Annons

Digitalisera dokument

Produkter
(logga in för att koppla)

Stebbe

Aktiv medlem
Jag är i färd med att börja digitalisera gamla pappershandlingar och skulle vilja ha tips på kamera, objektiv, och stativ som bäst lämpar sig för detta arbete? Annan kringutrustning är givetvis också av intresse!
 
Det handlar både om inbundna dokument så väl som lösa handlingar och för de inbundna kan man jobba snabbare med kamera dvs du håller i fjärrutlösaren med ena handen och tar en bild, med andra handen bytar du sida eller lägger fram ett nytt dokument.
 
Beror ju på hur mycket pengar du vill lägga. Ska du inte använda kameran till något annat är det ju onödigt att bränna massa pengar.

En begagnad Canon 300D med en Sigma 50/2.8 macro, borde vara en bra lösning för detta ändamål.
Ett manfrotto 190 eller 055 stativ borde kunna vara lämpligt åxå. På dem kan man montera mittpelaren horisontellt så att man kan komma in över bordet.
 
Daniel, det kanske funkar för böcker som tål stryk, men jag skulle inte vilja chansa med en bräcklig bok från 16-1700-talet! Tack annars för tipset, det kan visa sig längre fram att en sådan också kan komma till pass!
 
Som jag fattde det (läste bara lite snabbt) så är den gjord just för sådant. Den är bygd för bibliotek och museum. Kolla tex mnualen punkt 4 om hur du skannar, där finns beskrivet hur du ska göra för att skona boken.

Greven

Edit: Om du trodde att jag menade en vanlig flatbäddskanner så kan jag väll säga som så att jag drar mig för att lägga en "modern" bok i en sån också. Böcker ska man vara rädd om.
 
Senast ändrad:
Greve Nickon skrev:
Som jag fattde det (läste bara lite snabbt) så är den gjord just för sådant. Den är bygd för bibliotek och museum.

Jag läste den inte alls ;-)) Då får jag ta mig en riktig titt, för den ska kunna arbeta snabbt dessutom.
 
Vilken systemare som helst, Ett reprostativ med två hyggliga lampor och ett blåfilter.

Det finns speciella objektiv för repro, men det borde funka med ett "normal" macro.
 
Stebbe skrev:
Vilken funktion fyller ett blåfilter?

Det tar bort den "varma" tonen från exempelvis glödlampsljus.

Om du fotograferar kan du ju ändra vitbalansen på kameran (eller i efterhand) i stället. Det är inte exakt samma sak, men tillräckligt nära för de flesta.
 
Om målet är att digitalisera, så bör man ju använda en digital kamera och kan alltså vitbalansera bort eventuella "varma" toner som belysningen ger helt utan filter.

// Erik
 
Jo, ett blåfilter är nog inte nödvändigt. Att ändra vitbalansen räcker nog.

Rent teoretiskt så kan det vara bättre att få "rätt" färgtemperatur in till sensorn, så att man inte bränner ut någon av de tre färgkanalerna. I praktiken spelar det sällan någon roll.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.