Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalisera dia

Produkter
(logga in för att koppla)

raderad12

Aktiv medlem
Jag tillhör de där som som står med varsitt ben i den digitala och analoga världen. Jag vill gärna pyssla med bilderna i datorn, jag gillar det digitala mörkrummet och är väl inte så lite datornörd. Men vad beträffar själva fotograferandet så gillar jag min gamla helmekaniska systemkamera betydligt bättre än min digitala. Jag har nyligt sas. återupptäckt diafilmen - WOW! Har faktiskt börjat ifrågasätta det där om att digitalkameror skulle ha ungefär samma exponeringsomfång som diafilm, det ser jag med blotta ögat att det inte stämmer, efter att ha fotat samma scen både digitalt och på diafilm. Det finns mer detaljer i både skuggorna och högdagrarna när jag kikar på filmen med lupp, jämfört med vad som finns i en råfil av samma scen. Problemet är att återge det för någon annan, att få det på papper eller att kunna skicka kopior.

Då kommer vi in på det jag gärna vill höra lite åsikter och erfarenheter kring. Att digitalaisera diabilder som gör dem rättvisa. För enklare bilder som inte har så våldsamma kontraster, eller bilder där sammanhanget ställer mindre krav så har jag inga större problem, min skanner (Epson 3170) gillar dia betydligt bättre än negativ film. Men med lite mer krävande bilder så räcker inte dess dMax till på långa vägar. Jag har då provat att fotografera av filmen med digitalkameran. Ett enkelt test där jag som ljuskälla använt ett direkt solbelyst A4-papper ca. 10cm bakom filmen. Med denna metod får jag ut lite mer skuggdetaljer utan att högdagrarna blir utbrända, skärpan blir också lite bättre än med skannern, dock lägre upplösning.

Nyligt tog jag en bild (Elitechrome 200), mest som ett test bara, i en gammal gruvgång med svallis, där jag haft slutaren öppen i beckmörker och blixtrat flera gånger för att lysa upp en längre sträcka. Tuffa kontraster med andra ord. Det blev kalasbra, enormt bra när jag kikar på filmen med lupp. Testade nu samma metod som ovan och fotograferade av filmen, denna gång med flera exponeringar, mörkaste på 1/10s och ljusaste på 1/100s - drygt 4 bländarstegs skillnad och råformat, ingen skanner torde slå det. Jisses, det räcker fortfarande inte för att få med alla detaljer i skuggor och högdagrar jag kan se på filmen med lupp, detta oavsett ihopslagningsmetod och program, har tom. mixtrat med 32-bitars floating point (jpeg 8-bit, kameran 12-bit i råformat som jämförelse). Denna bild (bifogad) har jag inte lyckats att ens i närheten göra rättvisa digitalt, att få med alla både ljusa och mörka detaljer och samtidigt bevara den härliga "punch" man ser i bilden med lupp eller projektor.

Vad har ni för erfarenheter, är det bara att acceptera att vissa diabilder helt enkelt inte går att göra rättvisa digitalt eller på papper? Hur gjorde man egentligen förr i världen när man ville ha diabild på papper? Hade man samma problem förr när man ville överföra diabild till andra medium för spridning?

Bilagor

• li_out-0017.jpg
    li_out-0017.jpg
    36 KB · Visningar: 911
steelneck skrev:
Hade man samma problem förr när man ville överföra diabild till andra medium för spridning?
Ja. T ex Ciba-/Ilfochrome som användes för direktkopiering av positiv till papper har hög kontrast så att man måste välja vad som skall med. Detsamma gäller de flesta andra reproduktionsformer.

D-Max på t ex RVP ligger väl strax över 4, och din Elitechrome är ju en liknande film. Det är lite mer än en riktigt bra konsumentskanner klarar och väsentligt mer än en digitalkamera klarar. Du behöver i storleksordninen 13-14 stegs omfång för det.

Skall man använda resultatet till annat än projicering är det smartare att välja filmer som lämpar sig till det, t ex Astia.

Det är inte så att du får problem med ströljus när du fotograferar av diabilden? Om du har det borde det vara svårt att få med täckningen i skuggorna för ett dylikt motiv oavsett hur du drar upp exponeringen.

Re: Re: Digitalisera dia

jimh skrev:
D-Max på t ex RVP ligger väl strax över 4, och din Elitechrome är ju en liknande film. Det är lite mer än en riktigt bra konsumentskanner klarar och väsentligt mer än en digitalkamera klarar. Du behöver i storleksordninen 13-14 stegs omfång för det.

