ANNONS
Annons

Digitalbakstycke

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik_E

Aktiv medlem
Finns det ingen som funderat på att göra universalbakstycken/bakstycken för olika kameramodeller med ccd? Att möjliggöra digital användning med så gott som alla systemkameror, inklusive äldre nikon och canon? Vad ligger egentligen problemet? En ccd sitter väl i fokalplanet? Vilka är de bakomliggande problemen (sådana måste ju uppenbarligen finnas) som gör att detta inte är en affärsidé? Är det att ccdn blir för stor då den måste ha samma storlek som 135 film?

Lite flummiga spekulationer från min sida, men funderar som sagt.

/Erik
 
Fanns ett företag som skulle börja, men dom försvann.
Digitalfilm, eller nåt, minns inte, lät bra, alla tyckte det verkade prima, men inget mer hände tyvärr.

Kan tänka mig det är svårt att få plats med saker o så
 
Här har ni underverket, den digitala filmen. Tyvärr så visade det sig att det hela var en bluff, det är ganska så många år sedan denna presenterades nu. Det mest fantastiska är att sidan verkar ha uppdaterats emellanåt...
 
Trist att det var bluff! Hade passat mig perfekt. Men att det är ont om plats i en systemkamera vet jag inte om jag håller med om. Finns nya digitalkameror som är ruskigt små, och ändå får plats med allt. Dessutom kan dom göra ett större bakstycke, både i djup och höjd.

Tror det skulle vara en lyckad idé. Och lagring på CF kort. Display skulle man egentligen klara sig utan. Man får lita på sina fotografiska kunskaper :)
 
Tror inte Silicon Film var en bluff.. men dem kanske inte hittar några finansiärer..

Sedan finns det ju faktiskt ett digitalt bakstycke till en 35mm kamera.

Det är dock till Leicas R8 och R9 modeller.. och det kostar väl en 40-50.000:-
 
johanfalkman skrev:
Tror inte Silicon Film var en bluff.. men dem kanske inte hittar några finansiärer..

Bluff eller inte?

Om man läser deras sida så finns ju ingen som helst info om hur tekniken ska fungera. Vem som helst kan göra en databild på en digital film med tillbehör & sedan påstå att det ska funka super...

Skulle vara intressant att skicka dom ett mail & låtsas vara intresserad finansiär, undrar om man får mer info då hur dom löst alla problem?
 
Hur många av oss skulle köpa ett sådant bakstycke till våra gammla trotjänare?
Jag i alla Fall, och ja tror det finns många mer.
Men....sedan har vi ju alla våra gamla objektiv och köper inga nya autofokus-grejor ( inte jag i alla fall).
Jag kunde ju använda allt jag redan har i min ägo, och sedan är jag ingen kund längre.

Jag tror, här har Du svaret varför det inte finns nåt digitalt bakstycke. Tekniskt är det inget som helst problem.
 
Vore intressant att göra ett experiment genom att köpa en gammal skit digital kamera, ett extra bakstycke till systemkameran, sedan plocka ner/ta bort objektiv/slutare etc, få den så plan som möjligt kring ccdn, och sedan behålla hela den övriga tekniska biten, så bildlagring fungerar, sedan göra hål för digitalkameran med ccdn i bakstycket, föra in till fokalplanet, sedan limma på allt och kolla om det funkar... fast då är det ju ett till problem också, att synka digitalkameran så att den tar emot bilden när systemkamerans slutare öppnas...

Antagligen är det ännu svårare än så, men helt klart intressant att lära sig mer i detalj hur den digitala tekniken fungerar, fungerar ccd oberoende av övriga kameran etc?

/Erik
 
Erik_E skrev:
Vore intressant att göra ett experiment genom att köpa en gammal skit digital kamera, ett extra bakstycke till systemkameran, sedan plocka ner/ta bort objektiv/slutare etc, få den så plan som möjligt kring ccdn, och sedan behålla hela den övriga tekniska biten, så bildlagring fungerar, sedan göra hål för digitalkameran med ccdn i bakstycket, föra in till fokalplanet, sedan limma på allt och kolla om det funkar... fast då är det ju ett till problem också, att synka digitalkameran så att den tar emot bilden när systemkamerans slutare öppnas...

Antagligen är det ännu svårare än så, men helt klart intressant att lära sig mer i detalj hur den digitala tekniken fungerar, fungerar ccd oberoende av övriga kameran etc?

/Erik

Jag byggde en bajonettfattning till min webkamera. Det är bara att skruva ur orginal linsen och sätta CCDn samma avstånd som filmplanet ska vara på.
Slutare behövs inte på den typen av CCD så det var inget problem.
Jag uppskattar brännviddsförlängningen till ca 10x
 
volker skrev:
Hur många av oss skulle köpa ett sådant bakstycke till våra gammla trotjänare?
Jag i alla Fall, och ja tror det finns många mer.
Men....sedan har vi ju alla våra gamla objektiv och köper inga nya autofokus-grejor ( inte jag i alla fall).
Jag kunde ju använda allt jag redan har i min ägo, och sedan är jag ingen kund längre.

