Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalbilder på Fotolaboclub

Produkter
(logga in för att koppla)
En följdfråga:

Den ICC-profilen som dom har på hemsidan är om jag fattar det rätt till skrivaren.

Innebär det att jag kan köra den i min skrivare för att kolla färgerna innan jag skickar bilderna till Fotolabo ?
 
Angående interpolering hos lab. som använder Agfas programvara för digitalprintar.
Alla bilder som skickas via Agfas programvara skickas först ner till Agfa/Tyskland där filerna kontrolleras och justeras. Detta innebär att skickar de en allt för liten fil får du ett varningsmeddelande, skickar du en allt för stor fil skalas den ner till rätt storlek. Alla filer skalas till rätt dpi och storlek. Efter detta går sedan filerna vidare rakt in i det lab. man valt som ska göra printarna.

Agfas lösning är enligt mig väldigt bra, vi har tittat på flera olika och bestämde oss också vi för att köra Agfas lösning för digitala printar över internet.

MVH
Kristofer Lönnå
Kameradoktorn AB
 
colormailer.com har ocksa startat upp en "pro"-version av sin site, dar det utlovas riktigt bra kvalite tydligen.
Adressen ar: http://www.pro.colormailer.com/

Tyvarr har jag inte testat dem sjalv eller hort fran nagon som har testat, sa om nagon testar kan ni garna dela med er av erfarenheterna!


(Ursakta for avsaknaden av de har prickarna och ringarna, har inget svenskt tangentbord till forfagande...)
 
Jaha, men om man bor i Sverige då? Den där pro-siten levererar ju bara till england, schweiz och andra far-away-länder... Eller har jag missuppfattat något?
 
Nja, vart fick du det ifrån? Om man går in under faq:n så står det i alla fall
Normal orders will be shipped by Priority Mail. Average delivery time as indicated by International Swiss Post is 24 hours for delivery in Switzerland, 2 business days in Germany and France, 4 business days in other European countries and 4 to 7 business days in North America. For posters the delivery time may be 2-3 days longer.

Vi är väl ett annat europeisk land, så jag antar att det går.
 
Jag försökte beställa gratisprovet som hittas på huvudsidan, men det är omöjligt att välja Sverige då adressen ska anges. Samma sak händer även om man försöker ladda hem deras kalibreringsanvisningar.

Jag provade därefter deras fullständiga beställningsprogram och det var omöjligt att välja Pro-labbet till en svensk adress. Ändras bostaden till England dyker den däremot upp i listan.

Så vi svenskar få vänta ett tag till...
 
Klantig skalning

Hej alla ni som provat Fotolabos onlinebilder. Jag skickade in en hel massa bilder till dem efter en resa till Nordirland for en månad sedan. Bilderna jag fick tillbaka var bra på många sätt, men en sak gjorde mig fundersam.

På många av bilderna jag valt att få i storleken 10x13 cm, kan man se tydlig "pixelkantighet". Detta beror inte på låg upplösning på de filer jag skickat upp - man kan med blotta ögat se att denna kantighet inte alls finns i originalfilen. Kameran jag använder är en Fuji S602 med 3Mpix (eller 6Mpix om man använder fujis interpolering). Denna kantighet uppträder i skarpa kontraster vid tydliga linjer i bilden, t.ex. ansiktprofiler. Fenomenet har jag bara sett på bilder i den lilla storleken, de som jag beställde större (13x18 och 20x25) hade inga sådana fel.

Det känns som om Fotolabos maskiner skalar om bilderna och sedan kör med en fast upplösning i maskinerna. Detta låter rimligt, och jag läste att agfamaskiner gör på det sättet. Men Mina bilder visar tydliga tecken på att denna omskalning görs på något klantigt sätt (inte bikubisk interpolation eller vad det heter).

Har någon annan av er som provat Fotolabos onlinebilder råkat ut för detta? Vet någon vad Fotolabos maskiner har för upplösning, så att man kan skala om själv i PS så att omskalningen blir bättre gjord?

Hälsingar,
Anders Knutson
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.