Ja frågan är om det inte är mer än 13-14 steg, mycket är det i vilket fall som helst. Min skanner sägs ligga kring 3,4 dMax, å de dyrare ungefär 4. Jag har sett någonstans att 3 i dMax motsvarar ungefär 10 steg och 4 ungefär 13 steg, enligt samma skulle en digitalkamera med 12-bitars A/D omvandling ligga kring 12 steg. Uppenbarligen kräver filmen betydligt mer än så, kanske närmare vad våra ögon kan uppfatta, alltså kring 20-24 steg.

Nåja, vilket som.. Hur får man ihop detta fantastiska omfång på ett bra sätt till papper eller digital fil?

edsjo skrev:
Det är inte så att du får problem med ströljus när du fotograferar av diabilden?

Nej, där ligger inte problemet. Jag har snarare funderat på att medvetet släppa in ströljus för att om möjligt minska kontrasten, men avfärdat det med precis det argument du framför (ungefär som att kika på dia/filmduk i ett ljust rum).

(edit) Jag får absolut fullmatat histogram (både igensotat och utbränt) redan vid över 2 stegs underexponering, detta trots att det är fullt synligt på film att endast några mycket små spets-dagrar är utbrända.

Senast ändrad:
Här följer avfotograferingens mörkaste exponering vid 1/100s f8 som återger det ljusa med endast spetsdagrarna utbrända, i nästa inlägg den ljusaste exponeringen som återger det mesta av skuggpartierna, dock inte alla.

Bilagor

• crw_3589.thumb.jpg
    crw_3589.thumb.jpg
    19.2 KB · Visningar: 817
Här den ljusaste vid 1/10s f8, alltså drygt 4 steg ljusare som ändock inte får med allt som finns på filmen i skuggorna (på film finns teckning i bergväggen till höger, och lite till i mitten längre in i orten).

Bilagor

• crw_3590.thumb.jpg
    crw_3590.thumb.jpg
    30.7 KB · Visningar: 820
Re: Re: Re: Digitalisera dia

steelneck skrev:
Ja frågan är om det inte är mer än 13-14 steg, mycket är det i vilket fall som helst. Min skanner sägs ligga kring 3,4 dMax, å de dyrare ungefär 4. Jag har sett någonstans att 3 i dMax motsvarar ungefär 10 steg och 4 ungefär 13 steg, enligt samma skulle en digitalkamera med 12-bitars A/D omvandling ligga kring 12 steg.
Ja, 0,3 densitetsenheter är lika med ett steg. Däremot finns det inget omedelbart praktiskt samband mellan bitdjup i A/D-omvandling och möjlighet att fånga motivluminansomfång. Även med oändligt många bitar så är det den analoga elektroniken som ställer upp gränserna.

Nu har jag ingen koll på din skanner, men finns det inte möjlighet att köra multipasskanning med den? Jag tror betydligt mer på det än på att köra med kamera.

Ett problem med enklare skannrar är att de bara verkar ha en exponering och sen gör resten i mjukvara. Då kan man få problem att tränga in i de mörkare partierna även om omfånget skulle vara nog för att täcka in både ljusa och mörka. Det gäller alla de flatbäddar jag har kört, men då har jag inte testat några av de nyare modellerna. Med en filmskanner påverkar man exponeringen analogt.

steelneck skrev:

Vad har ni för erfarenheter, är det bara att acceptera att vissa diabilder helt enkelt inte går att göra rättvisa digitalt eller på papper? Hur gjorde man egentligen förr i världen när man ville ha diabild på papper? Hade man samma problem förr när man ville överföra diabild till andra medium för spridning?

Som bland andra Jim är inne på är det nog scanningen du ska satsa på. Tyvärr tror jag inte du kommer få något bra resultat på "svåra" bilder med din Epson 3170. 3.4 dMax tror jag är rätt optimistiskt.

En filmscanner bör fungera betydligt bättre. Exempelvs är en Minolta Dimage 5400 överlägsen Epson 4990 (jag har haft båda). Nikon har flera modeller i samma klass som Minoltan. Dessa kan fås begagnade för några tusenlappar.

Om du vill satsa mer kan du få en begagnad Imacon Flextight Photo för ca 10000:-

/Henrik

Re: Re: Re: Re: Digitalisera dia

jimh skrev:
Ja, 0,3 densitetsenheter är lika med ett steg.
OK. då har jag fattat den biten ungefär rätt.