Jag tror, här har Du svaret varför det inte finns nåt digitalt bakstycke. Tekniskt är det inget som helst problem.
Det finns minst en miljon problem plus att priset skulle bli långt över 50000:-, hur intressant vore den då? Hur ska bakstycket synka med slutaren? TTL-mätning funkar inte med CCD. Dammproblem!!..Ska det finnas en modell per kamerahus??..och så vidare i all oändlighet.
Dessutom skulle den göra kameran klumpigare och man skulle 'slippa' all smart integration med kamerans funktionalitet i övrigt.
Att byta bakstycke är också något man helst gör i renrumsmiljö...

En DSLR idag är långt ifrån en utbyggd film-kamera.
 
Måste handla om någons typ av politik att det inte utvecklas digitala filmer/bakstycken. Antar att det finns mycket pengar att tjäna på alla kunder som vart annat år vill köpa ny kamera. Goda tider väntar kameratillverkarna!

Idealet vore väl att det tillverkades kameror som var anpassade för utbytbara digitala bakstycken, så att man bara behövde köpa ett nytt bakstycke säg vart annat år. Vi kunder skulle tjäna tusenlappar på det, men kanske inte tillverkarna som sagt...
 
david_hakansson skrev:
Måste handla om någons typ av politik att det inte utvecklas digitala filmer/bakstycken. Antar att det finns mycket pengar att tjäna på alla kunder som vart annat år vill köpa ny kamera. Goda tider väntar kameratillverkarna!

Idealet vore väl att det tillverkades kameror som var anpassade för utbytbara digitala bakstycken, så att man bara behövde köpa ett nytt bakstycke säg vart annat år. Vi kunder skulle tjäna tusenlappar på det, men kanske inte tillverkarna som sagt...

Jag skulle tro att den överväldigande delen av kostnaden/värdet för en digitalkamera ligger i sensorn med tillhörande elektronik. Resten behövs bara för att ha något att fästa objektiven i. Då kan man lika gärna uppgradera det också.

Det finns inte många tusenlappar att tjäna här.

Varför måste man byta kamera vartannat år förresten, sliter man ut sensorn?

Jag är iofs tacksam för att det är så många som gör det, det är de som betalar utvecklingen, så slipper jag göra det.
 
Senast ändrad:
Linmajon skrev:
Det finns minst en miljon problem plus att priset skulle bli långt över 50000:-, hur intressant vore den då? Hur ska bakstycket synka med slutaren? TTL-mätning funkar inte med CCD. Dammproblem!!..Ska det finnas en modell per kamerahus??..och så vidare i all oändlighet.
Dessutom skulle den göra kameran klumpigare och man skulle 'slippa' all smart integration med kamerans funktionalitet i övrigt.
Att byta bakstycke är också något man helst gör i renrumsmiljö...

En DSLR idag är långt ifrån en utbyggd film-kamera.

Kan inget själv om detta men har fått det förklarat för mig ett antal gånger att det som Mats skriver finns en massa problem som måste lösas för att få nån typ av universalbakstycken att fungera...
 
david_hakansson skrev:
Måste handla om någons typ av politik att det inte utvecklas digitala filmer/bakstycken.
Det tror jag inte alls. Det är tekniskt och ekonomiskt en värdelös ide' helt enkelt. Det märker man om man tittar lite mer noggrant på lösningen.

Digitalkameror som modulsystem vore en bättre ide'. Hasselblads nya H1 är precis en sådan kamera, om än i mellanformat, men det finns problem där med.
Billigast och enklast är att bygga så kompletta kameror som möjligt i en låda men då får vi leva med att de inte riktigt har mognat ännu.
 
Mats - jag förstår inte var själva problemet ligger. Jag har själv jobbat inom utveckling, ej digitalkameror men inom elektronik, men jag kan inte se det stora problemet. Det som ska styras och synkroniseras är ju bara att man konstruerar anslutningar för, svårare än så kan det väl inte bli?

Visst är sensorn idag den del som kostar mest, men det är väl ändå inte motiverat att byta ett helt kamerahus varje gång man vill byta sensor.

Någon frågade varför man vill byta sensor var annat år... Vill Du leva med samma sensor år efter år då nyare och förbättrade med högre upplösning kommer ut på markanden med en rasande fart, med dessutom lägre priser än vad vi har idag?
 
Verkar dyrt att fota digitalt när man måste hålla på och byta kamera så ofta. Men har en digitalkamera kortare livslängd än en analog i antal exponeringar räknat?

Jag vet inte mycket om digitalkameror men det blir väl att införskaffa en digital systemkamera så småningom när de blivit bättre och billigare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.