Annons

Digitalkamera och bländarinställning

Produkter
(logga in för att koppla)

per75

Aktiv medlem
Jag funderar på att lära mig fotografer. För det behöver jag en ny kamera. Kanske en digitalkamera som man kan göra manuella inställningar. Eftersom man får bilderna direkt borde den vara lättare och träna upp sina fotokunskaper. En kamera som jag har i åtanke kan bländaren justeras mellan 2.8 och 8. Jag har sett att bländaren på systemkameror kan tex justeras mellan 1.8 och 16. Är det någon som har en uppfattning om den sämre bländarinställningen hos digitalkameran begränsar en att göra bra bilder med kort/långt skärpedjup (det kanske inte har någon betydelse eftersom digitalkameran troligtvis har mindre linsdiameter?)

Tack för hjälpen

/ Per

Minoltas klassiker Dimage 7 har just 2,8 till 8 som respektive änd-bländarvärde vid kortaste brännvidd. Enligt minolta själva (i manualen) skall 8 motsvara en mindre öppning på en systemkamera. Detta är dock inte min uppfattning efter att ha använt både Dimage 7 och Canon Eos 300D.

Värt att nämna i sammanhanget är dock att det skulle kosta åtskilliga tusenlappar att hitta optik till en systemkamera som motsvarar den goda som sitter fastmonterad på Minoltan, dessutom är Dimagen mycket smidig i sin storlek. Men, så är å andra sidan optiken inte utbytbar...

Dimage A1 går från 2,8-11 men det är väl med det som med brännviddsförändringen, det går inte att jämföra rakt av med en analog kamera. Dimage 7 går till 9,5... det stod nåt i bruksen om just det här... men jag hittar inte bruksen till min D7 just nu... nån som har sin i närheten?

per75 skrev:
Är det någon som har en uppfattning om den sämre bländarinställningen hos digitalkameran begränsar en att göra bra bilder med kort/långt skärpedjup
Att den inte kan blända ner längre än till f/8 lär du inte uppleva som en begränsning, den ger trots det ett större skärpedjup än ett maximalt nedbländat objektiv på en småbildskamera, vilket kan vara praktiskt eftersom det gör att man kan ha lite snabbare slutartider. Däremot är den största bländaröppningen en begränsning, det går inte alls att få ett kort skärpedjup på samma sätt som med kameror som har större sensor. Om möjlighet att variera skärpedjupet är viktigt för dig så tycker jag att du skall ta en allvarlig titt på en spegelreflex, speciellt nu när de är så billiga som t ex 300D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar