Annons

Digitalkamera till Nattklubbsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredchen

Ny medlem
Behöver en bra digitalkamera för att kunna fota i nattklubbsmiljöer för att sedan publiceras på internet. Vad rekomenderar ni. kamera, blixt objektiv? Budget 6500:-.

Tacksam för svar

/Fredchen
 
Ska du ha en kamera för att fota typ, partybilder och sedan bara lägga dem på nätet så tycker jag du ska satsa på något enkelt...du behöver inte så hög kvalitet...

Det är oftast smidigare att få bra bilder i sådana situationer med en enklare kamera.
Med en mer avancerad kamera kan du få (betydligt) bättre bilder men måste då jobba mer både vid fotografering och efteråt...toleransen för missar blir lägre..

Det du bör kolla är tycker jag främst inställningarna för att fota med blixt och långa tider...
Det behöver du för att få bättre djup, mindre mörka bakgrunder på blixtbilder...

/b

ps, de stora kändisfotograferna i NY för några år sedan fotade ALLTID med blixt och lågkänslig film...för att få bra tryckkvalitet/säljbara bilder...
så lågkänsligt är inget problem...och blixt nästan nödvändigt...
 
Ja, tanken är festbilder från nattklubbar och annat nattliv. Dvs mörka miljöer men samtidigt med mycket ljussken (discolampor etc). Huvudsaken är att publicera bilderna på nätet med en sämre upplösning (max 640*480 @ 72 ppi) men en tanke finns att kunna skriva ut en högupplöst version också, typ 1600*1100 @ 300 dpi.
Någon reflektion över detta?

//Fredchen
 
Jag som är officiell festfotograf i mina kretsar skulle helt enkelt tipsa dej om att köpa någon ganska enkel kompaktdigitalkamera med manuella intställningar för längre tider..ett tips är att ofta köra på runt 0,5 -> 1sek slutartid f.4 och blixt..brukar bli bra då! :p Jag skulle ha satsat på någon Canon Powershot eller en Minolta Dimage f200.
 
Canon G6 vann Allt om Digitalfotos test av 7MP-kameror. Det är en kamera som är väldigt snabb så du kan fånga ögonblick. Dessutom så kan man sätta på en extern blixt vilket kan vara bra att ha. Canonkameran ger bra kvalitet även i sv agt ljus.

Nikon 8400 är en ny modell med kraftig vidvinkel som motsvarar 24mm på småbild. Vidvinkel kan ju vara bra när det är trångt.

Sony V3 är en ny modell i det här kvalitetssegmentet. Fördelen med Sony är att de kan fokuser i absolt mörker.
 
I princip skulle nästan alla digitala kompaktkameror som säljs idag vara lämpliga om det inte vore för en sak - röda ögon.
Ska man ta massor med blixtbilder på folk är det ett måste att blixten inte sitter alltför nära objektivet. Dessvärre är det få kameror som har blixtsko för extern blixt.

Jag skulle själv föreslå Canon G6 men den blir mycket dyrare än 6500:- med blixt och minneskort.
Kanske en begagnad Canon G3 eller liknande?

Det kan också vara vettigt att försöka hitta en kompaktkamera med blixten så långt ifrån objektivet som möjligt. Jag har inget förslag tyvärr..
 
Se till att kameran har någon form av aktiv autofokus eftersom det kommer vara rätt mörkt där du fotograferar. Till exempel Sony Cybershot V1 projicerar ett mönster av röda streck när det är mörkt så att autofokusen har något att fokusera på. Den fokuserar bergsäkert även i mörker.
 
Plåtar man med blixt så ger blixten ett ljus så att kameran kan fokusera. Det är först om man inte använder blixt som Sonyns funktion är en fördel.
 
Förblixtar kan användas för två olika ändamål.

1. För rödögonreducering (få motivens pupiller att dra ihop sig. Då kommer förblixten ganska långt innan den riktiga blixten och exponeringen. Ofta är det dessutom flera blixtar efter varandra.

2. För att hjälpa kameran att räkna ut vilken exponering som är lämplig. I detta läge sker förblixten väldigt kort tid före den riktiga blixten och uppfattas därför knappt.

Autofokusen är för långsam för att den ska hinna ställ in sig med hjälp av förblixtar. Sonyn använder den aktiva belysningen oavsett du tar med blixt eller inte.

Det kanske fungerar annorlunda på andra kameramodellen men så gör Sony V1:an.

mvh Thomas
 
Förblixtar för att reducera röda ögon är värdelöst. Folk i allmänhet blir väldigt störda av detta.

Vad jag tror Magnus menade är att externa blixtar (precis som Sony-kameran) skickar ut ett rött ljusmönster för att kameran ska kunna fokusera bättre.
 
Inget riktigt svar men kanske ledning.

Jag har fotat vimmel till och från nu i snart 7 månader här i Göteborg med en Canon EOS 300d.

Följande kan vara bra att tänka på:

Mycket snabb autofokus.(man får bara en chans, tro mig)
Låga millimetrar. (oftast är det trångt)
Inbyggd blixt (räcker gott o väl).
Möjlighet att ställa in ISO och slutartid manuellt. (Ljuset i lokalen, rökighet, ljuseffekter)

Jag skulle vilja testa Konica Minolta Dimage Z3 och se vad den kan gå för då jag hört att aoutfokusen är riktigt bra. För det är vad jag saknar mest.
 
OK, man tackar....... om jag har förstått någorlunda rätt så bör man klara sig med det mesta bara det är av bra kvalité. Extern blixt är att föredra såsom möjlighet till manuella manövrar........

//Fredchen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.