Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalfoto -> pappersfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

JensaM

Aktiv medlem
Hej!

Har funderat en del kring det här med upplösning och digitalfoto. Om man vill kunna framkalla en riktig papperskopia från ett digitalfoto så bör man väl ha omkring 2M-pixel, eller?

Men hur är det med ration höjd * bredd, ett pappersfoto är väl någonstans kring 2:3 i ratio medans upplösningen på ett digitalfoto inte alls behöver vara i samma ratio. Innebär detta problem vid framlkallning på papper, det vill säga blir bilden utdragen eller ihoptryckt? Eller påverkas det inte alls av digital-ration? Måste den kanske beskäras?

Om man vill beskära en digitalbild och sedan framkalla, hur mycket måste man tänka på ration då?

Och om man vill göra en förstoring av en bild, till exempel till dubbla normal-pappers-foto-storleken (puh!), följer då upplösningen med linjärt? Det vill säga kräver dubel storlek dubbel upplösning (4M-pixel om antagandet om 2M-pixel stämde ovan)eller hur blir det egentligen?

Hoppas ni förstår hur jag menar.

Många frågor! Tacksam för svar!
 
Vilken upplösning som behövs till pappersbilder beror alldeles på hur stora bilder du vill trycka. De olika framkallningsföretagen har riktlinjer på sina hemsidor.

När det gäller formatet är det också olika mellan olika företag. Vissa trycker bara i vissa standardformat som 2:3 medan andra anpassar sig til exakt din bild. Även där får du snoka runt på deras hemsidor och titta. Ju krångligare det blir desto mer kostar det =)

Slutligen angående bildarean. Om du ökar bildarean till det dubbla behövs dubbelt så många pixlar för att få samma resultat. Det är dock lätt att blanda ihop begreppen, kom ihåg att en bild som är 20x30 är fyra gånger så stor som en som äe 10x15.

Sen är pixlar på skärmen, i skrivaren och i digitalframkallning inte samma sak. När dina digitala bilder framkallas görs det inte med skrivarteknik utan genom belysning av fotopapper.

(om jag har fårstått saken rätt)
 
Hos alla fotolabb jag provat så får man ange man vill fylla ut pappret eller ej. Fyller man ut ett 20x30 papper med en bild som inte håller dessa proportioner så hamnar en del av bilden utanför på ena eller andra ledden. Om man vill att hela ens digitala orginal skall komma med så får man innan man framkallar ha klart för sig papprets dimensioner och stämma av detta mot orginalet.

Sen dubbelt så stor utskrift jämfört antalet pixlar. Om man menar att dubblar längden och bredden på ett foto får man ju 4 ggr ytan och således behövs väl(?) 4 ggr så många pixlar för att få samma dpi värde misstänker jag.

Stefan
 
man måste inte alltid ha fill in/fill out.
Jag löste det genom att öka storleken på arbetsytan( ej bilden i sig). vad jag gjorde då var att öka bredden med 22% och höjden med 10% då behölls den digitala bilden och jag fick en halvsnygg vit ram runt.
Det fungerar på min 3.1 Mp Fuji Finepix F601Zoom.
Eller så skriver jag ut bilderna på de "nya" digitala måtten 11x15, osv osv upp till A4.
 
JensaM skrev:
Hej!

Har funderat en del kring det här med upplösning och digitalfoto. Om man vill kunna framkalla en riktig papperskopia från ett digitalfoto så bör man väl ha omkring 2M-pixel, eller?

Du behöver ca 300ppi (pixlar per tum) för bra kvalité på ett 10x15, vilket mycket riktigt blir drygt 2Mp. Går du sedan upp i storlek till 20x30cm så behöver du drygt 8Mp vid 300ppi. Men ju större bild desto större brukar betraktningsavståndet vara, lite beroende på motiv, ett porträtt i stort format ses i regel på längre avstånd än ett gruppfoto med kanske 30 personer på. Betraktiningsavståndet är ju helt avgörande för hur små detaljer ögat kan uppfatta. Jag har gjort en sida med ett beräkningsformulär för bla. det här med upplösning betraktiningsavstånd m.m. Vad Räcker kameran till
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.