Annons

Digitala fickkameror..en analys

Produkter
(logga in för att koppla)

sagan

Avslutat medlemskap
Jag har testat och klämt och pillat på i stort sätt varenda kameramodell i fickformat (och andra format oxå för den delen).

Jag förvånas över att de flesta (i stort sätt samtliga) är helt bedrövliga att hålla i och att titta i sökaren på.

Den enda fickkamera hittills som jag tyckt varit trevlig att hålla i ha varit olympus C-70...kommentar?

/Kim.. som söker en trevlig fickkamera..
 
Japp, jag håller helt med dig, jag vill helst ha motsvarande 28mm...minimum 32mm.

Och jag tänker inte köpa C-70, bl.a. p.g.a. det, men oxå för att den använder sig av xD-kort.

Men som jag sa, den ligger väldigt trevlig i handen...till skillnad mot alla andra fickkameror jag hållt i.

Jag har mycket svårt att förstå varför inte tillverkarna kan göra mer handvänliga modeller.
 
Senast ändrad:
Canon S70 jmf med Olympus:

+ Canon:
Motsvarande 28mm vidvinkel (mot 38mm)
Iso 50


- Canon:
700:- dyrare.
Sämre tele (100mm för canon, 180 för Olympus)

Annars verkar dessa två kameror vara likartade i mångt och mycket.
 
Canon S70 är ju trevlig så, men greppet (om man ens kan kalla det så i S70:s fall) suuuger vid en jämförelse med olympusmodellen.

Min högst subjektiva åsikt..
 
Lite off-topic kanske men jag väntar ivrigt på en digital motsvarighet till Koncia Hexar.

Fast optik med hög ljusstyrka med allra bästa optiska kvalitet. Hyfsat liten i storlek. När kommer den?
 
Har du klämt på A75-95? Dom har fått en liten urgröpning för tummen, jämfört med A70-90. Och Powershot A-serien är ju väldigt bra för sitt pris, tycker jag iaf.

Mvh Jörgen

Edit: Tumgreppet gäller nog bara 75 och 85 när jag tänker efter.
 
Jo, A95 är trevlig, men inte en vad jag kallar en fickkamera, lite för stor för det.

Tyvärr har inte heller den vidvinkel..
 
Forumrubriken antyder ju storleken på kameran. Nu har inte jag dammsugit marknaden men jag har känslan att man f.n. kan glömma "innerfickskameror" utan istället inrikta sig på "jackfickekameror" om man vill ha bra kvalitet med rejäl vidvinkel.

Kika på Nikons 8400:

http://www.dpreview.com/articles/nikoncp8400/

* 8 miljoner pixlar

* 24-85mm zoom

* "ED"-glas

* Hyfsad ljusstyrka 2,6-4,9
 
Jag har bara sett Olympusen på bild och den ser ut att vara i Powershotstorlek, därför jag föreslog dom. Har själv en A70 och skulle inte vilja ha mindre, tycker det blir svårt att hålla dom rakt och stilla när dom blir för små. Jag kanske är för darrhänt ;-) Men Kim, vad det än blir, ta en med vanliga uppladdningsbara. Nej, nu är 300:an färdigflashad, dags att gå ut och ta lite nattkort, med spegeluppfällning ;-)

Mvh Jörgen
 
FouFoto skrev:
Forumrubriken antyder ju storleken på kameran. Nu har inte jag dammsugit marknaden men jag har känslan att man f.n. kan glömma "innerfickskameror" utan istället inrikta sig på "jackfickekameror" om man vill ha bra kvalitet med rejäl vidvinkel.

Kika på Nikons 8400:

http://www.dpreview.com/articles/nikoncp8400/

* 8 miljoner pixlar

* 24-85mm zoom

* "ED"-glas

* Hyfsad ljusstyrka 2,6-4,9
Den är utesluten, på tok för stor och tung.

470 gram..det är ju för 17 som en lättare systemkamera :D
 
Finepix E550 då? Toppenbetyg i photography Monthly....

Bildsensor storlek 1/1,7" HR SuperCCD
Upplösning bildsensor 6 600 000 pixlar
Upplösning bild (effektiv) 2848 x 2048 pixel (även 16:9-format, t ex 2304 x 1296 pixel)
Kompressions-
standard JPEG, RAW
Objektiv Motsvarar 32,5-130mm
Ljusstyrka optik 2,8-5,6
Optisk zoom 4x
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.