Annons

Digitalkamera med svenska menyer under 4000:-?

Produkter
(logga in för att koppla)

Voxa

Aktiv medlem
Jag tänker åka utomlands på långresa tillsammans med min fru. Själv tar jag med min Nikon D70 och har tänkt köpa en kamera till min fru på c:a 4 - 5 Megapixels. Bör inte kosta över 4000:-
Menyerna bör vara på svenska och en nybörjare (som min fru) bör kunna ratta den utan större besvär. Baktanken är att få låna den någon gång när jag inte vill dra med min D70 men i allt väsentligt kommer min fru att ha hand om den.
Jag har funderat på Minolta Dimage 500, Nikon Colpix 5200 och nu börjar Canon Digital Ixus 40 dyka upp som en kandidat. Vilken skulle ni välja??
 
Hmmm . . Tack Kim, men varför vridbar LCD? Jag ser det som en komplikation! Dessutom, kameran verkar rätt stor? Har A95:an svenska menyer?

/Göran
 
A95 har svenska menyer, japp.
Vridbar LCD är mycket praktiskt vid olika situationer, den är dessutom vändbar så den är helt skyddad när man inte använder den.

Den är större än IXUS, japp..men då får man oxå bättre grepp.
 
Ta en titt på mitt inlägg i "Digitalkamera för nybörjare?" lite längre ner på sidan. Det är en canon a75 men om du vill ha mer pixlar så finns ju a85.

Mvh Pamela
 
jag köpte A80´n och trodde först att den vridbara skärmen inte skulle vara så användbar och att jag mest skulle ha den infälld, men den är faktiskt väldigt praktisk! Det är väldigt lätt att komma åt med kameran i olika underliga vinklar och ändå kunna se hur bilden ska bli.
 
Tack så jättemycket till alla som engagerat sig och bemödat sig med svar, tack, tack!

Att jag pratar för min fru här beror på att det skall bli en present till henne och jag vill överaska . . .
Därför är det inte riktigt läge att gå in i en fotoaffär och prova . .

Jag tror att hennes och mina referensramar är ganska annorlunda.
Jag vet att hon skulle gilla en kamera som är liten, lättanvänd och sexig, jag å andra sidan, som ställer högre krav (och tänker att hon kan växa in i den) tänker mer i termer av teknisk prestanda.

Personligen skulle jag sätta värde på en kamera med uppladdningsbara batterier, smidighet och snabb bildtagning . . Den ganska stora LCD:n på A95 är ju ett plus, minus är att objektivets brännvidd börjar först vid analogt 38 mm - den hon har i dag är på 32 mm.

Finns det inget självklart alternativ till A95:an så skall jag starkt överväga en.
 
Senast ändrad:
Jag köpte till laddningsbara batterier på 2300mAh till min A80 och kan ta över 400 bilder mellan laddningarna. Jag antar att A95:an har lika bra batterikapacitet, så mycket ska väl inte kunna hända mellan modellerna...
Problemet är just nu bara att få plats med dom på minneskortet... :)
 
Senast ändrad:
Voxa skrev:
...men varför vridbar LCD? Jag ser det som en komplikation!

Det kan tyckas så men den är användbar. Min 8-åriga dotter lärde sig blixtsnabbt att använda den då det behövs så handhavandet är knappast nåt problem. Jag har en Canon G2 och numera också en Canon Pro1 och den vridbara skärmen är en stor del i valet av dessa då jag fotograferar en hel del dokument. Dessutom är skärmen väldigt praktisk bland t ex människor när man vill att kameran inte ska "skrämma" dom så mycket. "Amatörhållningen" av kameran ser väl inte lika seriös ut antar jag :)
 
Den har ingen större nytta av snabbt kort enligt Phil:

"With write times averaging around 3.9 seconds for a 5MP Fine JPEG the A95 is no slouch, but the transfer rate - approximately 740KB/s - means fast cards will offer little advantage in this camera."

http://www.dpreview.com/reviews/canona95/page4.asp

Men det kan ju bara bra att köpa ett snabbt kort iaf, du kanske använder kortet till en snabbare kamera vid ett senare tillfälle.
 
Nej, eftersom kameran har en snabb, intern buffert så är det först efter att den är fylld som kameran blir långsam.

Men den skriver långsamt till minneskortet, ja.
 
Tänka sig, jag har inte fått ändan ur vagnen än!

Har börjat på andra varvet nu. Var ganska inne på en Canon PowerShot A85 men fick för mig att den inte passade en dam (min fru) eftersom den är i största laget.

Sedan såg jag en ny Minolta Dimage G40 (ny) med objektiv som börjag på 32 mm, format som en Digital Ixus, ung. och 4000 Mp och 2" Bildskärm. Dock engelska menyer.

Sedan såg jag att Fuji FinePix E550 fått mycket bra recensioner på t. ex

http://http://www.imaging-resource.com/PRODS/E550/E55A.HTM

Priset är bra redan i Sverige, objektiv från 32,5 mm, 2" bildskärm och hela 6 Mp.
Funderar nu i banorna om jag skall ha is i magen och köpa den i Singapore när jag passerar där om två veckor.
Nu är Fujin dock stor som en Canon PowerShot A85 samt har inte svenska menyer (?) och min fru - som skall få den i present - kanske trots allt skulle tycka att en Canon Digital Ixus 40 vore sexigare, i så fall skall hon få en! Funderar även då på att köpa den i Singapore.

Men , då vet jag inte om menyerna kan fås på svenska där?
Kan man ladda ner svenska menyer till kameran från nätet annars?
Någon som vet?

Veliga tomten . . .
 
Senast ändrad:
Köp en Canon A95 från Pixmania i Paris. Pris just nu
2977 kr + frakt hem till huset med DHL 112kr =3089

Har just gjort det, den kom hem på EXAKT utlovade 2 dygn se mer:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pid=18092

Minne köper du billigast på Elgiganten, 256 MB för 349 kr.

Kameraväska på Teknikmagasinet för 99 kr

4 st laddbara AA batterier 2300 mAh på Jula 99 kr

Så för 3636 Kr får du en 5 Mp kamera med 256 MB minne, kraftigaste batterer och väska för 3636 kr totalt.
Har just köpt det till min dotter i julklapp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.