Annons

Digitala bilder till negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni var lite smartare; men det var ju inte riktigt vad jag ville.. Blir nog aldrig digital i alla fall.
/Lotta
 
lotelo skrev:
Vet inte om jag missuppfattar nu. Menar du att ett negativ skulle bli som ett A4? Och jag som inte ens fått tag i en kopieringsapparat för 120film;( Hur skulle man kunna kopiera från det i så fall? Tror nog att jag missförstod nåt kanske eller så är jag nog oteknisk i alla fall.
/Lotta

Han menade för kontaktkopior. Och då behöver du inte ens en kopieringsapparat.

<Missade Jims inlägg, sorry>
 
jimh skrev:
Men i så fall borde väl detta vara ett alternativ för dig? Har du en fotoskrivare? Då är det väl bara att testa att köpa in högkvalitativ OH-film (dyrt!) och skriva ut negativ som du sen kontaktkopierar.

Det finns kurvor och dylikt på nätet har jag sett som gör att man slipper en del experimenterande. Kommer inte ihåg var dock.

Nåja, jag har en hyfsad bläckstråleskrivare, men inte av bästa klass. Då är nog avfotografering av utskrifter i A4 som jag sedan förminskar till kanske 13x18 som är det bästa alternativet. Med förminskningen så blir ju inte bläckpunkterna lika framträdande.

Jag har i alla fall kommit på ett trevligt sätt att lägga in text när man kopierar svartvitt. Texten skrivs ut på OH-film, klipps ut och placeras på fotopapperet när man kopierar. :)
 
J. Patric skrev:
Varför jag ställde frågan var för att jag hade tanken om att kunna kopiera bilder tagna med digitalkamera på vanligt fotopapper.

-----------------------------

Hade oxå det problemet, löste sig dock rätt kvickt. Ta en titt här: www.colormailer.com
Jag har skickat iväg en hel del bilder till dem och de bli helt underbara. När man tar fram sin lupp och tar en närmare titt kan man inte ens se någon rastrering, vilket jag hade förväntat mig.
Fan vet hur de gör... Leveranstiden kan gå uppåt en, en & en halv vecka ifall man beställer stora kopior....
 
Filmservice i Rotebro har en grym anläggning som scannar, reparerar och skriver vårt fantastiska filmarkiv för att behålla färgerna och få över allt på bättre filmbaser. Inte för att jag tror att de hjälper privatpersoner, men iaf, lite kuriosa.

Polaroid har länge haft film skrivare som man lämpligen laddar med deras "instant dia", användes mycket innan data/video projektorerna blev poppis och folk tyckte att OH va töntigt, kanske främst inom sjukvården.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.