Annons

Digitalisering av diabilder/foton

Produkter
(logga in för att koppla)
En filmscanner ger betydlig bättre resultat än en flatbäddsscanner med filmtillbehör.
Upplösningen går inte att jämföra.
Mikael

"Vore inte speciellt praktiskt att sitta och fotografera av tusentals diabilder precis! Givetvis går det snabbare och enklare med en diascanner. Gäller det en enstaka bild kan det väl gå. Skulle ta hur lång tid som helst och man skulle nog tröttna ganska snart."

Jag kan fotografera av, 25 diabilder i min diaduplikator på samma tid som min skanner klarar 1 bild.

Dykhjelm skrev:
Jag kan fotografera av, 25 diabilder i min diaduplikator på samma tid som min skanner klarar 1 bild.

Jag skulle vilja prova det som komplement till den bra men ohyggligt långsamma procedur som den innebär att scanna dia.
Jag har en LS-5000 men hela processen tar sån tid.

Kan du beskriva hur du gör diadupliceringen och vad du använder för ljus. Jag skulle vilja testa lite med min D200. Med min Tamron SP90 klarar jag lätt förstoringsgraden 0,7x eller vad det kan bli exakt. Någon sorts diahållare borde jag kunna snickra till själv. Kunde faktiskt bli ett kul hobbyprojekt tom.

/AnWi

Jag använder en gammal diaduplicator, fabrikat Elicar. Den skruvar jag fram på min 60 mm micro nikkor.
Duplicatorn har ett antal mellanringar som anpassas till att få 1:1 med objektivet.

Jag har använt ljusbord, molnig himmel och blixt som ljuskälla.

Jag har nu skaffat Nikon:s macroblixt-sats vilket ökar mina möjligheter att använda en eller 2 SB-200 som ljuskälla.

Använder ochså en D200.

Tror att du gör rätt som använder den som komplement till en diaskanner, då jag någon gång fått dåligt resultat med duplikatorn. Men det har jag också fått med skannern, en Polaroid Sprintscan 4000.

Mina jämförande mätningar mellan skannade bilder och avfotograferade, visade att skannade bilder var "lite" skarpare, men mycket brusigare än de avfotograferade. Tyckte därför att resultatet var var lika bra eller bättre än skannade bilder.

Resultatet innebar att mina skannrar numera finns lagrade i källaren.

Hoppas att bilden kom med.

Att lägga in bilder på fotosidan är ett lotteri.
Den är på 200 x 300 pixlar och 55 kb men den kommer inte med.
Nytt försök.

Bilagor

• diaskanner.jpg
    diaskanner.jpg
    55.2 KB · Visningar: 1,340
Dykhjelm skrev:
Att lägga in bilder på fotosidan är ett lotteri.
Har inte undersökt det noga men har en känsla av att det gäller att inte förhandsgranska efter att man lagt till bilden ty då glöms den bort.

Tack Leif-Göran

Det blir till att testa. En jämn bra belysning som är lika gång för gång känns ju lugnast. Då behöver man ju bara vitbalancera en gång.

Makro eller mellanringar borde gå på ett ut.

Minns inte vart det sista ljusbordet tog vägen. Det kanske får bli blixt (SB-800) och opalglas.

Skall fundera lite och testa i helgen.

Får jag ihop något som fungerar bra kommer det en liten rapport.

/AnWi

Sitter med tusentals dia från 70-talet och framåt (en hel del av dessa Kodachrome och Velvia som ju ska vara hopplöst svårscannade sägs det). Mest optimalt skulle det vara om det var möjligt att scanna till föreläsningskvalitet, dvs att det gick att köra bilderna med en datakanon i en föreläsningssal. Har ju inte tänkt scanna allt jag har. Men helst vill jag scanna många bilder i taget, har inte tid att peta in dem en och en. Vill även slippa så mycket efterarbete som det är möjligt.
Har tittat på Nikon Diaskanner LS-50 SuperCoolscan V men då finns väl inte möjlighet att koppla in tillsats för flerbildsscanning, det har väl bara Nikons dyraste filmscannrar?
Hur funkar Epson V700? Då kan man scanna flera bilder på en gång, samtidigt är det en flatbäddare med risk för sämre kvalitet.

Rätta mej om jag har fel nu men

det är väl bara med en "riktig" skanner som du klarar av att skanna Kodachrome.
Nikon LS-5000 kostar en slant och magasinet kostar som en hel digitalkamera därutöver.

Jag hade funderingar på att köpa ett magasin när jag betalade så mycket extra för skannern. När jag ser hur pass mycket justeringar man vill göra per bild inser jag att det inte är någon idé.

Ta bara detta:
Jag demonterar alla glasade dia och monterar dem i en glaslös halvram. På detta sätt slipper jag glasets bieffekter och smuts. Det är lagom att klyva en ram och ta ur filmen medan skannern jobbar med förra bilden. Det mesta spar jag sedan i 16-bitars TIFF och genererar jpg från Photoshop. Det är en tidskrävande och omständig procedur men det enda sätt jag lyckats få acceptabelt resultat.

Hittills har jag klarat några få bilder per timme. Det kräver nog en hel arbetsdag per diamagasin skulle jag tro.

VuePro är mycket bra men resultatet är ändå inte vad jag vill ha som slutresultat och då snackar vi inte pixepbeeping utan rätta färger, skräpfritt, rakt och eventuellt beskuret.

Diaramen blänker något precis vid bildkanterna och någon bild har fått fula fläckar som jag får klona bort. Det finns alltid lite pill med varenda bild.