Nu har jag ingen koll på din skanner, men finns det inte möjlighet att köra multipasskanning med den? Jag tror betydligt mer på det än på att köra med kamera.

Nej, tyvärr. Inte med de medföljande programmen eller Epson-Avasys drivisar för Linux. Som det ser ut nu så får jag ut lite bättre omfång med endast en exponering med kameran, dessutom med bättre skärpa (jo jag vet att min skanner inte är den bästa..).

Jag hittade en tråd på nikonians.org där inlägg Nr.15 förklarade på ett bra sätt som väl stämmer överens med de erfarenheter jag nyss skaffat mig. Filmens återgivning är inte linjär medan en skanner är väldigt linjär, vilket betyder att mycket av låg och högdagrarna hamnar i filmens icke linjära del och således inte kan återges eftersom allt för få färger finns kvar att tillgå i den del av det linjära som kan användas för detta, man drabbas svårt av brus och posterisering om man försöker. (edit) Därav att jag upplever mindre omfångsrika motiv som lättskannade och exemplet i denna tråd som närmast omöjligt. (/) Genom detta linjära vs. icke-linjära så måste skannerns omfång rejält överstiga filmens om hela filmens omfång skall kunna användas, och skannrar med ett omfång som med flera magnituder övertiger filmens finns inte idag, mig veterligen. Men det borde finnas andra sätt att sas. komprimera omfånget till vad 8-bitars-filer kan hantera, jämför med att framkalla svartvitt till papper som sedan skannas.

Här ser jag en klar fördel vid avfotografering, även om man då blir begränsad till kamerans upplösning (i mitt fall 6,3Mp), eftersom man med kameran kan göra olika exponeringar som sedan slås ihop. Det "känns" dock lite avigt att avfotografera, men arbetsgången i datorn är betydligt enklare och kan i mångt o mycket automatiseras vad beträffar ihopslagning av exponeringar.

Är det någon som provat dessa "avfotograferings-adaptrar" som kan skruvas på filtergängan på lämpligt objektiv? Med dessa borde man kunna ordna tämligen konstanta förhållanden om man använder blixt för ljussättning. Dessa löser ju också problemet med att göra flera exponeringar utan att kameran rubbas i förhållande till filmen man avfotograferar.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Digitalisera dia

jimh skrev:
Nu har jag ingen koll på din skanner, men finns det inte möjlighet att köra multipasskanning med den?

Möjligheten till multipass hänger på programvaran. Jag har en gammal ScanMaker 35t Plus som jag kör/körde med det utmärkta scannerprogrammmet Vue Scan. https://www.hamrick.com Med det kan jag köra multipass. Men jag har faktiskt inte märkt någon nämnvärd skillnad mellan 1 eller 10 pass när det gäller genomlysning i de mörka partierna. Kanske har min scanner alldeles för dåligt dMax. (kommer inte ihåg vad det ligger på).

Man kan ladda ner Vue Scan och testa gratis men får då en vattenstämpel på bilden. Det har stöd för drygt 700 olika scanners. Bl.a Epson Perfection 3170. Och finns självklart till Linux.:)

Re: Re: Re: Re: Re: Digitalisera dia

MagnusBerg skrev:
Möjligheten till multipass hänger på programvaran.

Man kan ladda ner Vue Scan och testa gratis men får då en vattenstämpel på bilden. Det har stöd för drygt 700 olika scanners. Bl.a Epson Perfection 3170. Och finns självklart till Linux.:)

Det är inte bara programvaran det hänger på. Scannerns mekanik måste ha tillräckligt hög precision och placera optiken på exakt samma ställe för varje passage. De Epsonscanners jag använt (4870 och 4990) är inte tillräckligt bra. Vet inte hur det är med 3170, men av specarna att döma är det en enklare produkt?

/Henrik

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Digitalisera dia

hvk skrev:
Det är inte bara programvaran det hänger på. Scannerns mekanik måste ha tillräckligt hög precision och placera optiken på exakt samma ställe för varje passage. De Epsonscanners jag använt (4870 och 4990) är inte tillräckligt bra. Vet inte hur det är med 3170, men av specarna att döma är det en enklare produkt?

Ja, 3170 är enklare och var ett bra stycke billigare, pappersbilder med "snällare omfång" och lägre upplösning duger den bra till (faktiskt riktigt bra).

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar