71 och min CF läsare som lagringsenheter medans jag måste använda gphoto2 för att komma åt filer direkt på min D30.
 
Senast ändrad:
Tack så mycket för svaren.
Anders lösning fungerade utmärkt :)

Host: scsi1 Channel: 00 Id: 00 Lun: 00
Vendor: NIKON Model: NIKON DSC E885 Rev: 1.00
Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02

Nu ska jag snickra ihop ett smidigt bash-script som gör det automatiskt :)
 
Kul :)

Nu när det fungerar så kan du lägga till kamerafilsystemet i /etc/fstab så att du kan montera det enkelt genom (du måste förstås skapa /mnt/camera också)
> mount /mnt/camera
och avmontera med
> umount /mnt/camera

Lägg till följande rad i /etc/fstab:
/dev/sda1 /mnt/camera auto noauto,owner,user 0 0

Sedan kan man också få usb-storage modulen att laddas automatiskt när kameran pluggas in men jag vet inte hur man åstadkommer det (det fungerade av sig själv för min P-71 men inte för CF läsaren).
Annars så kan man lägga till
'modprobe usb-storage'
i /etc/rc.d/rc.local så kommer den modulen alltid att vara laddad.
 
jag använder följande bash-script för att tanka över bilder till datorn från min olympuskamera:

Källkod:
echo "Please enter a directory name for the pictures"
read DIRPATH
mkdir ~/pics/$DIRPATH
su -c "/sbin/modprobe usb-storage; mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/camera;
cp /mnt/camera/dcim/100olymp/*.jpg /home/jesper/pics/$DIRPATH;
umount /mnt/camera;
chown -R jesper /home/jesper/pics/$DIRPATH"

man får självklart kolla upp vad katalogen heter istället för 100olymp och ändra det!
 
Tack för scriptet, gjorde ett som såg snarlikt ut.
Men vaför kör du modprobe varenda gång scriptet körs?
Vet inte vad modprobe-kommandot gör iofs :) Men jag behöver inte köra det när jag ska mounta min kamera.
 
Modprobe används för att dynamiskt ladda in moduler (oftast drivrutiner) i Linuxkärnan. Modulen usb-storage är drivrutinen för USB-enheter som följer standarden för lagringsenheter på USB. En del (de flesta) moderna linux distributioner har en hotplug daemon som känner igen USB-enheter när de ansluts och automatiskt laddar in rätt drivrutin, men om enheten är ny eller ovanlig så känner inte hotplug igen den och man blir tvungen att ladda drivrutinen själv med modprobe (om den redan är inladdad händer inget dåligt).

Fördelen med att lägga till /mnt/camera i /etc/fstab som jag visade ovan är att man kan montera filsystemet utan att vara root (dvs man slipper använda su i eventuella skript).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.