Jag brukar skoja och säga att jobbet räcker fram till pensionen. Dit har jag många år än...

/AnWi

Är det hopplöst att scanna Kodachrome och Velvia med Nikon LS-50 eller Epson V700? LS-5000 kostar ju som en begagnad bil!
Jag har alla ramade utan glas. En arbetsdag per magasin låter inte så kul ur arbetstidsperspektiv.
Finns det några bra hyfsat billiga och snabba alternativ?

Jag har scannat ett antal Kodakcrome diabilder med Nikons scannrar, LS 2000, Ls 4000, Ls 8000.
Ingen av dessa scannrar har tillräckligt högt/stort d-max vid engångsscanning (LS50 har inte högre d-max) för att ge en riktig bra återgivning i skuggor och mörka partier. Kodakcrome är den mest svårscannade diafilmen som även sätter prof trummscannrar på tuffa prov. Det är alltså beroende på vad man vill få ut av en välexponerad Kodakcrome.
Man kan välja upp till 16 gångers inläsning av varje bild för att öka möjligheten till att få detaljåtergivning men förfarandet tar otroligt lång tid.

Mikael

Senast ändrad:
HIttade den här tråden.. Jag prövade att fota av ett negativ med Nikon D5000 och ett 90mm macro med min iphone som ljusbord och negativet ståendes i en hållare från min Epson scanner ca 10 cm ifrån iphonen, lyckades sen efter ca en halvtimme få till en hyffsad bild. När jag öppnade den i datorn fick jag en chock. Det var ett iso-400 färgnegativ och det blev knivskarpt och knappt nåt korn alls, färgerna blev också myyyycket bättre än jag vad någonsin lyckats med min Epson scanner. Så, en vettig diaduplikator och en hyffsat modern digital systemkameran slår en flatbädd med HÄSTLÄNGDER! Jag undrar allt hur negativen kommer bli om jag gör det ordentligt med min nya D600.. ;)

HIttade den här tråden.. Jag prövade att fota av ett negativ med Nikon D5000 och ett 90mm macro med min iphone som ljusbord och negativet ståendes i en hållare från min Epson scanner ca 10 cm ifrån iphonen, lyckades sen efter ca en halvtimme få till en hyffsad bild. När jag öppnade den i datorn fick jag en chock. Det var ett iso-400 färgnegativ och det blev knivskarpt och knappt nåt korn alls, färgerna blev också myyyycket bättre än jag vad någonsin lyckats med min Epson scanner. Så, en vettig diaduplikator och en hyffsat modern digital systemkameran slår en flatbädd med HÄSTLÄNGDER! Jag undrar allt hur negativen kommer bli om jag gör det ordentligt med min nya D600.. ;)

Det lär ju bli ännu bättre.... Jag har fotat av både negativ och dia med D700 och det slog scanner med hästlängder. Har dock inte provat min nya D800 på det än men det lär inte bli sämre där heller.

Det lär ju bli ännu bättre.... Jag har fotat av både negativ och dia med D700 och det slog scanner med hästlängder. Har dock inte provat min nya D800 på det än men det lär inte bli sämre där heller.

Har du några tips på hur man ska göra? Jag vill använda min D600 och mitt tamron 90mm macro.. Läste någonstans att någon hade "slaktat" en gammal förstoringsapparat.. men jag får inte riktigt ihop det.. Finns det inte bara nån liten plasttillsats man kan fästa på objektivet och sen rikta kameran mot en ljuskälla?

Jodå!

Har du några tips på hur man ska göra? Jag vill använda min D600 och mitt tamron 90mm macro.. Läste någonstans att någon hade "slaktat" en gammal förstoringsapparat.. men jag får inte riktigt ihop det.. Finns det inte bara nån liten plasttillsats man kan fästa på objektivet och sen rikta kameran mot en ljuskälla?

Här har du en väldigt bra som numera kan vara svår att få tag på. Använd objektiv 50-60 mm för fullformat, macroobjektiv eller vanligt objektiv + liten mellanring. Förstoringsgraden justerar du på duplikatorn som fungerar som en bälg. Inga linser=mycket bra bildkvalitet.
http://www.kameradoktorn.se/servlet...$22301=10607225&$echoLink=10607225&$echoVar=0

Så häe ser den ut:
http://www.dustinhome.se/product/5010116656/nikon-diaduplikator-es-1/

Jag kör med en sån här och ett macroobjektiv. Du kan antingen fota ovanifrån med reprostativ eller ställa den på högkant och och fota från sidan och stativ.

Här har du en väldigt bra som numera kan vara svår att få tag på. Använd objektiv 50-60 mm för fullformat, macroobjektiv eller vanligt objektiv + liten mellanring. Förstoringsgraden justerar du på duplikatorn som fungerar som en bälg. Inga linser=mycket bra bildkvalitet.
http://www.kameradoktorn.se/servlet...$22301=10607225&$echoLink=10607225&$echoVar=0

Så häe ser den ut:
http://www.dustinhome.se/product/5010116656/nikon-diaduplikator-es-1/

Men går det stoppa omonterade neg/dia i den där?

Nja

Men går det stoppa omonterade neg/dia i den där?

Inte utan att modifiera hållaren vilket inte borde vara så svårt. Har själv satt fast enstaka rutor med hjälp av ett litet gummiband runt plexiskivan. Annars är det väl lätt att göra en liten hållare av tunnare dubbelvikt kartong som man sätter på plats i den vanliga hållaren. Bör inte ta mer än 5 minuter.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto